Jump to content
Festivalanlæg dk

Er det muligt at "opgradere" en Boominator?

w00tzor
 Share

Recommended Posts

Hey!! Vi byggede en Boominator i sommers til Roskilde med bl.a. en TA2020(med de dele Canopy Sound sælger). Til Roskilde 14 kunne vi godt tænke os, at smide nogle flere penge i anlægget, og bl.a. få solceller. Mit spørgsmål er i bund og grund, om det vil give mening at købe en større forstærker, og om der er andet man kan gøre for at opgradere sin Boominator? Vi skal også ud og købe flere batterier, da vi ikke gider alt det bøvl med opladning, og så er de alligevel ikke ladet helt op osv., men hvor mange batterier er nødvendige hvis man kobler solceller til anlægget? Regner med et budget på ca. 3000 kr. På forhånd tak.

hvis i køber solceller og beholder den samme forstærker, behøver i ikke købe flere batterier, men hvis i vil ud og investere i en 24 volts forstærker er det straks en anden sag. tk2050 bruger s vidt jeg husker 5 gange så meget strøm som en ta2020'er, så i må prioritere om i vil have større/flere batterier eller om i vil have den samme mobilitet som i har nu.

Hvis forstærkeren i køber er en TK2050 eller det, som svarer dertil, så ja - har selv lavet det nummer med min boominator, og de giver noget mere lyd og en del højere bas! Men køb RIGELIGT med batterier! Bare til en almindelig fest har jeg sagtens kunne køre et 7,2 ah batteri i bund, så sørg for at have nogle stykker at kunne skifte med, særligt når det er på Roskilde :)

• 2 weeks later...

Hvad vil i bruge det til at opgradere boominatoren? Efter min mening spiller en boominator rigeligt højt til at spille en camp op. Næste skridt ville være at kunne samle mennesker til en fest. Her er der efter min mening mange bedre alternativer end en boominator - her tænker jeg pa højttalere der kommer lidt op i højden. JEg havde solgt boominatoren og bygget 2 ot12 og 2 cubo'er + forstærkere osv. På den måde får i meget mere for pengene og det fylder og vejer stadig så relativt lidt at det på en vogn sagtens vil kunne flyttes rundt. Pas på i ikke ender op med en boominator hvor i skruer ned på halv når i sidder på campen fordi den spiller højt og ikke kan konkurrere med de store gutter i nabocampen der holder fest. Det ville være synd synes jeg. Ud over det, hvis i opgraderer, så kunne det da være sjovt at lave den dobbelt så lang og så med 8 enheder. Omend uendelig ubrugbart

Man skal nu ikke undervudere en boominator + cubo15. Det kan spille meget højt da man har befriet Boominatoren fra at spille den laveste bas er det næsten kun forstærkeren der sætter grænsen for hvor højt det kan blive. Og man løfter jo også Boominatoren op ovenpå Cubo'en som minimum, eventuelt kan man hænge den op mellem to pavillioner ved siden af hinanden. Hvis du gør det sidste så lav eventuelt en "bro" af en 3 meter lang træliste på ca. 35x45mm og skær en plade på boominatorens bundmål. Skrue denne plade fast på listen så den starter ca. 10-20cm inde. Sørg for at sætte listen forsvarligt fast til pavillionerne med strips og/eller gaffa. Så har du en platform til Boominatoren ovenpå og mellem de to pavillioner i den ende som vender mod brandvejen som du kan smide den op på enten kun når der er fest eller semi-permanent. Tag den ned hvis det regner voldsomt eller i forlader lejren. Cubo'en sættes under Boominatoren så man har en slags bord og det er nemt at trække ledninger op til taget. Husk at Boominatoren skal vende så den spiller langs med brandvejen, altså sådan at det du ser forfra er enden.

Man skal nu ikke undervudere en boominator + cubo15. Det kan spille meget højt da man har befriet Boominatoren fra at spille den laveste bas er det næsten kun forstærkeren der sætter grænsen for hvor højt det kan blive. Og man løfter jo også Boominatoren op ovenpå Cubo'en som minimum
Lige et par spørgsmål til dette, da jeg overvejer det samme. Hvordan kobler man Cubo'en sammen med Boominatoren og undgår at de spiller samme frekvenser? Skal man bruge en forstærker mere? (Har læst nogen med en Bassface 2.1)? Evt. nogen der har et diagram?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.