Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtalere til 4 x 50 watt forstærker

Emilaarestrup
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er igang med at bygge mit festivalanlæg! jeg har denne 4 x 50 watt forstærker til rådighed http://12-v.dk/festivalanlaeg/63-forstaerkermodul-4x50w-tda7850.html Jeg er lidt i tvivl om hvilke højtalere jeg kan bruge til den, jeg havde tænkt to tweetere med stort frekvensområde og to mellemtone bass enheder. Er der nogen der har nogen gode forslag? :P jeg har selv overvejet et sæt sp202e 8ohm 50 watthttp://elektronik-lavpris.dk/p125604/SPH-210_HiFi-Bas/Midrange_8_8_Ohm_50W/ til bassen og et sæt ht-88 8 ohm 50 watt tweetere. Men er tweetere til 200 kroner noget lort eller skal jeg ud i noget af det meget pebrede som f.eks mhd-540 8ohm 50 watt til over en tusse stykket? wat http://elektronik-lavpris.dk/p125558/MHD-540_Professional_PA_Ring_Radiator/

Skal lige siges at det ikke er en 50watt forstærker når den køres i 12volt. Hvis du kører et 12 volt setup ville jeg ikke anbefale modulet. Jeg tror du overkomplicerer setupet lidt unødvendigt. De enheder du foreslår er ikke følsomme nok. Du kommer ikke til at få meget lyd ud af dem med en spl på 90db/w/m. Når du matcher woofere og diskanter skal du være opmærksom på følgende: - Samme følsomhed - Tjek at frekvensgangen for tweeter og bass "passer" sammen. Hvis din bass står af ved 2khz, dur det jo ikke at tage en tweeter som ikke kan performe før 3khz, eksempeltvis. - Overvej hvordan du vil klare at lave delefilteret ordentligt. Her går det som oftest galt, og tweetere brænder af o.lign. Har du ikke designet et delefilter før, kan du overveje en MiniDSP som et aktivt delefilter (dyrt, men nemmere). Til sidst vil jeg måske minde dig om ikke at opfinde den dybe tallerken igen ;) Der er både Boominator og Boominator Mini designet, som du kan følge - her er der nogle rigtig kompetente tanker bag og du får noget der er bedre end du selv kan designe ;)

Tak for tippet! Vi går om kort tid i gang med et styks boominator! Vi har dog overvejet at lave "amp rummet" større, vil det have nogen effekt på lyden overhovedet, eller skal man holde sig 100% til planen? :)
Elektronikrummet kan i helt selv designe. Så længe kabinetterne ikke ændres så vil lyden forblive den samme :) Min Boominator er fx 97 cm i længden. Men huske ikke at lave den for lang, da den godt kan blive lidt uhandy hvis man skal bære den alene

Cool så gør vi da det! ;D Jeg har også set nogen andre som kørte med en preamp også til deres boominator. Det var en fin håndlavet hovedtelefons forstærker. Jeg kan ikke finde tråden hvori jeg fandt det, men er der nogen der ved om det giver noget ekstra eller om det bare er blær? :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.