Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilket HDMI-kabel skal jeg vælge?

alexlangberg
 Share

Recommended Posts

Hej folkens I dag faldt jeg over en diskussion på reddit og fik sådan lyst til at erstatte mit billige HDMI-kabel til 495 kr. Hvilket af disse kabler skal jeg vælge? Jeg har hørt, at korte kabler ALTID er bedre, men er der noget i det? Når man læser anmeldelserne af begge er det svært at vælge, da de uden tvivl begge vil revolutionere mit liv: AudioQuest - Diamond 3.3' High-Speed HDMI Cable AudioQuest - Coffee 39.4' HDMI Cable - White

Selvom du opgraderer dit HDMI kabel til en bare gennemsnitlig kvalitet, så er det min erfaring at lyden er meget tilbageholdt og slet slet ikke opløst nok i de høje tone hvis ikke dit højttalerkabel er en ordentlig kvalitet. Jeg kører selvfølgelig udelukkende med Nordost kabler - da jeg har fundet at de lyder uhyre meget bedre almindelig højttalerkabler. Der er en helt anden dynamik i mellemtonerne og bassen er bare af en anden verden med de her kabler! Prisen er selvfølgelig også i den dyre ende, men man får virkelig hvad man betaler for! http://www.av-connection.dk/?PGr=2023&ML=914 ;)

Hehe, jep. Anmeldelserne er dog helt fantastiske: What's great about it: Turns your wildest fantasies into living reality. What's not so great: Became pregnant after watching certain movies. What's great about it: Makes the pain go away. What's not so great: Impossible to setup even with instructions. What's great about it: Makes me feel like I'm actually in the cars in the commercials. What's not so great: I have to take the bus to work. What's great about it: Everything What's not so great: Food lost flavor, colors seem dull in real life What's great about it: Made my 720p 60hZ TV 1080p @ 240hZ What's not so great: Was too long so I had to cut it. What's great about it: You can connect it to the Xbox 360 What's not so great: You can connect it to the PS3

Nu griner i godt nok af prisen på 10.000kr for et hdmi kabel.. Men seriøst, prøv og check prisen for 2x5m af det her højttalerkabel hos DANSKE av-connection.. http://www.av-connection.dk/?PGr=2023&ML=914 119.115,00 DKK!!! Jeg gentager lige på godt dansk - et hundrede, tyve tusinde, et hundrede og femten kroner for fucking 10 meter højttalerkabel.. :o

Nu griner i godt nok af prisen på 10.000kr for et hdmi kabel.. Men seriøst, prøv og check prisen for 2x5m af det her højttalerkabel hos DANSKE av-connection.. http://www.av-connection.dk/?PGr=2023&ML=914 119.115,00 DKK!!! Jeg gentager lige på godt dansk - et hundrede, tyve tusinde, et hundrede og femten kroner for fucking 10 meter højttalerkabel.. :o
Og så har de ikke engang lortet på lager. Tsk. :/

Big deal. Der findes også kabler til over en million. Der kan dog købes endog rigtig meget LSD og skunk for 10.000 kroner, og det har trods alt en dokumenteret effekt. Men siden det er bragt på banen klar jeg dog godt forsikre at med mindre et kabel er direkte fejlbehæftet kan der UMULIGT være forskel på hverken lyd- eller billedkvalitet mellem to forskellige kabler. HDMI standarden er lavet så det simpelthen ikke kan lade sig gøre. Punktum. http://news.cnet.com/8301-17938_105-20056502-1/why-all-hdmi-cables-are-the-same/ (Og ja, jeg ved godt tråden var for sjov men lad os stoppe den mens legen er god).

Mit 5 meter lange hdmi kabel fra harald nyborg virker i hvert fald ganske forrygende' date=' men ved i om der også er stor forskel på aux kabler? Der findes jo også kabler til 1000'vis kr. pr meter, men har aldrig hørt den reelle forskel - hvis der altså er nogen.[/quote'] Det er lidt af en varm kartoffel, men jeg tror de fleste herinde er enige om, at med undtagelse af, at tykkelsen kan gøre en forskel (de skal kunne lede en hvis mængde strøm) - og at de fysisk kan holde til mere, have bedre stik osv. - er der vitterligt ingen grund til at bruge så mange penge på det. Jeg har læst en del tests omkring emnet og det er mildes talt håbløst. For det første vil langt de fleste tests få folk med en videnskabelig uddannelse til at klaske sig på lårene af grin. Især påstanden om, at "blindtest med vilje er designet til at fejle for audiofile" er... ja. Nej. Hej hej. Selv i de tests, hvor det rent faktisk lykkes de audiofile at gætte rigtigt, gør de det måske kun 50-70% af gangene. Så selv HVIS der var en forskel, ville selv de (i hvert fald selvproklamerede) dygtigste audiofile have umådeligt svært, ved at høre forskellen. Og det er vel og mærke, hvor de sidder i et HELT stille rum og lytter, så godt de kan. Men pointe er, at selv om jeg skulle strække mig så langt som at acceptere præmissen om, at deres tests rent faktisk virkede, ville det stadig være spild af tid og penge. Især i det her forums sammenhæng. Vi bygger anlæg, der spiller udendørs i larm, for folk der ikke fatter det mindste af lydkvalitet. Folk, der ikke kan høre forskellen på 128kbps internetradio og en LP. Og som bare gerne vil danse. Køb nogle bedre højttalere. Og en bedre forstærker. Med nogle flere batterier. Eller noget sprut. Eller 1000 roser til din kærste. Eller giv din familie bedre julegaver. Eller doner pengene til Røde Kors. Eller køb alle aviserne, fra en mand, der står og sælger Hus Forbi. Pengene er uendeligt meget bedre investeret i alt muligt andet, der rent faktisk vil kunne gøre en forskel. :) TLDR: nej.

var også selv af samme opfattelse. Så det er egentlig lidt ligesom apple og android telefoner' date=' bare køb android, det virker lige så godt selvom det koster langt mindre 8)[/quote'] Det kan man ikke sammenligne der er trods helt grundlæggende forskelligheder mellem de to øko-systemmer. Men jeg mindes disse videoer man ser hver gang en ny iphone model kommer på markedet hvor folk får stukket den gamle model i hånden og bliver spugt om hvad de synes om den nye model. Selv folk der allerede ejer den gamle model siger for åbent kamera at de synes bedre om det nye design, og synes den er hurtigere osv osv. Helt godnat.

var også selv af samme opfattelse. Så det er egentlig lidt ligesom apple og android telefoner' date=' bare køb android, det virker lige så godt selvom det koster langt mindre 8)[/quote'] Ville heller ikke sætte lighedstegn her. Der er mange flere faktorer i spil - men lad os holde os fra in IOS vs Android diskussion for nu :P

var også selv af samme opfattelse. Så det er egentlig lidt ligesom apple og android telefoner' date=' bare køb android, det virker lige så godt selvom det koster langt mindre 8)[/quote'] Ikke rigtigt, for der er en målbar forskel. :) For lige at nørde lidt videnskab... Hvis du lagde en Apple og en Android tlf foran mig og pakkede dem ind, så jeg ikke på selve telefonen kunne se om det var den ene eller den anden, men kun havde adgang til skærmen, ville jeg stadig kunne fortæller dig hvilken der var hvilken, hver eneste gang. Det samme ville du kunne, med temmeligt mange mennesker, især dem, der har meget forstand på telefoner. Og det ville være nemt at genskabe forsøget, hvor de samme mennesker, ville opnå samme resultater. Satte vi mig derimod med bind for øjnene i et rum med et stereoanlæg, hvor I blev ved med at skifte rundt mellem flere forskellige højttalerkabler, ville jeg nok bagefter have svært ved at fortælle jer, hvilket kabel, der var sat i hvornår. Pointen er, at ikke engang nogle af de (efter sigende) dygtigste audiofile, selv er i stand til at kunne det. Og at de ikke opnår samme resultater hver gang. Men konklusionen vil jeg give dig ret i. :)

der var egentlig ikke nogen mening i det jeg sagde, kan sagtens trække det i mig igen hvis i synes :D Jeg ville bare lade jer vide at jeg synes at iphones og apple er noget overvurderet fis, ligesom de dyre højttalerkabler. Så længe de kan det samme burde der ikke være så stor forskel i prisen som der er

Ting er generelt det værd som folk vil betale for dem. Det har lærte jeg ihvertfald en gang på handelsskolen men det er selvfølgelig også et par dage siden så det kan have ændret sig. Ikke for det, jeg elsker også at bashe isheeps fordi de er så nemme at køre op i en spids men at sige der ikke er forskel, er direkte forkert. Der er rigtigt mange tingsom android telefoner kan som iphone ikke kan, men der er meget få ting som iphones kan som androidtelefoner ikke kan.

der var egentlig ikke nogen mening i det jeg sagde' date=' kan sagtens trække det i mig igen hvis i synes :D Jeg ville bare lade jer vide at jeg synes at iphones og apple er noget overvurderet fis, ligesom de dyre højttalerkabler. Så længe de kan det samme burde der ikke være så stor forskel i prisen som der er[/quote'] Hehe, nej nej, jeg er skam helt enig. Bare af en anden grund. Der er ikke som sådan noget forkert, i det du siger. :)

Blev der ikk snakket om hdmi? Er bestemt ikke expert, men mener dog at kunne huske fra mine datatimer at der ikke er forskel på hdmi kabler, ud over design og pris? Noget med at når man benytter digitale former for lyd/billede er der ingen forskel på kvaliteten af kabler. I den digitale verden er der endtem signal eller også er der ikke. Det er kun ved de analoge old school kilder at der kan være forskellig signalstyrke. Men igen. Aner det faktisk ikke.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.