Jump to content
Festivalanlæg dk

Laderegulator og adapter

MixTheMan
 Share

Recommended Posts

Hvorfor skal det være 15V eller over ? Jeg lader fint min med alt fra 12V til 18V. (Har brugt en 3-4 forskellige opladere efterhånden) Jeg mener endda at have læst i manualen at den Phocos jeg har (5A version) kan tage op til 30V fra solpanelerne når den kører 12V system. Men det er dog ikke noget jeg har følt skulle testes :D

Hvorfor skal det være 15V eller over ? Jeg lader fint min med alt fra 12V til 18V. (Har brugt en 3-4 forskellige opladere efterhånden) Jeg mener endda at have læst i manualen at den Phocos jeg har (5A version) kan tage op til 30V fra solpanelerne når den kører 12V system. Men det er dog ikke noget jeg har følt skulle testes :D
Fordi et SLA batteri er på 13.8V når det er fuldt opladt og 14.4V mens det lades. Forsyningen til laderen skal være ca. 0.6V (diode tab) over ladespænding, så minimum 15V. Hvis ikke lader du ikke batterierne helt op. Hvis du har 12V forsyning så kan du lade til ca. 11.4V hvilket er ca. 30% af batteriets fulde kapacitet.

Med hvilken lader? For hvis det er med laderen fra Canopy Sound som der specifikt bliver spurgt på her, siger jeg tillykke, og sørg for at holde kontakten vedlige for så lever du i et parallelt univers med andre fysiske love end hvor vi andre lever. Phocos laderen er ikke en buck/boost lader så vidt jeg ved (og databladet siger).

Det er med Phocos CIS 5A single load solgt af Canopy :D Det er en hel normal gammel AC-DC converter jeg fandt i et skab. Sådan en man kan indstille fra 3-12V med forskellige spidser til. Kan se på begge amperemetre og voltmeteret at der lades, selv med de 12 V der ;) Den lader jævn med 0.5A hele vejen indtil controlleren slår den fra. Det skal måske lige siges at jeg kobler den på som en solcelle. Jeg har de der 5.5x2.1 mm stik i hele mit system, så jeg kobler blot solcellerne fra og sætter opladeren på i stedet.

Skal vi kalde det "12V"? Det er et kendt problem med gamle "wallwarts" uden feedback regulering at de giver noget højere spænding end det der står. Det er faktisk heldigt du ikke prøvede den direkte på forstærkeren. Du kunne sagtens have brændt af (forstærkeren altså).

Nu bliver det lidt teknisk men phocos-laderen er en ladekonverter og ikke en laderegulator. Forskellen på en regulator og en konverter er at hvor en regulator smider det væk den ikke kan bruge i varme, konverterer en konverter forsyningen til noget brugbart. Hvis det havde været en regulator ville den skulle bruge 14.5V til ladning, dvs. der ville være 5V (19.5V-14.5) den ikke kunne bruge. Gange med 6.7A ville dette være 33.5W spildeffekt i det man kalder spændningstab. Resultatet er at den vil lade med 6.7A hvilket i batteriet bliver til 4.5A så et 12Ah batteri vil tage 2 timer og 41 minutter at lade op. Nu er det en lader der konverter forsyningen istedet. Den skal stadig bruge 14.5V til ladning og den kan trække op til 10A, altså 145W og med en effektivitet på 90% bliver 159.5W ialt. Forsyningen kan kun levere 130.7W (19.5V*6.7A), da effektivitetten er 90% bliver det 117.6W effektivt. Ladestrømmen bliver altså 8.1A som bliver til 5.4A i batteriet så et 12Ah batteri lades på 2 timer og 13 minutter. Effektivitetstabet vil være 13.1W.

Er du sikker på den grønne ledning ikke var en såkaldt probe der tester om den er forbundet til noget før den lukker op for strømmen? Der kan sagtens være spændning på men uden at den tillader at trække strøm. Normalt vil den grønne skulle tilsluttes jord, altså det du kalder minus (den sorte). EDIT: Efter lidt googling lader det til at du er i den uheldige situation at Dell bruger en et-leder dataprotokol ledning der informerer strømforsyningen om hvor mange ampere den kan trække og så skruer strømforsyningen selv op og ned, dvs. sige at du ikke kan bruge en (nyere) Dell laptopforsyning.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.