Jump to content
Festivalanlæg dk

Subwoofer til Boominator

Anders202
 Share

Recommended Posts

Hej champs Vi kan alle blive enige om at en Boominator har ganske god lyd, og vi kan også blive enige om at den er perfekt til formål som festival og strandture. Men hvad med andre brugsformål? Hvordan kan man mon forbedre den indendørs, eller til udendørs havefester hvor den kun skal spille en enkelt aften? Jeg har derfor spekuleret lidt i om der kunne udvikles en subwoofer som kunne passe til Boominator designet, som en lille add-on løsning. Tanken ville være at subwooferen skulle have et delefilter som smider alt over X Hz til Boominatoren og alt under X Hz til subwooferens forstærker. Mp3/telefon/computer + Boominator kobles altså til subwooferen som sørger for resten. Den skal altså blot fungere som et led mellem telefon/mp3 og Boominatoren, lidt ala daisy chain. Subwooferen kunne evt. køre på Boominatorens strømforsyning, eller være selvkørende med batteri og solcelle. Da jeg på ingen måde har evner til at kunne designe noget der ville fungere, søger jeg derfor jeres hjælp ;) Hvor meget spark kunne der komme i en sådan subwoofer, hvis den skal bygges med samme bagtanker som der ligger bag Boominatoren (dog med øje for indendørsbrug også)?

Havde godt luret at Cube15 var ret udbredt, men vidste ikke den var så perfekt til Boominatoren! :D Kan du komme med et bud på hvad strømforbruget vil ligge på med sådan en forstærker som skal understøtte en Boominator udstyret med en TA2020 ? Hvor mange volt kører den på?

Det er alligevel også en furnuftig mængde... Kan du, uden at skulle bruge tid på at slå noget, fortælle mig hvad sådan et svin ca vejer og et overslag på pris? Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue den forstræker, er den bygget til at man kan koble en TA2020(Boominator) på bagefter den? Vil det være muligt at bruge samme træ som der er brugt til Boominatoren? Der står ganske vist 18mm, og Boominatoren er 12mm. Er der nogen omkring Lyngby der har en Cubo15 jeg må lytte på? :D Edit: Med antagelsen af 50W forbrug på sådan en Cubo15, så bliver det til 1.6 timers afspilning hvis der udelukkende skulle køres fra solpaneler. (Ud fra mine Boominator beregninger/erfaringer)

Du kan godt bygge en Cubo15 i 12mm krydsfiner, men det bliver ikke nogen god sub. Den vil ikke blive stiv nok kabinettet, og vil derfor miste utrolig meget af energien i vibrationer. Der er flere ting der gør, at en Boominator kan bygges i 12mm uden problemer. For det første er den meget mere afstivet. Du kan ikke sætte din finger noget sted på en Boominators kabinet, uden at du maks har 75mm til nærmeste afstivning/samling. Magnet mod magnet designet afstiver også. Derudover går Boominatoren ikke så langt ned i frekvens og skaber ikke så stort et tryk i kammeret som på Cubo'en. Saturnus kan sikkert smide nogle tal og mere tekniske begreber på, men kort sagt: Hold dig til planerne. Angående Cubo15 sammen med Boominatoren, så er her hvad jeg skrev i Cubo15 tråden.

Når vi bare hyggede i lejren, så spillede vi på vores gamle Boominator, der efterhånden er lidt medtaget, af de tæsk den har fået siden dens første RF i '05 eller '06 (kan ikke lige huske hvornår vi mødte Saturnus første gang). Hvis der så skulle være lidt mere gang i den, men vi alligevel ikke gad, at stille satellitter op og trækker kabler, så kørte vi en enkelt eller to Cubo15 i stilling. Det ændrede fuldstændigt lydbilledet, og selvom at Boominatoren ikke spillede (meget) højere, så gjorde den ekstra bas, at det virkede sådan. Da Boominatoren som sagt ikke er ny mere, så valgte jeg at skrue ned for det lave frekvensområde og lidt op for det høje på den, og så bare lade Cubo'erne gå lidt højere op i frekvens end jeg ellers normalt ville. Konklusionen er, at det fungerede super at tilføje bund til en Boominator, hvis der skulle være lidt ekstra fest. :)

Det lyder jo næsten for perfekt! :D Får virkelig blod på tanden nu... Men! Jeg er totalt vild med tanken om at Boominatoren kan spille "gratis" på solenergi. Altså at den aldrig dør. Mine hurtige udregninger for en Cubo15 med 2 solceller siger dog at vi vil løbe tør for strøm efter 7.5 dage med 2.5 timers sub, eller efter 3.2 dage med 3 timers sub. Forudsat samme batterier som Boominatoren (2x7.2Ah). Kom ca frem til at der skulle bruges 133 Ah batteri for at klare en Roskilde med 4 timers sub om dagen. Jeg læser tit om anlæg her på forummet som bruger 2xCubo15, men hvordan bliver de forsynet? Kæmpebatterier eller hvad? Hvor mange timer siger jeres erfaringer at man bruger sådan en sub? Alt dette modsiger godt nok mit første opslag om at det var tiltænkt kortere fester / indendørs men jeg synes nu stadig det er et interessant perspektiv. Hvordan vil en Cubo15 lyde indendørs? At dømme ud fra dens dimensioner alene tænker jeg pt "HOLY FUCK", er dette meget ved siden af?

Jeg brugte mine to Cubo'er indendørs til et bryllup for to uger siden. De lød som de skulle, men det er de jo også designet til at gøre... Jeg var dog nødsaget til at skrue ned for subsne i forhold til udendørsbrug, men det var også forventeligt. Jeg forsyner min BassFace DB 1.2 med 50-65Ah Gel forbrugsbatterier, og har ikke målt dens forbrug, så der kan jeg ikke hjælpe. Jeg overvejede også solceller da jeg byggede dem, men droppede hurtigt tanken igen. Oftest ville cuboerne blive brugt når det var mørkt eller indendørs. De ville heller ikke kunne stables og bruges som dansetårn! For stor risiko for at folk ville sætte ting på dem hele tiden, da de jo har højde som et lavt bord. Det ville også kræve, at forstærkeren og batteri lå ved siden af cuboerne, eller at der skulle trækkes strømkabler til dem også. Til en større fest vil jeg egentlig også helst have alt elektronikken samlet hvor DJ'en står, i stedet for spredt ude ved højtalerne.

Det kommer jo lidt an på hvordan du vil bygge dem. Den helt skrabede version kræver jo kun en 18mm plade, en forstærker, en 15" enhed, et batteri og så lidt skruer og lim. Dertil kommer der så hvad du ellers kan/bør tilføje som hjul, speakon/andet-stik, længere kabler, evt. kasse til forstærkeren, recessed dish, håndtag og hvad man ellers kan finde på. Jeg vil klart anbefale hjul, hvis du skal flytte rundt på den/dem alene.

• 3 weeks later...

Hvormange ampere skal en ladekontroller kunne håndtere hvis den skal trække både en boominator og en Bass Face 1.2 til en Cubo 15? (Tænker at Cubo 15 trækker en del i peaks) Lige pt har jeg en Phocos 5A, ville jeg være nød til at opgradere til noget større?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.