Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo 15 projekt - Brug for hjælp!

Alfred
 Share

Recommended Posts

Hej folkens Vi er to gutter der er gået gang med at bygge et par cubos. Vi har nu fået skåret alle stykkerne og er gået igang med at samle det hele. Vi er dog hurtigt løbet ind i et par problemer. 1.) Udfra skæreplanen har vi 2 * 60x584 og 2 * 60x410. Jeg har udfra den her tråd (http://bit.ly/17azoRr) kunne uddrage, at de to 60x410 skal skæres skråt i enden og følge horn mundingen og ned til bunden (det han kalder "C" på sin sketchup i linket). Den ene af de to 60x584 skal så gå tværs over loftet af kabinettet og lige røre ved den store trekant. Er dette helt misforstået og kan en eller anden måske uddybe præcis hvordan det skal gøres? Det er stadig en 60x584 tilbage, som jeg ikke kan se hvor skal placeres. 2.) Hvis der er nogen der har en mere brugervenlig step-by-step eller et imgur album der kan give et lidt klarer syn på byggeprocessen Vi har desuden kigget en del på den model af Cubo 15, som ligger i Google Warehouse. Er den overhovedet korrekt? På forhånd tak Alfred & Gustav

https://www.dropbox.com/s/5ti7qp55qzt6faq/Cubo15.skp Jeg har ikke lige sketchup på denne computer, så håber det er den rigtige fil :-) Men jeg har tegnet cubo15 ikke-extended versionen og den skulle gerne være korrekt vinklet og målfast og alle delene er i groups for sig så du kan "explode" modellen og kigge. Hvis det kan hjælpe :) Du må endelig gerne tage billeder at samlingerne under vejs, jeg skal selv bygge Cubo'en når min økonomi lige falder på plads igen. Projektet stoppede totalt desvære her tidligere på året :/

https://www.dropbox.com/s/5ti7qp55qzt6faq/Cubo15.skp Jeg har ikke lige sketchup på denne computer, så håber det er den rigtige fil :-) Men jeg har tegnet cubo15 ikke-extended versionen og den skulle gerne være korrekt vinklet og målfast og alle delene er i groups for sig så du kan "explode" modellen og kigge. Hvis det kan hjælpe :) Du må endelig gerne tage billeder at samlingerne under vejs, jeg skal selv bygge Cubo'en når min økonomi lige falder på plads igen. Projektet stoppede totalt desvære her tidligere på året :/
Jeg takker for svaret. Efter denne post løb vi ind i et par problemer, da bl.a. ham gutten der har lavet en byggetråd her på FA, har bygget den forkert/anderledes fra originalplanen. Dette kostede os 7 forkerte skruehuller, der nu skal fyldes op. Vi er ikke gået igang med at samle endnu, men er ellers helt klar, alt er skåret, boret osv. Jeg vil dog håbe på at kunne lave en mere uddybende guide, hvor vi ikke vil udstille os selv som eksperter på noget område overhovedet, men mere fortælle, hvad vi gjorde og hvilke fejl vi lavede Igen tak for hjælpen, og sig endelig til når du går igang. Vh Alfred

Jeg vil dog håbe på at kunne lave en mere uddybende guide' date=' hvor vi ikke vil udstille os selv som eksperter på noget område overhovedet, men mere fortælle, hvad vi gjorde og hvilke fejl vi lavede[/quote'] Rigtig fin idé - til den tid må du lige sige til. Så smider vi den ind under artikel-sektionen (som pt. er tæmmelig tom). Jeg har selv været med til at konstruere en boominator/cubo cykel. Det er et vildt setup. Spiller helt vildt godt, og er relativt nemt at lave :) Rigtig god subwoofer - ingen tvivl om det :)

Brugte en Vibe Slick Stereo 4. Bridged på cubo-kanalen og så en kanal til hver side af boomeren. Havde gain-kontrol og delefilter-funktion så det var dejlig nemt at arbejde med. Og så er den klasse D, så det var ikke et helt hovedløst strømforbrug - selvom det selvfølgelig stiger kraftigt ift. hvad man er vant til fra boominatoren. http://www.vibeaudio.co.uk/car/slick-amplifiers/

Så er vi nået lidt videre! Det bliver først nr. 2 cubo at vi laver en dybere gennemgang. Første cubo har krævet rigelig fokus i forvejen, så dokumenteringen er blevet lettere beskeden. Jeg knipsede alligevel et lille billede på dagens afslutning i lørdags http://imgur.com/IzaJLef Enheden der ligger i billedet, er ikke en den enhed vi skal bruge, men en ukendt (formodet) 15" enhed uden nogle som helst informationer, vi havde med til at give en idé om størrelsen I en af de kommende par dage, når økonomien lige falder på plads, få bestilt 2 stks. Kappa 15LF(A) Jeg vil forsat opdatere og er mere end åben for tips, råd, forespørgsler og kommentarer

• 2 weeks later...

Glæder mig til at se flere billeder, det ser jo umidelbart godt ud so far :) Synes dog enheden ser lille ud? Men kan godt bare være fiskeøjeeffekten der driller. bygger i extended udgaven? Og vil i montere enheden med magneten i hornet (hvis man kan kalde det hornet i en resonant linjetransmisionshøjttaler som jeg mener Saturnus fik slået fast var den helt korrekte betegnelse..) eller i kammeret (indadvendt)? Så vidt jeg husker giver den første løsning en højere kurve kontra lidt lavere SPL men til gengæld med dybere bas. Jeg tænker hellere højere følsomhed end dybere bas når det kommer til roskilde, men i første omgang ved jeg ikke hvor hørbar forskellen er.

Glæder mig til at se flere billeder, det ser jo umidelbart godt ud so far :) Synes dog enheden ser lille ud? Men kan godt bare være fiskeøjeeffekten der driller. bygger i extended udgaven? Og vil i montere enheden med magneten i hornet (hvis man kan kalde det hornet i en resonant linjetransmisionshøjttaler som jeg mener Saturnus fik slået fast var den helt korrekte betegnelse..) eller i kammeret (indadvendt)? Så vidt jeg husker giver den første løsning en højere kurve kontra lidt lavere SPL men til gengæld med dybere bas. Jeg tænker hellere højere følsomhed end dybere bas når det kommer til roskilde, men i første omgang ved jeg ikke hvor hørbar forskellen er.
Du har helt ret William! Det var lang tid siden jeg målte enheden og har åbenbart bildt mig ind at den er 15". Den er kun 12". Vi bygger ikke extended, da vi endte med at købe de anbefalede enheder til standard versionen. Jeg har gjort mig præcis de samme tanker som dig i forhold til at vende magneten indad. Så vidt jeg har forstået, er den helt dybe bas spild af energi når man er udenfor. Hvis man ville køre et setup med miniDSP og BassFace, hvilken amp ville du foreslå at trække toppene med? Havde umiddelbart tænkt en STA508 i 24 v. Hvad havde du tænkt i dit setup, hvis man gik ud fra at man brugte enten Behringer B212XL eller B215XL? Vh Alfred

Hvad er forskellen på B215XL og B215XL? ;o) Samme opsætning jeg regner med at have. 2xcubo til når der skal være gang i den og ellers så bare køre med B215XL (med mindre vi får bygget nogle selv der står godt til Cubo'erne, men pengene er presset så det bliver nok ikke nu). Ellers så hedder det sig nok en TK2050 efter en 12-24V regner jeg med. Har ikke erfaring med så meget andet end TA2020 fra Indeed/Sure/Lepai og TK2050 fra Sure.

• 2 months later...
Har i fået sat enheder i alfred? :D
Det kan du tro! Kan godt se jeg lige burde opdatere her inde :) Vi har i weekenden op'et vores byggetid fra 3 måneder på den første cubo til 27 timer og 32 minutter på den nye. Nr 2 blev færdig her i weekenden. Desuden har vi også fået Behringer B212XL hjem og venter på en til 212'er, Warnex maling, hjørner, Speakon stik og bøsninger og håndtag. Jeg opdatere med billeder i morgen

Kunne være vanvittigt interessant hvis I kunne måle forskellen mellem de to subs bygget i hhv. fyrrekrydsfinér (så vidt jeg kan se) og birkestøbefinér. Eller give en kommentar om forskellen i lyd, hvis nogen. Jeg antager at det er samme enheder og samme kabinetkonstruktion (altså at de begge er, eller ikke er, ext. versioner). Husk at lytte kritisk til begge. Og giv lige den nye tid til at blive spillet lidt til og hærde op først.

Kunne være vanvittigt interessant hvis I kunne måle forskellen mellem de to subs bygget i hhv. fyrrekrydsfinér (så vidt jeg kan se) og birkestøbefinér. Eller give en kommentar om forskellen i lyd, hvis nogen. Jeg antager at det er samme enheder og samme kabinetkonstruktion (altså at de begge er, eller ikke er, ext. versioner). Husk at lytte kritisk til begge. Og giv lige den nye tid til at blive spillet lidt til og hærde op først.
Er også selv lidt spændt på det selv. Ja der er Kappa 15LFA i begge to. Det eneste til måleudstyr jeg har er en semi-professionel USB-mic og Room EQ Wizard. Ved ikke hvad jeg kan forbedre på det punkt udover at gøre de helt store investeringer i rigtigt måleudstyr. EDIT: Rettet det var fyr. Godt spottet saturnus

Da det kun er forskellen mellem de to der er interessant (for mig i al fald) er linearitetten og præcisionen af måleudstyret ligegyldig. Bare de er lavet under præcis samme forhold, ens afstand, indstillinger osv. Et hvilketsomhelst måleprogram burde kunne klare det.

Til nogle af dem der har bygget cubos før: Jeg sidder lige og kigger nogle billeder igennem for at få lidt inspiration da det går op for mig, at der er noget der er anderledes på nogle af de billeder jeg ser og mine egne cubos. Først undrede jeg mig over at jeg ikke har en kant under baffle hole som set her på billedet Bagefter så jeg dette billede http://img204.imageshack.us/img204/8380/54588699.jpg og det gik op for mig at jeg ikke har disse to monteret . Jeg mindes dog ikke at have set nogle af disse på hverken Sketchups eller forklaret i byggevejledningen Nogle der kan hjælpe mig? Evt. @CampinoMorten

De to indvendige stivere kan være et potentielt problem da de afstiver både den forreste side og bafflen. Kantlisten er derimod ikke et problem da dens eneste funktion er at holde et frontgitter på plads. Faktisk er den nok bedst at undvære. Det er heldigvis muligt at eftermontere de to indvendige stivere. Og hvis det er et problem kan de erstattes af et 18mm pladestykke i samme bredde som afstanden mellem dem. Husk i det tilfælde at save vinklen så de er plane med bafflen også.

De to indvendige stivere kan være et potentielt problem da de afstiver både den forreste side og bafflen. Kantlisten er derimod ikke et problem da dens eneste funktion er at holde et frontgitter på plads. Faktisk er den nok bedst at undvære. Det er heldigvis muligt at eftermontere de to indvendige stivere. Og hvis det er et problem kan de erstattes af et 18mm pladestykke i samme bredde som afstanden mellem dem. Husk i det tilfælde at save vinklen så de er plane med bafflen også.
Det lyder ikke af alverdens kan man sige. Det undrer mig bare virkelig meget at jeg aldrig har set dem før. Jeg tror jeg vil tage det til overvejelse da de spiller ganske udemærket nu, men det kan da godt være at det vil gøre en stor forskel. Hvorfor ville du ikke anbefale at have kantlisten på? Tak for hjælpen

• 2 weeks later...

Ser sgu godt ud drenge :) NU, endelig! Efter aaaaalt for lang ventetid er der sgu begyndt at komme tilstrækkeligt på kontoen med feriepenge og afsindig mængde tilbage i SKAT efter jeg havde dummet mig til egen fordel sidste år, så nu kan mit byggeri snart begynde! :) Hvordan er balancen i Cuboen? Jeg tænker på placeringen af håndtagene, kan se i nogenlunde har sat dem lige i midten. Du må endelig skrive om du synes de så bliver en smule "bag"- eller "for"tunge. Kan jeg eventuelt komme forbi en dag og høre dem eller noget? Se hvad i har gjort jer af tanker undervejs og sådan :)

Ser sgu godt ud drenge :) NU, endelig! Efter aaaaalt for lang ventetid er der sgu begyndt at komme tilstrækkeligt på kontoen med feriepenge og afsindig mængde tilbage i SKAT efter jeg havde dummet mig til egen fordel sidste år, så nu kan mit byggeri snart begynde! :) Hvordan er balancen i Cuboen? Jeg tænker på placeringen af håndtagene, kan se i nogenlunde har sat dem lige i midten. Du må endelig skrive om du synes de så bliver en smule "bag"- eller "for"tunge. Kan jeg eventuelt komme forbi en dag og høre dem eller noget? Se hvad i har gjort jer af tanker undervejs og sådan :)
Jeg kan godt lige måle placeringen af håndtagene men de er centreret. Jeg havde ikke tænkte over at vægten selvfølgelig ikke var ligedelt, men jeg gik for det symmetriske look, også må jeg tage vægten lidt hen ad vejen ;) Jeg har ikke vejet dem endnu (da de faktisk ikke er bygget med ens type træ), men da jeg regnede på det, var det ca. 40 kg med enhed. Det er du mere end velkommen til når vi lige får det sidste på plads. Vi har heller ikke fået købt Bassface endnu, men jeg tror vi laver første lydtest bare med TA2020 og vores anden forstærker (45w i 8ohm). Vi er fra Lyngby forresten.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.