Jump to content
Festivalanlæg dk
BrændtForstærker

Hvad betyder dette? (-10dB)

Recommended Posts

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

44 minutes ago, BrændtForstærker said:

Hey, :)

Jeg kigger på en højttaler, hvor følgende lyder 200 Hz - 20 kHz (-10 dB)

Her er jeg lidt i tvivl om, hvad de -10dB betyder? Er der nogen, der har svaret?

Tak på forhånd.

Har du et link? :-D

17 hours ago, BrændtForstærker said:

Yes, det er denne basse, som jeg lige har koebt to af til et nyt build :)

https://www.thomann.de/dk/visaton_frs_7_8.htm?ref=prod_rel_391815_2

At der kan være op til 10 dB forskel på 2 forskellige frekvensers lydstyrke :)

Højest sandsynligt i det nedre frekvensområde :) 

https://www.sweetwater.com/insync/frequency-response-frequency-range-2/

1 hour ago, Alex said:

At der kan være op til 10 dB forskel på 2 forskellige frekvensers lydstyrke :)

Højest sandsynligt i det nedre frekvensområde :) 

https://www.sweetwater.com/insync/frequency-response-frequency-range-2/

Okay, mange tak. :)

Har du evt. også en hurtig forklaring bag fænomenet bassresonans?

4 hours ago, BrændtForstærker said:

Okay, mange tak. :)

Har du evt. også en hurtig forklaring bag fænomenet bassresonans?

Når bestemte frekvenser bliver forstærket i f.eks. et værelse. 

Kan sammenlignes med hvis du puster i en flaske. En bestemt tone frembringes pga. konstruktiv interferens forstærker denne frekvens. Fyld mere vand i flasken, mindre volumen og mindre bølgelængder vil da dominere, hvilket kommer til udtryk som en lysere tone. 😊

Det betyder nu nærmere at højttaleren ganske rigtigt spiller fra 200Hz til 20.000Hz men 10dB lavere end "fladt" så at sige.

Alle subwoofere kan jo også sagtens spille 17Hz det er bare VIRKELIG lavt og så vil man skrive det 
40-180Hz (-3dB)
25-270 (-10dB) f.eks

4 hours ago, Ganon said:

Tag et kig på Faital pro 3fe22 i stedet, spille lavere, højere følsomhed og kan smides i et 0.5L kabinet :)

Fuck, har allerede købt to Visaton FRS 8M. :D Desuden kan jeg ikke lige se, om de kan købes fra et sted her i EU.

Har udover en 3.5' basenhed, der kørte ned til 47Hz i sit originale lille kabinet, så jeg tror, det er fint nok.

Hvor mange liter tror du ca., at kabinettet skal være optimalt set, hvis det er lukket?

Derudover har jeg to halvsmå passive radiators fra en UE MegaBoom. Kan det forsvare sig at bruge dem i builded? Det skal lige siges, jeg kører med 2x40watt ved 8 ohm.

7 hours ago, BrændtForstærker said:

Fuck, har allerede købt to Visaton FRS 8M. :D Desuden kan jeg ikke lige se, om de kan købes fra et sted her i EU.

Har udover en 3.5' basenhed, der kørte ned til 47Hz i sit originale lille kabinet, så jeg tror, det er fint nok.

Hvor mange liter tror du ca., at kabinettet skal være optimalt set, hvis det er lukket?

Derudover har jeg to halvsmå passive radiators fra en UE MegaBoom. Kan det forsvare sig at bruge dem i builded? Det skal lige siges, jeg kører med 2x40watt ved 8 ohm.

Har du overhovedet googlet det? Faital pro 3fe22

Ingen ved noget, med mindre man får nogle specs, så du kan lige så godt prøve dig frem, vi gætter også bare.. Det samme gælder for de passive radiators. Vi ved ikke, hvordan de vil reagere uden specs ;)

12 hours ago, Alex said:

Har du overhovedet googlet det? Faital pro 3fe22

Ingen ved noget, med mindre man får nogle specs, så du kan lige så godt prøve dig frem, vi gætter også bare.. Det samme gælder for de passive radiators. Vi ved ikke, hvordan de vil reagere uden specs ;)

Jep, jeg har googlet, men jeg så ikke, den findes på Conrad.

Det forstår jeg selvfølgelig godt. Jeg har heller ingen specs på det, jo. :) Det kunne være, I kendte til nogle smarte regler.