Jump to content
Festivalanlæg dk

Roskilde Anlæg 2014 af Frederik Voss

frederikvoss1
 Share

Recommended Posts

Så er planerne for næste års festivalanlæg endelig færdige, og jeg ville blot dele disse planer med jer ! Vi kommer med følgende setup: Toppe: 4xOT12 - http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop12.html Bunde: 4xCV b36 - 18'' folded horn (muligvis bliver disse solgt og vi bygger cubo15 i stedet, bedre?) Forstærker til OT12: TK2050 4x100w Forstærker til b36: 2x Bassface DB1.2 http://bassfaceaudio.co.uk/products-2/amplifiers/db1-2-class-d-monoblock/ MiniDSP Typhoon controller (pult) - http://www.vestax.com/v/products/detail.php?cate_id=121 4x LED Par lamper - http://www.thomann.de/dk/stairville_led_par56_mkii_rgbw_10mm_si.htm 4x mini moving heads -

Det hele bliver bygget op omkring et campingvongsstel på ca. 3.5x1.5 meter. Bundkasserne kommer til at ligge ovenpå hinanden i siderne, pulten i midten, og så har vi købt en 3 meter bro, hvor lyset, samt OT12'erne kommer til at hænge ca 3½ meter over publikum. Hvorvidt det bliver en succes eller ej vil tiden vise, men det virker som det mest fornuftige jeg har kunnet få ud af budgettet. Håber i vil tage godt imod det, og MEGET gerne komme med en masse kritik ! Vi ses derude ! :)

Hvad lød budgettet på? Og har du tjekket priserne på de movingheads (wash) når først du får told og indførselsgebyre på eller hvor køber du dem fra? Det er da lige før at det løber op i at du lige så godt kan købe et sæt MH-X25 fra Thomann som er nogle ganske lækre hoveder for pengene. Anway bliver det da godt nok første gang jeg har set movingheads på festival! - på nær de officielle scener tøhø ;) Husk nu at sørg for at brosystemet ikke kan vælte ud over publikum. Hellere en jordskrue og en wire for meget end for lidt :) Ellers så ser det sgu ud som et anlæg der kommer til at rykke rimelig godt. Glæder mig til at høre det! :)

Har desværre ikke hørt hverken Cubo eller CV'erne, men jeg har altid været meget imponeret over BFM-designs. De ting jeg har bygget fra BFM har performet over forventning hver gang. Så du går helt sikkert ikke galt med et par omnitops. Eneste problem er måske de kan være svære at EQ'e og justere. I er i gang i god tid, så forudsætningerne for at kunne gennemføre projektet ordentligt skulle være der :) Husk, "Measure twice, cut once" når i bygger tingene. Og læs planerne 2-3 gange igennem inden i starter.

Hvad lød budgettet på? Og har du tjekket priserne på de movingheads (wash) når først du får told og indførselsgebyre på eller hvor køber du dem fra? Det er da lige før at det løber op i at du lige så godt kan købe et sæt MH-X25 fra Thomann som er nogle ganske lækre hoveder for pengene. Anway bliver det da godt nok første gang jeg har set movingheads på festival! - på nær de officielle scener tøhø ;) Husk nu at sørg for at brosystemet ikke kan vælte ud over publikum. Hellere en jordskrue og en wire for meget end for lidt :) Ellers så ser det sgu ud som et anlæg der kommer til at rykke rimelig godt. Glæder mig til at høre det! :)
budgettet har ikke været fastsat 100 %, men jeg brugte 6000 på anlæg sidste år, og vil tro dette kommer til at stå mig i ca 16-18.000. Hovederne er bestilt fra kina, 1700 kr for 4 hoveder, så selv hvis de skulle blive taget i tolden, bliver prisen på ca 2200, hvilket jeg synes er en ganske god pris ! linket er nedenunder: http://www.ebay.com/itm/4PCS-LED-RGB-Moving-Head-DMX512-Voice-Control-DJ-Disco-Stage-Light-For-Party-Bar-/161080411873?pt=US_Stage_Lighting_Single_Units&hash=item25812406e1#ht_3293wt_1257

Har desværre ikke hørt hverken Cubo eller CV'erne, men jeg har altid været meget imponeret over BFM-designs. De ting jeg har bygget fra BFM har performet over forventning hver gang. Så du går helt sikkert ikke galt med et par omnitops. Eneste problem er måske de kan være svære at EQ'e og justere. I er i gang i god tid, så forudsætningerne for at kunne gennemføre projektet ordentligt skulle være der :) Husk, "Measure twice, cut once" når i bygger tingene. Og læs planerne 2-3 gange igennem inden i starter.
Planen var egentlig også fra starten at bygge nogle titans, men jeg fik smidt vega bundene i nakken for 4500, vel at mærke for 4 stk, hvilket jeg ikke på nogen måde ville kunne bygge en titans for. Vi har ikke bygget omnitops endnu, så jeg ved ikke hvordan lydbilledet kommer til at se ud når det er færdigt, må vi vente at se til engang i løbet af vinteren. kan bundene ikke følge med, må jeg sælge dem og så bygge 4 titans i stedet, men ville helst undgå det.

Hold da op, det var for 4 styk? Imponerende nok, for de ser sgu meget fede ud :D Har du bestilt? Ellers kunne jeg da godt finde på at bestille nogen med til mit disko når folk er nærige og vil leje en masse lys for ingen penge. Så kan de få smidt dem i nakken, de ser sgu meget sjove ud alligevel!

Hold da op, det var for 4 styk? Imponerende nok, for de ser sgu meget fede ud :D Har du bestilt? Ellers kunne jeg da godt finde på at bestille nogen med til mit disko når folk er nærige og vil leje en masse lys for ingen penge. Så kan de få smidt dem i nakken, de ser sgu meget sjove ud alligevel!
Har desværre bestilt, men der er fri fragt på dem, så det er jo også ret lækkert ! Hvis jeg var dig ville jeg dog kigge på disse i stedet, da jeg går ud fra du mest skal bruge dem indendørs. De er nemlig med gobo effekter, hvilket er fedt indenfor med røg. JEg valgte de andre da de flade LED paneler nok før det lidt bedre udendørs: http://www.dba.dk/mini-led-movingheads-4-st/id-1003333653/ Du kan også bestille dem i kina for ca 400 dollars, men som kommer der fragt og moms oven i jo :)http://www.ebay.com/itm/4x-15W-LED-MINI-Moving-head-light-RGB-stage-Lamp-DJ-Spot-Lighting-for-Party-/300962922436?pt=US_Stage_Lighting_Single_Units&hash=item4612c9bfc4 Jeg mener de er på ebay til omkring 400 dollars, men du kan selv lige kigge :)

Har desværre bestilt, men der er fri fragt på dem, så det er jo også ret lækkert ! Hvis jeg var dig ville jeg dog kigge på disse i stedet http://www.dba.dk/mini-led-movingheads-4-st/id-1003333653/
Faktisk ganske billigt :) Jeg fik bare lige et anfald i at de var vildt fede til bare sjov og spas og man ikke skal være så forsigtig fordi de har kostet flere tusind kroner stykket. Nu må vi se, jeg har også et sæt MH-x25 på ønskelisten, de ser sgu ganske godt ud i selv et stort lokale :)

Faktisk ganske billigt :) Jeg fik bare lige et anfald i at de var vildt fede til bare sjov og spas og man ikke skal være så forsigtig fordi de har kostet flere tusind kroner stykket. Nu må vi se, jeg har også et sæt MH-x25 på ønskelisten, de ser sgu ganske godt ud i selv et stort lokale :)
Det er jo lidt en anden kategori kan man sige, men altså 15w LED lamper i de små kan nu nok også lyse pænt op ! :)

• 2 weeks later...

Nå hvad synes du så om hovederne? Kunne sgu ikke dy mig så jeg har også bestilt et sæt med 4, om ikke andet kan man sgu sagtens sælge dem videre til en fredagscafe for samme pris haha. Smider i en lille 12v dmx controller på eller lader i dem bare køre standalone? :)

Nå hvad synes du så om hovederne? Kunne sgu ikke dy mig så jeg har også bestilt et sæt med 4, om ikke andet kan man sgu sagtens sælge dem videre til en fredagscafe for samme pris haha. Smider i en lille 12v dmx controller på eller lader i dem bare køre standalone? :)
Bortset fra at det ene ikke rigtig virker så godt så er det faktisk overraskende godt! Regner med at koble dem alle sammen med dmx-kabler og så bare køre musikstyret fra den ene :)

De betaler ikke fragt tilbage, men der er ualmindeligt flinke ellers! De havde problemer med leverancen fra fabrikken skrev de lige til mig, de har opdaget at et par stykker har fejl (jeres deriblandt så nok også) så mine bliver 2 uger forsinket og så vidt jeg kunne forstå på hans gebrokne Hong-kong-engelsk så giver de mig en gang rabat :)

• 2 weeks later...

Så har jeg også modtaget de små movinghead wash :) Jeg kan dog ikke styre dem med DMX??? DIP 10 har jeg ON (DMX512 control enable) og så sætter jeg DIP 1 på ON for at lampen skal ligge på channel 1.. Men det reagerer ikke på min DMX controller.. Nogle gode bud på hvad der kunne være galt? Har prøvet andre kanaler, bagfra, andre kabler samt de andre lamper også..

• 6 months later...

En lille opdatering her hvor vi er gået ind i de sidste 2 måneder inden Roskilde! Fra lysbroen (hvor der i øvrigt kommer lamper hele vejen hen) bliver der bygget et tag ud, hvor omnitops kommer til at hænge ned fra. Oven på taget kommer til at lægge 4 tyndfilms solceller, som skulle frigøre os fra at lade batterierne hjemme. Ris og ros modtages gerne - der kommer snart flere opdateringer. Lige et enkelt spørgsmål, kan det lade sige gøre at forbinde lamperne med DMX kabler, men stadig så de spiller efter musikken? Altså så alle lamperne spiller ens. Det har vi ikke kunne finde ud af nemlig. På forhånd tak :-)

Jeg fik solgt mine lamper videre da de ikke kunne styres som servoer så at sige via dmx, altså man kunne kun bede lampen om at dreje x antal grader op og ned af hver akse, men den ville blot stå og køre frem og tilbage.. Anyway, du sætter bare din første lampe på at være musikstyret og så linker du dem sammen med dmx-kabler og resten af lamperne sætter du til at være "slave". Kan ikke lige huske dip-switch placeringen, men det står på papiret. Så følger alle de tilkoblede lamper den første lampes bevægelser :)

• 3 weeks later...

http://imgur.com/gallery/og911/new En lille opdatering på projektet. Vognen er så godt som færdig, den skal bare have beklædt de sidste vægge og så males. Lysbroen er også færdig som det kan ses. Vi er ved at være færdige med at samle den første omnitop 212, derefter venter endnu en og så 6 cuboer. Så nu er det bare en måneds slutspurt og så bliver der fandme fest i L!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.