Jump to content
Festivalanlæg dk

Koncept anlæg - til næste års Roskilde

Artemisen
 Share

Recommended Posts

Jeg har begivet mig ud i et projekt med at bygge et anlæg. Jeg fik ideen til designet for lidt tid siden. Det har lidt været en omvendt process, i den forstand at det visuelle design kom først,og jeg efterfølgende har forsøgt at rette det til så det også kan producere god lyd. Jeg er begyndt at købe materialerne ind, og håber snart på at kunne begynde. Hardwaren bliver den samme som i en halfinator, da det spare mig lidt tid, og så er jeg sikker på at det ikke er en helt dum sammensætning(; Designet bliver så ledes(farverne er mest en test): attachment.php?attachmentid=433&d=138140attachment.php?attachmentid=431&d=138140attachment.php?attachmentid=432&d=138140attachment.php?attachmentid=434&d=138140 Materialerne bliver PVC rør og 12mm krydsfiner. Kom gerne med kritik og ideer, jeg er ikke begyndt endnu(:

Det ser rigtig spændende ud ud! Stor cadeau til sketchup-skills :) Har du rumfanget på kabinetterne? EDIT: Når nu du laver et design som bliver så stilrent, kunne man måske overveje en dybere tuning, så den lyder ekstra lækkert hjemme i lejligheden? (det ville nok kræve andre enheder, dog).

Et rundt kabinet med en diffraktionsfrekvens lige omkring 1khz hvor øret er mest følsomt er bestemt ikke nogen god idé. At have diskanter monteret så tæt på hinanden er, for at sige det pænt, mindre heldigt, du vil få et bedre resultat med én diskant og så lave højtaleren mono. Det minder lidt, for ikke at sige meget, om de meget tidlige udkast jeg havde til en Boominator hvor jeg også gerne ville have et rundt kabinet i den ene eller den anden form. Efterhånden som problemmerne med dette blev krystalliseret blev det droppet helt. At sætte enheder der skal dække mellemtone i enden af et rundt kabinet uden kraftig afrunding fortil og med konisk form istedet for rørformet lyder ganske enkelt afskyeligt dårligt.

Fedt med feedback! det er ærgeligt at bruge lang tid på noget der ikke er godt fra starten af! Hvad er diffraktionsfrekvens? og hvad er den afhængig af hvis jeg vil ændre den? og hvad er en god værdi? Og hvad mener du med kraftig afrunding? altså at den skal have en trompet agtig ende eller hvordan? kabinettet er rørformet, eller skal det ikke være det?

Kabinetter må helst ikke være rørformet hvis det skal gengive mellemtone. Det skal være konisk. Kraftig afrunding er hvis du for eksempel har en enhed på 25cm i diameter, så laver du kabinettet 40cm i (start) diameter og laver afrunding hele vejen rundt på 7.5cm i radius. Diffraktion vil nok tage lidt for lang tid at forklare. Du må søge.

• 4 weeks later...

istedet pvc, så ville det være super blæret med noget glasfiber? selv så syntes jeg at glassfiber er det fedeste ( ved ikke hvorfor men det virker bare så cool s: ) nå men fandt det her repartionssæt på det store internet ( @http://www.ekomposit.dk/reparationsset-polyester.html ) og har selv youtube't lidt på hvordan sådan noget med custom bil subbokse. kunne blive noget fedt :) og thumbs up for det super fede sketch up design (Y)

Jo glasfiber kunne være fedt! Det ville også gøre det muligt at lave hele anlægget i en støbning, samt gøre røret konisk. Problemet (for mig) med glasfiber er at det kræver lidt erfaring at arbejde med, og så vil det være en dyrere løsning. Der ud over skulle det også være noget giftigt stads. Jo tak :)

rigtigt nok at det græve lidt erfaren, men tror skam sagtens det lade sig gøre. har også hørt at sandpapirs arbejdet skulle være forfærdeligt. men ville nok forslå at du lavede 2 runde glasfiber rør ( til suben og det ) gjorde dejlig tyk og stabil så den ikke resonere ( tror nok det hedder. altså, for at undgå den der rystende plastik agtig lyd ) så masser af lag. også lave en simpel kasse i midten. skrug dem sammen og så fyld kanterne mellem glasfiber og træ ud og gøre den glat, primer, marling og så er det bare GG. dette er selfølgelig bare nogle skøre ideer. skal ikke gøre mig selv alt for klog på området :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.