Jump to content
Festivalanlæg dk

Festival vogn - 2x HP10w + reflex rør beregning

nicolaj
 Share

Recommended Posts

Hej glade selvbyggere! Jeg er tidligt ude med planlægningen i år, men det kribler i fingrene med at komme igang. Min erfaring indenfor lyd er begrænset til bilstereo, så derfor er jeg på dybt vand når det kommer til beregning af kasse. Jeg har læst lidt på lektien, så jeg håber ikke det er skudt helt forbi. Indholdet af højttalervognen bliver en Lepai 2020 forstærker + 4 stk. HP10w enheder + 4 stk. piezo diskant. Altsammen kendt og testet i Saturnus' Boominator. Målet er et velspillende system der kan levere en fornuftig bas udenfor. Her er et udkast i Sketchup: Og fra WinISD, blot et eksempel: Data på enheden: http://www.ljudia.se/Archive/ProductFiles/211067_SV/HP-10W%20-%20Information.pdf Her er så mine spørgsmål, - Virker det fornuftigt med 106 liter til 2 enheder? - Hvor ville i placere reflex røret? Jeg har sat det i bunden på tegningen, men det giver måske problemer hvis den suger støv ind. - Hvordan udregner man rør længde/areal? Jeg håber et par erfarne øjne kan hjælpe. :)

Reply To: Festival vogn - 2x HP10w + reflex rør beregning Forstår ikke hvorfor du vælger samme enheder som en boominator, men så beslutter dig for at bygge et, på alle måder, dårligere design?

Den kasse du har tegnet er jo næsten 4 gange så stor som en boominator og du VIL aldrig kunne få den til at spille lige så højt, eller levere lige så god lyd. Det hårde og kontante svar er, hvis du vil have det bedste ud af de 4 HP10-w så lad være med at prøve at opfinde den dybe tallerken når du ingen erfaring har overhovedet. Byg det folk ved virker og glæd dig over at du får et ordentligt resultat :)

Reply To: Festival vogn - 2x HP10w + reflex rør beregning Jeg prøver ikke at genopfinde Boominatoreren. ;) Enhederne er gode til prisen, og de spiller højt på en lille forstærker. Kassen har den størrelse den har, fordi det er nederste etage på en vogn som skal indeholde meget andet. Vas værdien på enhederne er ret høj, så udfra hvad jeg indtil nu har lært og prøvet at indtaste i diverse programmer, så lyder 106 liter ikke helt vanvittigt. Hvis rumfanget er for stort så retter jeg det bare. Hvis du kan fortælle mig hvorfor det ikke fungerer så er jeg klar til at blive klogere. :)

Reply To: Festival vogn - 2x HP10w + reflex rør beregning

Nicolaj
:
Jeg prøver ikke at genopfinde Boominatoreren.
;)
Enhederne er gode til prisen, og de spiller højt på en lille forstærker.
Kassen har den størrelse den har, fordi det er nederste etage på en vogn som skal indeholde meget andet. Vas værdien på enhederne er ret høj, så udfra hvad jeg indtil nu har lært og prøvet at indtaste i diverse programmer, så lyder 106 liter ikke helt vanvittigt. Hvis rumfanget er for stort så retter jeg det bare. Hvis du kan fortælle mig hvorfor det ikke fungerer så er jeg klar til at blive klogere.
:)

Selvfølgelig vil det da fungere, men der er mange faktorer der gør Boominator-designet overlegent. Fx magnet-mod-magnet designet, de liter-forhold det har osv.

Det her har intet at gøre med at "genopfinde" Boominatoren, men tværtimod at bruge det der er bedst, som Phaedras også siger.

Reply To: Festival vogn - 2x HP10w + reflex rør beregning Jeg ville også hellere end gerne lave en Boominator hvis den passede ind i projektet. :) Grunden til at jeg har valgt enhederne her, er også at jeg kan bygge en senere. Jeg accepterer lidt lavere følsomhed og lydkvalitet mod at kunne bygge det sammen med lys/shotbar og andet gøgl der nu engang hører en festival til. Jeg er mere over i Coffin Blaster genren for dem som har set den.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.