Jump to content
Festivalanlæg dk

Indkøbsliste til OT12

frederikvoss1
 Share

Recommended Posts

Delta12 er ikke en brugbar woofer i Omnitops.. Hvis du vil spare, så tag Beta12 - ellers er Deltalite2512 helt sikkert det bedste valg, medmindre du har et beefy budget - så er 3012HO vejen frem :) Du kan ikke bruge de delefiltre du linker til - køb de dele der er beskrevet i planerne.

Masser' date=' lad mig spørge i stedet, er der nogen overhovedet grund til at tro det ville kunne bruge istedet for det rgtige filter?[/quote'] Ud over at det er en 8 ohms crossover der bruges i 2-vejs højttalere og som kan klare 450w. Ville da mener det var det jeg skulle have fat i. Men jeg tror jer da når i siger det ikke er det rigtige :)

Men ligemeget hvad' date=' så ved jeg ikke hvad det er for nogle filtre jeg skal bruge. I planerne står der blot et 2khz highpass og et 2khz low pass filter. Kan i hjælpe mig på denne her?[/quote'] Læs planerne igen så. Der står meget, meget klart og tydeligt præcise værdier og hvilke type komponenter du skal bruge.

Læs planerne igen så. Der står meget' date=' meget klart og tydeligt præcise værdier og hvilke type komponenter du skal bruge.[/quote'] Arh, nu tror jeg jeg forstår hvordan det fungerer. Er det til selv at købe komponenterne i et filter og samle det, eller skal jeg helst bare ofre de 200 kr stk for et færdiglavet crossover fra speakerhardware.com?

Arh' date=' nu tror jeg jeg forstår hvordan det fungerer. Er det til selv at købe komponenterne i et filter og samle det, eller skal jeg helst bare ofre de 200 kr stk for et færdiglavet crossover fra speakerhardware.com?[/quote'] Det bestemmer du selv. Hvis du kan få tingene billigere eller har lyst til at lege lidt med forskellige typer af komponenter (lad være med at ændre værdier, kun typer) og du selv har mod på at lave det, så gør endelig det. Ellers køb det færdigt.

Det er så absolut heller ikke et standard 2Khz filter. Det er nærmest så langt fra det overhovedet kan være.
Men vi er enige i at til at lave filteret skal jeg have en capasitor og en inductor (aner ikke hvad det er på dansk) med de angivne værdier og så bare samle dem som på planerne, evt. lavet på en plade.

Jeg er lidt i tvivl om hvilket filter jeg skal lave. Der står forklaret et i starten af afsnittet om filtre, og senere kommer der en forklaring til et filter til hvis man IKKE skal biampe. Dog er der kun diagram over filtret til brug af asd1001. de kalder det et 4th order passive filter. Jeg må indrømme jeg er lidt lost

Men du bruger ikke ASD1001, vel? BFM plejer at have et simplere 2. ordens filter til piezo-brug. Er der ikke sådan et i planerne? Piezos kræver sådan set ikke noget filter. Jeg ved bare at jack12'eren har et simplere filter, mest for at styre piezo'en lidt. Måske OT'erne ikke behøver dette, da de ikke er full-range.

Er ikke sikker men jeg formoder at hvis man bruger piezoarray kan man ikke bi-ampe med mindre man smider en modstand svarende til impedansen på mellemtone/bas-enheden på. Oftest kræver piezofiltre at de sidder i parallel med et andet filter og/eller en højtalerenhed for at virke korrekt da man jo så får den krævede parallelmodstand gratis. Desuden er der ikke megen idé i at bi-ampe når man bruger piezoer, de trækker meget lidt strøm så stort set alle fordele ved bi-amping forsvinder.

Er ikke sikker men jeg formoder at hvis man bruger piezoarray kan man ikke bi-ampe med mindre man smider en modstand svarende til impedansen på mellemtone/bas-enheden på. Oftest kræver piezofiltre at de sidder i parallel med et andet filter og/eller en højtalerenhed for at virke korrekt da man jo så får den krævede parallelmodstand gratis. Desuden er der ikke megen idé i at bi-ampe når man bruger piezoer' date=' de trækker meget lidt strøm så stort set alle fordele ved bi-amping forsvinder.[/quote'] De kan godt biampes, men BFM anbefaler at man stadig monterer en 4ohm modstand i serie udelukkende for at sørge for at visse forstærkere ikke selv-oscillerer :) En enkelt forstærkerkanal kan snildt trække adskillige arrays.. Grunden til det chebyshev filter til piezoerne er for at reducere output under 2khz for derved at forbedre piezoernes ydelse i 2-6khz området.. Stort set alle de RTA's jeg har lavet på piezoe arrays viser også stærkt output omkring 3-5khz, som skal tæmmes en smule..

De kan godt biampes, men BFM anbefaler at man stadig monterer en 4ohm modstand i serie udelukkende for at sørge for at visse forstærkere ikke selv-oscillerer :) En enkelt forstærkerkanal kan snildt trække adskillige arrays.. Grunden til det chebyshev filter til piezoerne er for at reducere output under 2khz for derved at forbedre piezoernes ydelse i 2-6khz området.. Stort set alle de RTA's jeg har lavet på piezoe arrays viser også stærkt output omkring 3-5khz, som skal tæmmes en smule..
Men har du planerne for OT12, for kan du i så fald ikke fortæller mig hvordan mine filtre skal se ud? må indrømme at jeres snak om alle de forskellige ting man kan gøre forvirrer mere end de gavne for en newbie som mig.. :)

Men har du planerne for OT12' date=' for kan du i så fald ikke fortæller mig hvordan mine filtre skal se ud? må indrømme at jeres snak om alle de forskellige ting man kan gøre forvirrer mere end de gavne for en newbie som mig.. :)[/quote'] Du bør først og fremmest slet ikke købe noget som helst hjem INDEN du har planerne.. Så køb dem og læs dem igennem adskillige gange - så er jeg fri for at forklare ting der er udpenslet inde i planerne :)

Du bør først og fremmest slet ikke købe noget som helst hjem INDEN du har planerne.. Så køb dem og læs dem igennem adskillige gange - så er jeg fri for at forklare ting der er udpenslet inde i planerne :)
Måske jeg lyder lidt skarp nu, men jeg har gang på gang henvist til hvad der står i planerne PLANERNE ER KØBT Det jeg ikke forstår er at der til brug uden biamping kun er angivet filter til asd1001.

Måske jeg lyder lidt skarp nu, men jeg har gang på gang henvist til hvad der står i planerne PLANERNE ER KØBT Det jeg ikke forstår er at der til brug uden biamping kun er angivet filter til asd1001.
Nu kiggede jeg lige planerne igennem, og hvis du kigger på side 19 under Piezo High-Pass Filter, så står der det filter du skal bruge til Piezoer, uden bi-amping. Vi besluttede os for at købe http://www.speakerhardware.com/prebuilt-2k-lphp-crossover-piezo.php istedet for. Dog var begge vores capacitors ødelagte ved modtagelsen, så vi købte nogle nye og loddede dem på. Vi har vist stadig 2 i overskud hvis der er nogle som mangler.

Men har du planerne for OT12' date=' for kan du i så fald ikke fortæller mig hvordan mine filtre skal se ud? må indrømme at jeres snak om alle de forskellige ting man kan gøre forvirrer mere end de gavne for en newbie som mig.. :)[/quote'] Hvis du har planerne, hvorfor spørger du så hvordan filtrene skal se ud når de er forklaret tydeligt i planerne? Endda med fine tegninger osv..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.