Jump to content
Festivalanlæg dk

Problem med HP-10W

Kredeskou
 Share

Recommended Posts

Hej alle, nu er jeg tilbage igen. Jeg har fået samlet min boominator med delene jeg købte hos canopysound for en måneds tid siden. jeg har så for lidt siden fundet ud af at min ene højttaler er defekt :( De har selvfølgelig ikke fået slag, og alt er samlet som det burde. Har optaget en lille video så i kan høre hvordan det lyder.

Det er selvfølgelig kun de lave frekvenser hvor det er hørbart. Mit spørgsmål er om jeg virkelig skal købe en ny (er FATTIG studerende) og skille det hele ad? Eller om det kan fixes på en måde hvor jeg også kan være med på sværhedsgraden. Bliver det værre med tiden? Når jeg skruer højt nok op, kan man ikke høre noget, og regner ikke med at det skal spille lavt i fremtiden. På forhånd tak :)

Det lyder som om en af de små "tinsel leads" eller kabler der går fra terminalerne til spolen sidder og rammer membranen og derved skaber den lyd.. Prøv og spil en testtone på fx 50-100hz ved LAV volume, hvor du kan høre den og så rør let ved de små ledninger der sidder ved terminalerne eller lign.. Så kan du høre om lyden evt. ændrer sig.. Der findes gratis apps til fx iphone hvor du kan afspille sådan en sinus-tone (testtone) Tinsel leads:

Nå, det var desværre ikke det - jeg ruskede og flåede (blidt) og der skete ikke det store. det eneste der skete var, at ledningen holdt det orange (på billedet) i skak, så det ikke kunne bevæge sig, og derfor også var stille, prøvede det også at holde det fast med min finger. Kan det have noget at gøre med at den ikke har spillet længe nok, så pappet stadig er for stift eller ville det så også lyde sådan på de andre? :)

Jeg har præcis samme fejl på 2 enheder. Dog vist i en lidt mildere grad, med dog stadig noget der kan høres når den spiller højt. Jeg fandt frem til at mislyden forsvandt når jeg trykkede blidt på conen bagfra med en finger. Dog ikke noget jeg kunne få fixet, så var nødsaget til at samle den med de defekte enheder, og overstadig jævnligt om jeg bør skille den ad (af med låget osv) TL:DR Shit happens tror jeg... nogle er mere heldige end andre

nu har jeg også tager omkring den frekvens og lydstyrke der var værst, så det kan godt være at det er lige slemt :) Og det var dog irriterende, der er bare ikke skide meget at gøre ved det. Kan du høre om det er blevet værre siden det startede når du spiller, eller er det det samme?

Det er ret meget det samme som det altid har været. Min spiller dog fint på normalt lydniveau. Det er kun på maks og basstunge numre der kan høres. Folk der ikke går op i anlæg hører ikke mislyden, men når man først har fået øre for den, så slipper den ikke væk. Mit eneste råd til dig er at se om du kan påvirke conen sådan at den ikke "skraber på" inde bagved i magneten. Jeg synes jeg kunne gøre det mindre ved at trykke bagfra, så muligvis vil du kunne minimere lyd ved at spænde enheden skævt. Men jeg ved ikke om det får andre konsekvenser - det må nogle der er klogere end mig fortælle dig ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.