Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvem har erfaringer med LED bånd?

Anders202
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Jeg lurede lidt på at smide 2.5m LED bånd rundt om min Boominator, med en tilhørende styringsting der vil gøre at det blinker til musikken. Er der nogle af jer der har erfaringer med LED bånd og deres strømforbrug? Det bånd jeg har i tankerne er et med 30 stks LED per meter. Jeg kan læse mig til at de skulle bruge 7.2W per meter, men jeg antager at det er med hvidt lys på maksimum lysstyrke. Jeg kunne derfor godt bruge et mere realistisk tal :D

Ja, køn er den skam ikke. Men det var også mit allerførste build (nogle år siden). Man lærer bedst ved at gøre :) Det er ikke en løsning jeg vil anbefale til Roskilde. Hvis man gør det, synes jeg også man skal tage en 30 led/m løsning i stedet for de 60 led/m der er på billedet. Grunden til det er sat i var mest at jeg brugte den til alle mulige fester (som ikke varede 7 dage). En festival er lang og lyset sluger en del strøm.

• 1 month later...

Så er mit LED legetøj ankommet og jeg har testet lidt... Så vidt jeg kan se, så bruger min 5M rulle ca 0.05A (målt med analog amperemeter) med laveste lysstyrke når den blinker... planen er at køre båndet en gang rundt om Boominatoren, hvilket ca er 2.5 M, altså ca 0.3W. Jeg kan uploade en video hvis folk har interesse for det.

Så er mit LED legetøj ankommet og jeg har testet lidt... Så vidt jeg kan se, så bruger min 5M rulle ca 0.05A (målt med analog amperemeter) med laveste lysstyrke når den blinker... planen er at køre båndet en gang rundt om Boominatoren, hvilket ca er 2.5 M, altså ca 0.3W. Jeg kan uploade en video hvis folk har interesse for det.
tallet for strømforbrug virker utrolig lavt. så vidt jeg husker er den angivne strømforburg på de 5 meter kæder bla. roskilde open brugte for et par år siden 72 w.

[ATTACH=CONFIG]402[/ATTACH] Okay... Så... Har ændret planen til at jeg vil køre LED bånd rundt om hver af basserne... Desuden blev jeg hurtig træt af den mode hvor den flasher til beatet, og vil nu bare holde mig til den mode hvor den skifter farve til beatet, og ellers bare står og fader rundt i farverne... Jeg har lavet en hurtig video hvor jeg har spillet musik fra mit andet anlæg (så Boominatoren kun bruger energi på lyset)... Der er kæmpe forskel på om LEDerne er på laveste styrke eller ej, men det kan i jo se ;) I videoen bruger jeg en rast af et andet LED bånd... Det er samme dioder, men der er dobbelt så mange på dette bånd end det jeg havde tiltænkt Boominatoren... På denne demo er der dermed 72 LEDer, hvor LED rundt om 4 basser vil bruge 96 LEDer (30 pr meter). Det betyder at energiforbruget der vises her skal ganges med 4/3 for at give energiforbruget for 4 basser omsluttet at hver 24 LEDer (80 cm omkreds, 3 LEDer pr. 10 cm). Videoen kan ses her

tallet for strømforbrug virker utrolig lavt. så vidt jeg husker er den angivne strømforburg på de 5 meter kæder bla. roskilde open brugte for et par år siden 72 w.
5 meter af 60 pr. meter bruger 72W og 5 meter af 30 pr. meter bruger så 36W. Men det er kun med hvid (rød+grøn+blå) på fuld styrke. Der er her tale om nogle færre LEDer som i øvrigt blinker... Jeg kan ligge en video op af den anden musik mode som jeg snakkede om i den første post fra i dag

Båndet rundt om basenhederne giver en vildt fed effekt :D Hvad er det for en controller du har bestilt?
Det er bare en af de helt normale der er til at finde i kina. Den ser sådan her ud Den er dog efter alt for følsom til at kunne håndtere Boominatoren når den spiller højt, men den er helt perfekt når der spilles på 50-60%... Jeg må lige finde en måde at løse det på, da det jo meget gerne skulle bruges når den spiller på maks

Måske man kan få bedre resultater med en controller med audio input i stedet for bare at have en mikrofon :confused:
Det må være til at ændre på boardet... Det skulle vel aldrig være sådan at Saturnus også ved noget om dette? ;) [ATTACH=CONFIG]403[/ATTACH]

Den der dims til at skrue op og ned på følsomheden, den må da være en variabel modstand? Hvis man lodder en fast modstand på i serie på det ene af dens ben, så bør man vel kunne hæve følsomheden et niveau? Man kan vel også bare sætte endnu en variabel modstand på i serie?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.