Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator med STA508 forstærker

folkevogn20
 Share

Recommended Posts

Hey Fellows! Så er det så småt ved at blive tid til projekt festvialsanlæg. Sidste år endte op med at jeg smed 2 passive højtalere, et bilbatteri og en STA508 på en trækvogn. Resultatet var udemærket og vi havde en lækker festival. I år skal det dog være noget større! :-D Planen er at bygget en Boominator med alt hvad der hører til. Jeg vil dog gerne bruge min STA508 fra sidste år, men er i tvivl om den er for kraftig til en Boominator? Hvad siger i? Samtidig går jeg lidt med planer om at ændre lidt på størrelsen af kabinettet, eller rettere længden. Hugger jeg 5 cm af længden kan den nemlig stå bag i mine forældres bil, og så er der pludselig gode muligheder for at starter fester andre steder end på en festival :P Jeg søger dog lidt rådgivning hvorvidt at dette vil skade lyden? Afstand mellem tweet og woofer skulle være den samme, men afstand mellem woofer og "midtplade" skulle så være en anelse mindre. Er det en skidt idé? Opsummering: Er en STA508 optimal, og hvor høj vil jeg komme til at spille? Kan jeg uden videre ændre på længden af kabinettet, så længe at det stadig er tæt? Håber på en par skarpe råd! :-D God jul og godt nytår! http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1586

Jeg gjorde selv det samme som du gjorde sidste år - og allerede nu har jeg bygget en boominator (som spiller højere, bedre og i længere tid end mine 2x12" passive højttalere). Den spiller super fedt og ganske højt og er samtidig nem at bygge hvis du har de rigtige værktøjer. Jeg tror folk vil være glade for lidt mere information - f.eks hvor mange personer du vil spille op for, men søg lidt på forummet hvis du vil høre lidt om de andres oplevelser med boominatore. Mht at ændre kabinetstørrelsen må du IKKE ændre rummene som højttalerne sidder i, men du må GERNE ændre størrelsen på elektronikrummet - dog skal der være plads til forstærker og batterier, og eftersom du vil hugge 5 cm af i hver ende, og elektronikrummet er 9 cm (så vidt jeg husker) er det altså ikke en mulighed. forstærkere ved jeg ikke meget om, så det må der være nogle kloge hoveder der kan svare dig på :) //Krede

Hvis det med længden er meget vigtigt, ville jeg sige du skulle fjerne elektronikrummet helt og bygge bomminatoren som et passivt kabinet. Så kan du lave en eller anden lille boks/konstruktion til at holde batteri og forstærker i. Med nogle speakon udtag på hhv. boominatoren elektronik/batteri kasse kan du relativt nemt koble dem til/fra hinanden.

Tak for de gode inputs! Jeg kan mærke at jeg må gå lidt i tænkeboks med hensyn til størrelsen... Planen er så vidt jeg ved, at vi bliver et sted mellem 8-10 festaber i campen, men da vi gerne vil kunne invitere naboer og andre fulde mennesker med til fest, vil vi gerne kunne spiller 15-20 mennesker op. Er dette muligt med dette opsæt? Sidste år brugte vi som sagt et bilbatteri på 80ah. Vi kunne klare os hele ugen på den opladning vi kom med, hvilket var rimlig lækkert. Har i en idé om hvor meget min forstærker æder på maks? Evt. forslag til batteri(er)? Tak for hjælpen gutter! :-)

Hvis i kun er 15-20 kan i snildt klare jer med en boominator, den spiller altså højt! Hvis i køber en ta2020 forstærker, kan i klare jer hele ugen/40 timer på max volumen med 2x7 aH batterier (kabinettet er designet til at holde sådan 2, de vejer ikke meget i forhold til et bilbatteri) En sta508 spiller muligvis en smule højere, men bruger nok også meget mere strøm. Jeg ville i hvert fald foreslå en ta2020'er (som også er nøje valgt til modellen) Jeg lige give et skud ud til canopysound.dk hvor du kan købe et boominatorkit og købe batterier til ved siden af, det er styret af nogle af drengene herindefra :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.