Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik!

kroghie
 Share

Recommended Posts

Hejsa, Vi er sent ude, indrømmet - Ingen grund til at kommentere på det :P Vi skal bruge en forstærker som kan købes i en butik. Vi har kigget på denne: kortlink.dk/96k8 Er den HELT ude og skide i forhold til strømforbrug? Derudover har vi også overvejet de bilhøjttalere som I anbefaler fra Thansen. Jeg er klar over at guiden ikke er opdateret, og full-range højttalere ville være at foretrække, men det her må også ses lidt som en nødløsning. Hvis I stod i vores situation p.t, hvad ville I så gøre?

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Hvad er grunden til det skal være fra en fysisk butik? :) Derudover er der ikke så meget info om forstærkeren, klasse osv, så kan ikke sige så meget. Men den trækker maks 100w i hvert fald. Det er omtrent 5 timer ved fuld styrke. Jeg ved ikke så meget med højtalerne dog..

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Ro på...Der er tid endnu. Altså den forstærker er jo en hjemmeforstærker, så personligt ville jeg ikke vælge den. Hellere end bilforstærker, hvis I da regner med at bruge bilbatterier?! Hvad er jeres formål? Skal det bare være et eller andet større end en transistor-radio, eller skal det kunne spille lidt op?

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Hej, og tak for de hurtige svar :D Vi tør ikke rigtig bestille fra ebay f.eks, da vi kan risikere først at have forstærkeren på fredag først (2-5 arbejdsdage på forsendelser fra UK). Derfor skal vi have et sted vi kan afhente, så vi er sikre på at have det :) Vi har en camp på ~20 mennesker hvor vi gerne vil kunne chille til i dagtimerne og selvfølgelig holde fest om aftenen, men vi har ingen planer om at holde en 2500 menneskers fest :D. Er en bilforstærker bedre? Lydkvaliteten har vi ikke det store krav til, det primære mål må være strømforbruget så vi slipper for opladninger konstant :)

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! I kender ikke en i Roskilde i kunne få skrevet som adresse på forsendelsen? :) Bilforstærker er måske bedre end den du linker til, men den trækker meget batteri stadig..

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Måske, men vi er stadig nybegyndere mht at samle anlæg. At tage afsted uden en forstærker (og testet at det virker) er måske liiiiiiige vovet nok tænker jeg lidt :P

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! I slipper ikke for opladninger uanset hvad. Det kommer an på hvor højt i spiller, og hvor dyb bas i vil have med. Jeg havde uden tvivl valgt en bilforstærker og en passende deling, så den ikke går så dybt. Hvad er jeres samlede budget, og hvor "ready-to-use" skal det være? Altså kan i bygge kabinetter og sådan selv?

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Jeg er klar over vi ikke slipper for opladninger. Men kunne vi spille 80-100 timer i stedet for 4-5 timer (En stor forstærker på 100w kontra en TA-2020 som bruger 5w så vidt jeg kan lure) så ville det klart være at foretrække. Jeg er også godt klar over at det afhænger af hvor højt vi spiller m.m Omkring 1500, og vi bygger selv. Hvvad mener du med en passende deling?

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Altså 80-100 timer er fuldstændig umuligt hvis I bare skal kunne høre et eller andet. TA2020 er på 40Wrms, og dertil en virkningsgrad på 90%. Der anbefales en strømforsyning på 12V/4A, hvilket er svarende til 50W. Så hvis i spiller højt skal i nok få brugt et batteri i døgnet. Du skal ikke bestille fra ebay, hvis det er en hastesag. For det første bliver det sendt med HKPost, og kan tage 20-25 dage bare om at nå DK. Og så kan du også regne med ekstra udgift til told og postDK, når du endelig modtager den. Ellers skal du bestille fra 41hz, da det er i sverige. Delingen er en betegnelse for hvilket frekvens-område man vil afsætte i højttaleren. Hvis man gerne vil have dybbas, må man eks være indstillet på et væsentligt lavere større strømforbrug, ifht til hvis man kan "nøjes" med bas/mellemtone...

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik!

Aze
:
Delingen er en betegnelse for hvilket frekvens-område man vil afsætte i højttaleren. Hvis man gerne vil have dybbas, må man eks være indstillet på et væsentligt lavere større strømforbrug, ifht til hvis man kan "nøjes" med bas/mellemtone...

Nu bliver jeg lidt forvirret. Er det bedst at undgå dybbas mht strømforbrug? Og kan man alligevel ikke høre så dyb bas på en festivalplads?

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! En ta2020 forbruger kun 5w, Aze. Derfor den er så udbredt og velegnet til det her formål. :) kan holde op til 180 timer på maks volumen på et normalt batteri på omkring 50ah-60ah. Derudover skal i bare bestille en ta22020 fra eBay.co.uk og sørge for den bliver sendt fra england og ikke Hong kong. Kig evt hvor længe leveringstidenen er skrevet til at være. Kontakt evt sælger mht tiden til dk. :)

Lars
:
Nu bliver jeg lidt forvirret. Er det bedst at undgå dybbas mht strømforbrug? Og kan man alligevel ikke høre så dyb bas på en festivalplads?

Og det er rigtigt ja. Bas konsumere virkelig meget strøm. Plus man ikke kan høre meget under de 90hz udendørs alligevel.

Emil
said
:
Og det er rigtigt ja. Bas konsumere virkelig meget strøm. Plus man ikke kan høre meget under de 90hz udendørs alligevel.

Men er det ikke kun subwoofere der spiller de toner?

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Emil: Du har -med alt respekt- fuldstændig misforstået hele TA'ens data, og generelle forstærknins-principper hvis du mener det du siger. De 5W skal ses som dens TOMGANGS-strøm, og ikke som dens forbrug. Forbruget er lig med afsat effekt, plus den givne tomgangs-strøm. Man kan ikke have en forstærker der afsætter "2x20W" men kun trækker 5W...Det er fysisk umuligt. Derfor....En TA trækker omkring 50W ved fuld styrke, da den leverer 40W i udgangs-trinnet (til højttalerne), har en tomgangstrøm på 5W, og dertil har en virkningsgrad på 90%, hvilket betyder at de 40W afsat effekt betyder 44W trukket på indgangen, plus de 5W =49W. Så en simpel logisk udregning vil være: (12*65)/49 = 15 timer...

Lars
:

Ja, uden tvivl. Jo lavere (dybt) en enhed skal spille frekvensmæssigt, des større krav sætter det til forstærkeren, og dermed strømforbruget. Du kan godt høre dybbas når du står tæt på enheden, men generelt i free-air, er det ikke noget folk vil lægge mærke til. Og hvis du eks har et ampere-meter, vil du simpelthen kunne se at forbruget falder drastisk jo højere du deler. Hvis i laver kabinetter til højttalerne selv, så SØRG for at lave dem efter anbefalede mål, (eller se på T/S). Der er rigtig meget hentet ved at give en enhed dens optimale spille-forhold...

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Vi har bestilt en TA2020 fra ebay.uk. Vi har fået den expressleveret i håb om at vi kan nå at få den. Vi laver kabinettet selv, men såfremt vi køber brugte højttalere, så kan det være lidt svært at se de anbefalede mål. Er der andre måder at se de anbefalede mål (Du nævner T/S som er ..?) :)

kroghie
:
Vi har bestilt en TA2020 fra ebay.uk. Vi har fået den expressleveret i håb om at vi kan nå at få den. Vi laver kabinettet selv, men såfremt vi køber brugte højttalere, så kan det være lidt svært at se de anbefalede mål. Er der andre måder at se de anbefalede mål (Du nævner T/S som er ..?)
:)

Fint. Så må man håbe at alt går problemfrit. Ellers kan i altid finde en brugt 2-kanals, hvis det går helt galt. T/S er "Thiele/Small" parametre, og er (meget forenklet) nogle parametre der fortæller alt om enhedens elektromekaniske egenskaber, altså hvordan den opfører sig lydmæssigt (mekainisk) når der afsættes en effekt i den. Ved at kende disse parametre kan man regne ud præcist hvordan enheden "har det bedst" og dermed hvordan man får mest ud af den, lydmæssigt. Alle enheder der bare er lidt seriøse har et datablad med disse, og i mange tilfælde også nogle anbefalede kabinet-størrelser.

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Jeg kan ikke forklare hvordan det virker, men det er forbruget for den ved fuld volumen. ;) http://www.roskildeopen.staging.wpengine.com/forum/topic/hvor-lang-tid-kan-et-batteri-mon-holde Saturnus (og Phaedras) , som skriver det, har bygget meget professionelle boomboxe, og de ved sådan noget. :) TA2020'eren bruger 5w ved fuld volumen. Derfor behøves i egentlig heller ikke at filtrere de dybere toner fra, så længe i bruger den forstærker.

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! Emil: Jeg er uddannet elektronik-fagtekniker og har siddet med udvikling af PCB's, OP-amps, udgangstrin og alt hvad der dertil hører. Er ked af at sige det, men du har misforstået hele karakteristikken af TA'en, og ligeså har andre der mener at den bruger 5W ved fuld volume. Der er ikke noget at diskutere...En forstærker der afsætter 2x20W kan ALDRIG have et lavere forbrug. Ved fuld load har den et forbrug på næsten 50W, uanset hvad du så end tror!!!

Reply To: Forstærker til anlæg - IKKE fra netbutik! er der ikke nogen, der vil måle det faktiske srømforbrug med et multimeter? kunne være sjovt at se.. på t-hansen forstærkere står der også at de leverer 1000W, men det er højst sansynligt ikke RMS-watt. tror den kan leverer 2*20w i "peak" strøm.. hvis den spiller med 5watt * virkningsgrad 81% = 4,05W. hvis man så har to højttalere med en følsomhed på 97dB/w/1m, så spiller anlægget med et lydtryk på 103.53dB fra en meters afstand, hvilket må siges at være ok højt.. men som sagt, er der ikke nogen der vil teste det faktiske strømforbrug når ta2020 spiller for fuld styrke?

Aze
:
Emil: Jeg er uddannet elektronik-fagtekniker og har siddet med udvikling af PCB's, OP-amps, udgangstrin og alt hvad der dertil hører. Er ked af at sige det, men du har misforstået hele karakteristikken af TA'en, og ligeså har andre der mener at den bruger 5W ved fuld volume. Der er ikke noget at diskutere...En forstærker der afsætter 2x20W kan ALDRIG have et lavere forbrug. Ved fuld load har den et forbrug på næsten 50W, uanset hvad du så end tror!!!

Næh. Jeg har ikke misforstået noget. Jeg har bare læst hvad de andre har sagt. :) Har ingen idé om det selv. Men jeg tror nu stadig på dem.

Tag fx et kig her: http://roskildeopen.staging.wpengine.com/forum/topic/boominator-version-2 Han har en TA2020-forstærker (Amp6) og kun 2x8ah batteri. Altså omkring 13ah-15ah. Der er vel så ca 150w til rådighed. Så du siger altså at den kun kan spille 3 timer efter solnedgang, og at de nærmest ikke kan skrue op for den om dagen uden at batterierne bliver slugt også (solpanelerne yder også lidt selvfølgelig, men langt fra nok.) Saturnus' boominator: http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-another-stab-ultimate-party-machine.html Han har kun 2x7ah SLA batterier. Han skriver følgende: "The optimize battery life I installed 4 8 Volts 250 mA solar cells from siliconsolar.com, 2 in series on either side. The battery life solely on battery is around 50 hours at maximum music power. And with reasonably sunny weather, they can probably last several months at fairly normal power levels. That remains to be tested." Undskyld, men jeg tror stadig mere på ham. ;) Han har brugt dem i praksis. Meget. På næste side skriver han: "Back from field-testing at Roskilde Festival which was the rainiest Roskilde ever! We got 100mm of rain in 4 days which made the mud ankle deep most places and knee deep some places. It also meant that I didn't get much power from the solar cells but the batteries did last from Saturday evening until Friday morning playing 12-18 hours a day before needing recharging, so I think it proves that even if we had very little sun the solar cells did work."

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.