Jump to content
Festivalanlæg dk

Identiske batterier...

Emilaarestrup
 Share

Recommended Posts

Hej! jeg skal til at bygge en boominator med amp9. Jeg havde tænkt at vi skulle have en switch til at skifte mellem 24v og 12v altså så man kun kører på det ene batteri, meen så kom jeg til at tænke at så bliver det ene jo brugt mere end det andet og det skaber måske problemer.. eller gør det? Er der ellers andre måder man kan skifte mellem de 24v og 12v?

Det lyder ikke til at være en smart ide. Hvis i bruger det ene batteri til 12V noget af tiden og ellers bruger dem sammen så aflader i også skævt, hvilket batterierne så skal udligner når de sættes sammen - men ikke på en god måde. Jeg vil mene at i skal have en omformer på.

Hvad tænker du på, når du skriver alt muligt 12-volt udstyr? :) Og hvis jeg skulle lave switchen er det så rigtigt forstået at jeg bare kan bruge sådan en her ? Jeg ville gerne slippe for at skulle skifte batterier hele tiden, derfor ville jeg gerne lave dem serie og parralelforbundede! Efter mine beregninger vil et af mine 17Ah batterier være på de 20 % efter omkring 4.5 timer hvis jeg bruger omformer? :) Altså ved max forbrug fra forstærkeren ;)

Hvis du bare har en masse batterier liggende, så lyder det som om de er brugte? Du vil da komme ud i problemer med at de ikke er identiske mere så, hvad jeg har læst mig til anbefalder folk at det skal være helt nye batterier. Hvor længe vil du kunne spille hvis de serie forbinder batterierne istedet for at køre omformer, du har vel kun et mindre tab på omformeren?

Batterierne har altid været brugt i serie! :) I serie er det jo dobbelt tid, altså ca 9 timer, jeg har ikke medregnet eventuelt tab fra omformeren, dog vil jeg jo så kunne spille i 12v max forbrug i omkring 8 timer per batteri hvis jeg kører med et enkelt.. Det skal siges at jeg har 6 batterier på 17Ah, og rigelig mulighed for at lade dem op på roskilde Ja.. nu har du sku gjort mig i tvivl.. Ved du hvor meget spildet er når man bruger omformer? :)

Hmm det giver en levetid på næsten en halv time mindre per batteri... hmmm... I har dog ret i at det ville blive meget nemmere i forhold til de ting der kører 12v... Nu har i jo sat mig i et dilemma, det mp der tænkes over Men tak for feedbacken lækkert med nogen kloge hoveder der har styr på det ;)

Batterierne har altid været brugt i serie! :) I serie er det jo dobbelt tid, altså ca 9 timer, jeg har ikke medregnet eventuelt tab fra omformeren, dog vil jeg jo så kunne spille i 12v max forbrug i omkring 8 timer per batteri hvis jeg kører med et enkelt.. Det skal siges at jeg har 6 batterier på 17Ah, og rigelig mulighed for at lade dem op på roskilde Ja.. nu har du sku gjort mig i tvivl.. Ved du hvor meget spildet er når man bruger omformer? :)
Lige får at være helt sikker her, så fordobler du ikke dine ah ved at sætte dine batterier i serie, kun ved at sætte dem i parallel, så ved at køre to batterier i serie, for du bare 24v uden tab over omformer, men med omformer har du bare et enkelt batteri som du så kan parallel forbinder med nogen andre, men med et 10% tab. Jeg ville nok gå efter omformer, da det er mere simpelt og man behøver ikke være så kritisk med batterierne.:)

Lige får at være helt sikker her' date=' så fordobler du ikke dine ah ved at sætte dine batterier i serie, kun ved at sætte dem i parallel[/quote'] Ja det er vi enige om, men man bruger stadig dobbelt så meget strøm når man omformer et 12v batteri til 24v, så det ville svare til at have to 8,5 Ah batterier serieforbundet, ikke sandt?:) Hvor man i serie jo har to batterier som til sammen giver de 17 Ah i 24v, (batterierne er på 17 Ah)

• 4 weeks later...

Ved ikke om du fik besluttet dig og fundet en løsning. Men ellers tag et kig i marked, der en step down converter, så kan du sætte batterier i serie og så sætte step down på fra 24-12, den skulle også Være mindre strømslugende end step up.:-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.