Jump to content
Festivalanlæg dk

Fornuftig mixer til anlæg.

Ganon
 Share

Recommended Posts

Hej FA! Nu har jeg læst lidt frem og tilbage her på forummet om mixer, og alle bruger lidt forskelligt. Men hvis vi nu tog udgangspunkt i at man bare vil have 2 kanaler, så man kan lege mellem to mp3'er, og at det skal være strøm besparende. Hvad ville så være bedst at købe, jeg har kigget på http://www.4sound.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-302usb.html (En der lige vil give en instruktion til hvordan man laver sådan et link til et ord?) Den kan kobles til en mobil lader fra 12v, og bruger mindre strøm end en mobil der lader. http://www.4sound.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-1002b.html Den er på seperate batteri, så den tapper ikke batteriet til resten, 10 kanaler er måske lidt overkill, men hvis man har interesse i at koble flere til, måske live musik, kan det lade sig gøre. Har også fundet en del på speakerplans, men meget af det er noget man skal lidt mere igennem for at få bestilt hjem. Nogen som har nogen inputs, eller en mixer som bare er the shizzle til ens anlæg.:D god dag der ude.:)

Hvis du i forvejen har en iPad så vil jeg altså gerne lige give et kæmpe shout-out til Native Instruments Traktor App. Det fungerer fandme godt og du kan tilkøbe et kabel så du kan pre-listen til tracks som du ville gøre i et normalt DJ-setup, samtidig med at den anden ende af kablet (det er et y-kabel..) sender til din forstærker. Du kan også købe en Z1 til. Det bliver lidt pebret i længden, men du får en fandens masse sjov ud af det og jeg er vild med konceptet! Det fungerer overraskende godt og man har stadig de helt standard effekter og det kræver bare at du loader din iPads ipod-bibliotek med den musik du vil spille. Du kan surfe rundt i playlister, artister, sange, bpm you name it. Ligesom Traktor Pro til computer.

Ville være en smart løsning, men min tanke var at mixer også virkede som en for-forstærker, da den vil forøge signalet den for ind.(ret mig hvis jeg tager fejl) Men uden tvivl en sjov lille gagdet at have.:) Z1, må jeg spørger hvad det er?

Hvis du i forvejen har en iPad så vil jeg altså gerne lige give et kæmpe shout-out til Native Instruments Traktor App. Det fungerer fandme godt og du kan tilkøbe et kabel så du kan pre-listen til tracks som du ville gøre i et normalt DJ-setup, samtidig med at den anden ende af kablet (det er et y-kabel..) sender til din forstærker. Du kan også købe en Z1 til. Det bliver lidt pebret i længden, men du får en fandens masse sjov ud af det og jeg er vild med konceptet! Det fungerer overraskende godt og man har stadig de helt standard effekter og det kræver bare at du loader din iPads ipod-bibliotek med den musik du vil spille. Du kan surfe rundt i playlister, artister, sange, bpm you name it. Ligesom Traktor Pro til computer.

http://www.native-instruments.com/en/products/traktor/dj-mixer/traktor-kontrol-z1/pricing/ Det er en 2 kanals mixer lavet til brug med iPad/iPhone med Traktor til iOS :) Det er ikke den mest pro løsning, men i mine øjne en af de fedeste når det kommer til dj-on-the-go. Du kan jo vælge en hovedtelefonforstærker som den FiiO laver hvis det er :)

Okay, tak for det.:) så meget klogere nu.:P Den er meget fed faktisk.:) Har læst om den FiiO der, men det var bare sådan at man slog to fluer med et smæk, at have en for-forstærker og kunne mixe ting, sætte mikrofon til, osv.:)

Synes også klart at iPad mixere ville være den optimale løsning. De holder faktisk ufattelig længe strøm, og så er de jo nemme at tage med rundt. Numark har faktisk også lavet en hel serie af små mixere til iPads og iPhones. Nogen af dem kan sågar også findes til under 400 kr på DBA. :)

det lyder meget interessant, og Numark DJLIVE trækker strøm fra ipad'en, så det meget smart.:) Men måske lidt svært at holde det hele i live, hvis du ikke har strøm på ipad, da den optager jo lade porten. Jeg er heller ikke den store Apple tilhænger, så jeg søger stadigt anden løsning.:)

Jeg har både traktor til iphone og en traktor s4. Dejligt grej! Traktor DJ (iphone) er ideelt iforhold til at det er super kompakt og kun bruger telefonens strøm. Det kræver dog at du har musikken på din iphone. NI har også lige lavet et kabel så du kan pre-listen, fra ét jack kabel hvis du har intention om at mixe.

• 3 years later...
On 15/8/2013 at 15:31, William said:

Så vidt jeg kan se, hvis du køre prelisten via y-kabel, så bliver det også mono. Hvilket giver mening da der kun er 3 ledere i et jack stik. 

Nu er det dælme lang tid siden jeg har brugt det, men husker det som stereo. Det 5 ledere i en iPhone så vidt jeg husker og stereo kræver bare 3 ledere så er der to til prelisten :)

Om ikke andet giver det kun mening at spille mono alle andre steder end i hjemmet da man ofte ikke som publikum kan høre begge sider lige meget på samme tid

Bruger selv en iRig Mix og min iPhone, også enten min iPad eller andres telefoner eller mic. Den har ikke det samme lækre feel som nogle af de andre mixere, men modsat er den helt vildt simpel. Den er helt ligeglad med, hvad du smider ind i den. Du kan bruge den med deres app der åbner lidt flere funktionaliteter (den har også pre-listen eller hvad det hedder). Samtidig har den et relativt kraftigt udgangssignal.

Apropros udgangssignal: jeg har i anden forbindelse testet en hel del pre-amps igennem, herunder M-Audio Bass Traveler, FiiO A1 og Behringer HA400. Jeg ville på ingen måder anbefale nogle af de to første. Jeg foretog en række probemålinger med oscilloskop og, hvor Behringeren øgede Vrms fra omkring 240 mV til næsten 2V øgede FiiO og M-Audio'en kun til omkrin 350 mV. Jeg har endnu ikke fundet en batteridrevet løsning til dette, men jeg lover at en danskdesignet løsning vil være klar til sommer *hint hint* ;)

Snakkede med en gut den anden dag, han havde målt på minidsp, og den kan ikke smide 2v ud, den kan tage det ind, men smider meget lavere ud.
Bare for at følge op på at man får en højere spænding ud af mixeren, som så går ned igen ved minidsp, hvis det bruges.

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Nu ser jeg så ofte, at I kommenterer på udgangssignalet på diverse forskellige mobiler, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvor jeg kan spotte det? Jeg gad gerne sammenligne udgangssignalet på min bærbar ift. mine gamle og nyere telefoner. Jeg tror, det kunne være interessant at tage et kig på.

Jeg bruger et oscilloskop og måler henover den ene leder på et opklippet AUX kabel. Spiller en 1kHz sinus. Jeg ville anbefale at generere en tone, som WAV fil, så du er sikker på at det er samme niveau, hvis du tester henover forskellige devices.

@Ganon, interessant med miniDSP. Jeg må indrømme at jeg ikke forstå folks behov for preamps og højere indgangssignal. Jeg har rigeligt gain i på mit setup til, at det spiller rigeligt højt uden støj

Jeg fik desuden en øjenåbner her den anden dag: @adrianhinge bruger en USB DAC der går direkte i iPhonen. Det er fandme genialt. Så slipper man for den elendige DAC der er i ens telefon. Gav virkelig et boost i lyd. Dragonfly Red hedder den vist

10 hours ago, Alfred said:

@Ganon

Jeg fik desuden en øjenåbner her den anden dag: @adrianhinge bruger en USB DAC der går direkte i iPhonen. Det er fandme genialt. Så slipper man for den elendige DAC der er i ens telefon. Gav virkelig et boost i lyd. Dragonfly Red hedder den vist

Den koster så også 1500 og giver det virkelig noget hørbart på en festival? (Hvor de fleste anlæg trods alt er bygget til) :)

3 hours ago, Alex said:

Den koster så også 1500 og giver det virkelig noget hørbart på en festival? (Hvor de fleste anlæg trods alt er bygget til) :)

Jeg hørte den på en SOUNDBOKS og på Adrians anlæg (cubo og F1 Res2) og der synes jeg der var en klar forskel. Specielt i den lave ende fortalte Adrian, at DAC'en i iPhones var elendig. Dog skal det nævnes ift. SB'en, at den over Bluetooth er samme kvalitet, da den bruger DAC'en i SB amp'en, som er ret så lækker

On 24/4/2017 at 09:39, Alfred said:

@Ganon, interessant med miniDSP. Jeg må indrømme at jeg ikke forstå folks behov for preamps og højere indgangssignal. Jeg har rigeligt gain i på mit setup til, at det spiller rigeligt højt uden støj.

Det er heller ikke noget problem at få power nok.
Men i nogle andre situationer, hvor man fx. ikke har en amp der har så høj Gain kan man godt savne det.
plus, jo højere signal du kan få ind, uden at forstærkeren brokker sig, jo mindre strøm bruger man også, men det er jo så også små ting :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.