Jump to content
Festivalanlæg dk

Batterivalg til TK2050 forstærker og lys

vesthardt
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er i bessidelse af en TK2050 forstærker og 4 PA højttalere. Vil meget gerne vide hvilke batterier jeg skal have? Det skal jo være 24v siden det er en TK2050 forstærker, og jeg vil også gerne have tilsluttet solcelle/solceller for at det hele kan løbe rundt. Kommer også til at være diverse LED lys på vognen Håber i kan hjælpe mig! vesthardt

Brug gerne titlen til at skrive kortfattet dit spørgsmål i én sætning. "Batterier" er meget lidt sigende, når man kigger i overskriften eller søger svar med søgefunktionen. Har rettet titlen for dig Men for også lige at svære på dit spørgsmål; Det skal som sådan ikke være 24 v. Den kan sagtens køre i 12v. Det giver dog ikke mening at køre den i 12v, da der i så fald er mere strømbesparende alternativer (TA2020, f.eks.). Når du skal have en masse ekstraudstyr på, såsom lys osv. hvilket typisk tager 12v ville jeg anbefale at bruge en 24v converter i stedet for at rode med seriekoblede batterier. Det koster en lille smule mere strøm, men gør det også lettere at styre alt i alt. Vil du alligevel køre med batterier i serie er det vigtigt at du finder batterier af nøjagtig samme alder, mærke, størrelse osv.

Tror ikke du får det billigere når du køber to. 150Ah for 1300kr. Fordelen ved at køre det som 12v og bruge en converter fra 12-24v er at alt det du har der kører 12v ikke skal indbygges på en snedig facon i batteriet for at undgå skævt træk på batterierne. Så som Viktor siger vil jeg også foreslå dig at gå 12v med converter vejen :) Jeg er super glad for batteriet, det holder som det skal og har en fornuftig størrelse!

Men er det ikke også noget med at 2 seriekoblede batterier forbliver det samme antal aH som batteriet alene, men det kun sætter spændingen til 24v? Derfor ville det være mig en kæmpe fordel eller hvad? :) Og du har simpelthen det batteri jeg linkede til eller hvilket et mener du :P Tak for dit svar!

Men er det ikke også noget med at 2 seriekoblede batterier forbliver det samme antal aH som batteriet alene, men det kun sætter spændingen til 24v? Derfor ville det være mig en kæmpe fordel eller hvad? :) Og du har simpelthen det batteri jeg linkede til eller hvilket et mener du :P Tak for dit svar!
Umiddelbart vil jeg mene at Ah også stiger.. Eller hvad? Det ved jeg faktisk ikke, hvis man fordobler den ene side må den anden side jo stå stille (halveres i forhold til ved parallel..). Jeg må være dig svar skyldig. Men ja det brugte vi i sommer hvor jeg havde det med på roskilde og til havefest/strandfest og sågar på en af mine veninders studentervogn da de skulle ud at køre i år :)

Når du fordobler volt halverer du de oprindeligt opgivede AH. Så hvis du har et 12v batteri på 10ah vil det betyde 5ah i 24v. Og når man så seriekobler 2 batterier betyder det selvfølgelig at du har AH, som oplyst på det ene af dem (altså det halve af deres samlede AH). At bruge en converter giver dig ikke flere eller færre AH. Du har derimod et 10-15% tab (varmeafledning) i converteren. Så den mest effektive metode er at seriekoble batterierne - men som beskrevet introducerer det nogle problemer, som ikke er særlig fede i dit setup. Converteren er sikrere (for dig selv og udstyret) end seriekoblede batterier.

Nu ved jeg ikke om det er en 2 kanals eller 4 kanals forstærker du har, folk bruger tk2050 lidt løst om både den ene og den anden, men i hvertfald, vi havde en 2-kanals + led bånd på 5 meter, og vi havde et lastbilbatteri på 225 ah med + 105w solcelle. I år var skidt for solceller, da 90% af tiden var overskyet, men alligevel kom vi hjem med samme strøm som vi tog afsted med, og vi spillede vel på max 6-7 timer hver aften, og så hygge i dagstimerne. PÅ vores laderegulator kom batteriniveauet aldrig under 2 ud af 3 på indikatoren, så derfor vil 150 ah forbrugsbatteri være rigeligt for jer, hvis i vel og mærket har nogenlunde samme størrelse solcelle som vi havde.

Tak for de mange svar! Jeg har gået og overvejet og er kommet frem til at bruge en converter. Så skal jeg nok har 1 stort barmtteri, måske 150Ah i stedet for 2 på 75Ah. Det tab jeg har gør vel ikke noget hvis jeg har den rigtige solcelle vel? Det er forresten en 4-vejs TK2050'er ;) Vil bestille

En klar fordel ved 2 batterier dernikke er forbundne er også at du kan spille fra det ene de første dage og hvis du ser at det løber tør på 3. Dagen så skal du nok tænkenover stræmforbruget, men hvid det holder fint flere dage endnu så kan du bare slå dig løs for du ved du har endnu et ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.