Jump to content
Festivalanlæg dk

Fra skrald til flytbar lyd

Suneloon
 Share

Recommended Posts

Hej Jeg er ny her på sitet. Jeg har rodet lidt i FAQ'en og på forumet, og jeg har fået blod på tanden! Men jeg tænker at starte ydmygt, med et projekt der ikke koster penge. For at få mig nogle erfaringer, inden jeg måske bygger noget mere seriøst. Min idé var at konvertere et sæt gamle aktive højtalere til et mikro festival-anlæg. Der er jo både forstærker, højtalere og alt det løse. Det eneste der mangler er strøm. De er jo født med 220 volt indtag. Men jeg forestiller mig at bypasse transformeren, og smide et batteri i. Og det er her jeg skal bruge noget hjælp. Jeg vedhæfter nogle billeder af højtalerne, og transformeren. Hvordan får jeg liv i dyret, med batteri?? På forhånd tak for hjælpen. Mvh: Sune [ATTACH=CONFIG]438[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]439[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]440[/ATTACH]

Velkommen til! :) Kan godt forstå din ide, men jeg tror ikke du vil få noget godt ud af det, så hellere bare lige ligge 200kr og så faktisk få noget der kan spille mere end et par timer. Spændingen på sekundærsiden af transformeren er på 15v så et nyopladet batteri (~13v) vil altså ikke kunne drive den indbyggede forstærker. Der udover er forstærkeren ikke optimeret til at spare på strømmen og mit bedste bud er at den oven i købet faktisk er RIGTIG ineffektiv, de store køleplader taget i betragtning. Hvis du vil starte helt fra scratch med noget der næsten ikke må koste penge, så køb dig en afart af TA2020 forstærkeren. Den kører på 12v og kan levere cirka 10W. Kobl den til 2 gamle reolhøjttalere fra loftet/genbrugspladsen/kirkens korshær og så er du kørende for næsten ingen penge. Det bliver ikke noget akustisk vidunder, men du er langt hen ad vejen.

Du kan også bare pille forstærkeren ud af de højttalere du allerede har og så smide din egen forstærker på dem? Hvis delefiltre osv altså er separate :) Køb fx sådan en eller to af dem her til 40kr: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-MKll-TA2024-Fully-Finished-Tested-PCB-Power-Digital-Amplifier-Board-2x-15W-/370760912122?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item5653128cfa

to?? Så vidt jeg kan se er bas og diskant højtalerne bare serieforbundet i de højtalere jeg sidder og glor på.
Buy cheap, buy twice! De er så billige at det er træls at vente 3 uger på en ny hvis du kommer til at ødelægge den ene af dem.. Tro mig, du ville ikke være den første det skete for ;) Og serieforbundet diskant og woofer? Det er i hvert fald én ting jeg er helt sikker på de IKKE er :)

Hjælp! - Hvis jeg køber de komponenter jeg linkede til i sidste post, og maser det sammen, får jeg så lyd ud? - Er der en smartere/billigere måde at få strøm på batteriet? - Er der noget basic jeg mangler, eller skal det hele bare forbindes? - Jeg læser gerne guides, jeg kan bare ikke finde den rigtige.

Det anbefalede batteri: skal de installeres så det vender "rigtigt"? Eller er det ligemeget hvordan det vender?
Ja, + på batteriet til + på printet og - på batteriet til GND/0/- (kan være mærket forskelligt) på printet, ellers brænder du det af. Husk også en sikring på +lederen som det første efter batteriet. Det skal nok give lyd, men hvor højt og hvor godt det spiller afhænger af dine højtalere. P.s. Husk aldrig at tage det kapet siger seriøst. ;)

Batteriet skal ikke aflades helt, nej. En indikator er meget smart, men du kan også bare måle med et volt meter af og til. Her er en indikator for hvad forskellige spændinger siger om batteriets kapacitet :) [ATTACH=CONFIG]442[/ATTACH] Bare tag en 10A sikring - det er fint :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.