Jump to content
Festivalanlæg dk

Jeg skal fjerne noget lyd under 70Hz - men hvordan?

Anders202
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Da jeg har 2 enheder der giver mislyd når min Boominator spiller på fuld skrald (det er omkring 50-70Hz der giver mislyd), så tænkte jeg at det muligvis kunne løses med et high-pass filter. Jeg er dog lidt på bar bund på hvordan jeg kan lave sådan et, eller om jeg kan købe noget der bare er til at koble på. Jeg har fundet denne dims http://www.instructables.com/id/monoXover-2-way-pre-amp-audio-crossover/ men den virker så vist kun i mono. Kunne være fedt med noget tilsvarende der passede i en Boominator. Jeg har også fået anbefalet disse http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=266-272 men da min Indeed forstærker ikke har RCA udgange, så bliver det lidt noget rod med kabler. Men måske er kabelrodet det værd? Har i andre gode ideer til hvordan jeg kan skære noget lyd af de lave frekvenser uden at skulle ud i en helt dyr løsning? Problemstillingen ligger lidt i at jeg helst ikke vil til at have låget af min Boominator, da det er limet på.

At ændre input kondensatorerne på forstærkeren til en lidt mindre værdi, start for eksempel med den halve værdi, er klart den nemmeste løsning. EDIT: Selvfølgelig er bare at bruge en eq på afspilleren den nemmeste løsning men det vil jo så variere fra afspiller til afspiller.

At ændre input kondensatorerne på forstærkeren til en lidt mindre værdi, start for eksempel med den halve værdi, er klart den nemmeste løsning. EDIT: Selvfølgelig er bare at bruge en eq på afspilleren den nemmeste løsning men det vil jo så variere fra afspiller til afspiller.
Det lyder jo dejligt nemt. Er det noget jeg tør bevæge mig ud i når jeg ikke rigtigt har loddet noget seriøst før? Og hvordan finder jeg frem til den kondensator jeg skal udskifte på sådan en Indeed?

Jeg risikere ikke at "skyde over" og dæmpe al bas for meget? Jeg har lige taget et peak ind i min Indeed, og den ser ikke helt sådan ud der. De kondensatorer der sidder er noget mindre. Der står 2.2 uF på dem. [ATTACH=CONFIG]419[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]420[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]421[/ATTACH]

Den bestemmer afskæringsfrekvensen på indgangsfiltret. Jo lavere værdi, jo højere i frekvens starter afskæringen. Du kan eksperimentere dig frem til den helt rigtige værdi fordi jeg ikke kender indgangsmodstandenes værdi på Indeed forstærkeren kan jeg ikke sige præcis hvilken værdi der vil give det bedste resultat men som regel er det ved halvdelen til en fjerdedel af den originale værdi (som er sat for at den skal være højst mulig værdi uden at være så stor at det har negativ effekt på lyden).

Jeg må lige overveje om det bliver denne løsning, da jeg egentlig er ret glad for min forstærker. Skal også lige have testet hvor meget værre det bliver når jeg smider en FiiO på. Ellers må jeg se om jeg kan få låget af og få skiftet enhederne...

Så hvis jeg forstår det rigtigt så jo lavere µF værdi, jo højere frekvenser fjerner jeg. Med hensyn til volt, så er det laveste jeg umiddelbart støder på de der 63V som du nævner, men der er mange der fx er 100, 400 eller 680V. SKAL det være 63 eller under? Dem jeg har fundet frem til er https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H12115 https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H12103

• 3 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.