Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtallere og forstærker til cv b36a bundkasser

frederikvoss1
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlaeg Jeg fik et godt tilbud på 4 cerwin vega hornsubwoofere - b36a, med en angivet følsomhed på 106 dB. Mit spørgmål går nu på hvilke toppe samt forstærkere jeg skal bruge til disse bunde? jeg har overvejet at bygge selv. evt DR2xx, men er dog i tvivl om DR250 er nok eller jeg skal op i DR280/300 prisforskellen er jo ikke voldsom stor, og anlægget bliver i forvejen uhyggeligt stort med 4 18'' horn som bundkasser. Budgettet er ikke lagt endnu, men vil tro vi har ca 5000 (+/-) til toppe. med hensyn til forstærkere er jeg igen lidt i tvivl. skal både have noget til toppene samt bundkasserne. vi satser på 2 lastbilbatterier med 2x100w solceller på. dette skal kunne holde hele ugen helst. Kom med nogle forslag. vi regner med at blive blandt de største anlæg på roskilde, så hold øje. på forhånd tak,

DR300 er 100% no-go ihvertfald til det i skal bruge dem til.. DR280 - maybe, men DR250 er helt sikkert det bedste valg - hvis du kan bygge dem. De er komplekse og hvis de ikke er lavet med milimeterpræcision så får du ikke den ydelse ud af dem de er i stand til.. Et sæt DR250 kan flå hovedet af dig med 100w og kan SNILDT - og jeg mener SNILDT rende fra de CV "horn" :)

Det hedder meltet aray. V-platen er forlængelse af hornet, mens meltet-array giver bedre lydspredning. Da tweeterne ikke indgår i et horn kan man ikke rigtig kalde det v-plating. Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det :)

Gælder samme betegnelser om det er diskanter eller hornbunde eller andet? i diskanter der, der er de blot stablet vinkelret på sin "siddemakker" Vil stacking a hornbunde i et v set fra oven så også kaldes melted array - med mindre man lægger en stor trekant over de to bunde så der altså sker en forlængelse af deres munde, og da vil det blive kaldt v-plating? v-plate: Melted: samme opstilling som link oven over, men uden trekanten ?

Melted array eller v-plating er det samme. I begge tilfælde øger man hornet effektive udmundningsareal og spredninglinearitet hvilket gør at en lavere grænsefrekvens kan opnåes. Man øger stort set ikke effektiviteten udover det som brugen af to enheder i sig selv giver. Mht. spredningslinearitetten så gøres den effektive spredningsvinkel større ved at hver enhed så at sige skubber til den andens udstrålingsmønster inde i hornet. Enhederne spiller altså ikke på tværs af hinanden som man umiddelbart skulle tro. Da spredningslinearitetten er relativ ligegyldig for en subbas da så dybe toner alligevel spredes (stort set) ens i alle retninger har dette ingen betydning men det har det derimod for diskanter. For diskanter har en lavere grænsefrekvens dog stort set ingen betydning. Alt i alt er det altså samme princip og regler der gælder men målet og effekten er forskellig. For basser er det for at få dybere bas (og en anelse højere effektivitet), og for diskanter er det for at få større (og mere ensartet) spredning

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.