Jump to content
Festivalanlæg dk

Anlæg upgrade

McDaddy
 Share

Recommended Posts

Yo garvede vogn-byggere! Jeg har for første gang bygget festivalanlæg i forbindelse med RF13 og har nu bestemt mig for udbygge. Vores platform lige nu består af en gammel cykel-trailer til aviser, som jeg med lidt teknisk snilde har ombygget til en lydvogn. Efter at have læst en hel del på forumet har jeg stadig et par spørgesmål. Vores setup består af følgende: Et bilbatteri på 70ah (har selv fyldt det med syre) 2x JBL bilhøjttalere med en følsomhed på (husker det som) 96db Og til sidst en smsl ta2024 Rimelig simpelt setup, og har egentlig været nogenlunde tilfreds med resultatet Mine opgraderings planer er som følgende: 4x P.audio HP-10W 4x (2x) PHT-407N 4x https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H13218 modstande En TA2050 (dertil en 12-24 converter) Kom meget gerne med forslag/rettelser/ideer til setup'et! Har taget udgangspunkt i boominatoren, da jeg helst vil slippe for PA højttalere af pladsmæssige grunde. Hvis andre enheder fungerer bedre i setup'et må i meget gerne sige til. Lige nu er kassen firkantet men min plan er at lave den som følgende: [ATTACH=CONFIG]367[/ATTACH] Da jeg gerne vil have lyden mere opad således lyden ikke kun spiller udad mod mine skinneben ;) Men dertil kommer et par spørgsmål: På tegningen er der kun 2 diskanter, ville det være bedst med en for hver højttaler? Skal jeg lave et lukket eller åbent kabinet til højttalerne (og hvor stort?) Skal der et kabinet til for hver højttaler, eller kan man lave et "fælles" Hvis der kommer en ta2050 på hvor lang levetid kan man så forvente? (anlægget har kunne spille næsten 14 dage mere eller mindre uafbrudt på nuværende forstærker) Tror det var det hele, løbende spørgsmål kommer sikkert, men på forhånd, tak for hjælpen!

Hvorfor ikke bygge en boominator, nu når du alligevel har tænkt dig at købe enheder som passer til den? Du kan jo ikke bare lave en kasse på tilfældige mål og håber på det passer til højtalerne. Enhederne skal have den rette størrelse kasse (liter) for at spille optimalt. Lav en boominator, det ville da være klart bedst.:)

Under alle omstændigheder så kan man ikke nøjes med en modstand på pht407n diskanter. Der skal død og pine et rigitgt filter på. Hvis du kun har en modstand som den du foreslår vil der ske 2 ting. Først kommer der ikke meget lyd ud da du har dæmpet niveuaet med 18dB i diskanten. Og derefter når du skruer op kommer der slet ikke noget lyd ud fordi du har brændt diskanten af.

Ja, det med diskanterne er jeg jo ikke interesseret i. Tror jeg vil investere i piezoer istedet, miniDSP'en ligger lidt uden for budgettet endnu. Er dog meget glad for selve vogn opsætningen, synes selv det er meget praktisk. Hvad størrelse kabinet skal der til? Har læst mig til at vented skulle give mig de bedste resultater lydniveau-mæssigt. Min plan er at bygge et seperat kabinet til højttalerne inde i selve vognen.

Ved ikke hvorfor, men når folk først bygger inkl. mig selv, har man et eller andet distanceret forhold til boominatoren og vil helst bygge sit "eget". Jeg lod mig dog overtale og endte med at bygge boominatoren, hvilket jeg ikke har fortrudt. Især ikke når man går rundt på roskilde og ser alle de hjemmefixede løsninger. Mit bedste råd som en "med-nybegynder" er at starte med boominatoren. De ting du beskriver kommer alligevel til at løbe op i samme pris niveau. Med boominatoren får du bare noget du ved virker, og kan få en masse god vejledning i at bygge! :D

Jeg tror det er fordi at man simpelthen ikke ved at der er en hel del mere til det at designe højtalere end bare at slå nogle streger på et stykke papir, kalde det et design, smide nogle enheder i, og vupti! så har man en designhøjtaler. Øhm nej. Sådan fungerer det ikke helt, og der er en grund til at nogle folk tager en lang uddannelse for at lære disse ting. Man behøver dog ikke at lære alting hvis bare man følger de regler der er lavet for netop at gøre livet nemmere for selvbyggere. Men det kræver at man i det mindste lærer disse, ellers skal man ikke forvente noget fornuftigt resultat 9999 ud af 10000 gange.

Tror du har helt ret Saturnus. Da jeg begyndte i foråret viste jeg da heller ikke meget omkring emnet, og troede da næsten at det bare galt om at finde nogle enheder på en genbrugsplads og skrue dem ind i nogle kasser hvor man selv bestemte volumen ud fra hvad der lige var handy at have med. Ud fra de svar du giver folk i forskellige tråde (både her og andre fora) kan jeg da også se at der stadig er meget magi gemt i kulissen. Jeg kan kun give alle de andre ret. Byg en Boominator, du vil ikke fortryde det. Se evt. min video hvis du vil have en lille ide om hvordan den spiller :)

Jamen efter alles anbefaling vil jeg da bygge en boominator istedet. Batteri-rummets bredde kan man vel godt ændre på uden der sker det store? I forhold til at jeg gerne ville kunne passe et almindeligt bilbatteri ned i? Derudover tænkte jeg på hvorvidt man kan bruge SP-10/100PA højttalerne i boominatoren og få højere følsomhed ud af det? Eller er det bedre bare at holde sig til HP10-W'erne?

Hold dig til HP10W og undlad det store tunge knap så effektive bilbatteri, og køb et par små forbrugsbatterier i stedet. En velfungerende mand kan bære en Boominator alene og to mand kan bære den over lange afstande. Den mobilitet forsvinder hvis den bliver for tung.
Min har solceller på - den er sku lidt tung at bære langt! :-D

Campino Morten og MixTheMan: Den kommer til at stå på en vogn så mobilitet er ikke det store problem. Ang. forstærkeren kom jeg til at tænke på om det er bedst med en STA508 2x100 watts og så parallel koble højttalerne ligesom med ta2020'eren i den originale tegning? Eller om man skulle købe en STA508 4x100 og så have en driver og tweeter for hver kanal? Mener at have læst noget om forstærkeren foretrækker at køre under 4 ohm? (correct me if im wrong) Fordele/ulemper?

Prøv først med en TA2020 forstærker. Den spiller meget højt bare med sådan en. Så kan du altid se om du vil have mere power på. Uanset om i havde tænkt Jer at stille det på en vogn på Roskilde synes jeg det er synd at give afkald på den mobilitet som den originale udgave giver mulighed for da man netop kan bruge den til meget andet end lige Roskilde. Det er noget lettere at smide Boominatoren bag i bilen/tage med i bussen/s-toget hvis man tager en tur til stranden/i parken/skoven end det er at skulle have vognen med hver gang.

Jeg har vist målt min til 35 kg :/ Den bliver meget hurtig tung at slæbe rundt på. Dog er den stadig mobil nok til at en person kan flytte rundt på den' date=' sætte den ind i en bil, etc..[/quote'] Det undrer mig faktisk lidt hvordan din er så tung. Originalen er 25kg (helt præcis 24885g målt på industriel præcisionsvægt) inklusiv 2 batterier (12V 7Ah SLA). Måske en af grundene er at dine solceller sidder i en 18mm (eller 21mm?) plade, og at den har bredere elektronikrum en originalen (mere træ). Originalen er 900mm i længden forresten, og en af grundene er at det er lettere at bære for en person end hvis den bare er 30mm bredere.

Det hele tæller op... jeg har 2x usb udtag, havde 2 LED lamper, 2 batterier, 5 (fem fucking meter) af den røde ledning fra thansen + lidt sort. Der til kommer at min er 97 cm lang og bruger en 21 mm top, med 7 mm udfræsninger til solceller. Jeg har lange arme, så jeg kan fint nå rundt om den, men det er lidt et problem for andre. Så det er værd at tænke på for andre når der skal besluttes en længde. Som reference er jeg 193 cm ;)

DU kan bruge måle-værktøjet i sketchup. Personligt foretrækker jeg lidt ekstra plads til at styre ledningerne osv. i center-rummet. Men det er nu en smagssag om man vil have det ekstra plads :)
Dette kan jeg skrive mig på. Selv med de 7 ekstra cm så har jeg næsten fyldt elektronikrummet op med stuff, noget mere brugbart end andet :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.