Jump to content
Festivalanlæg dk

Erfaringer med/holdninger til ebay laderegulator

Eiser
 Share

Recommended Posts

Hej alle! Jeg er i gang med forberedelserne til en boominator, der skal forsynes af 2x10W 12v CIS-solcellepaneler, samt 2x12V 9Ah SLA. Dette har jeg tænkt at sætte til en laderegulator. Jeg synes dog hurtigt de anbefalede Phocos-regulatorer bliver dyre, og faldt over denne på ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/10A-MPPT-Solar-Battery-Charge-Controller-12V-24V-Waterproof-Timer-IP68-130W-260W-/321163222766?pt=UK_Gadgets&hash=item4ac6d1deee Umiddelbart ligner den jo en billig udgave af en Phocos CIS 10A. Er der nogen, der har erfaringer med denne model/andre billige regulatorer, samt ved hvor meget forskel der reelt er på de dyre og billige? PS. mit indtryk er at MPPT-teknologi er virkelig dyrt. Kan det passe at ebay regulatoren har MPPT? Det ville jo være ret lækkert :)!

Den fortjener næsten et forsøg, ja :) Men er der umiddelbart en regulatorer, du kan anbefale til en billigere pris, end den på canopysound? Desuden har jeg svært ved at gennemskue hvilke fordele den (Phocos CIS-2L) har i forbindelse med en Boominator vs. billigere udgaver, udover at den er vandtæt. Det kan selvfølgelig være mig, der overser nogle åbenlyse fordele. Har absolut ingen erfaring med solceller og hvad der hører dertil :)

Ok, jeg har givet den billige ebay-regulator en chance! Desuden har jeg en idé om at den på mange punkter er en kopi af netop Phocos CIS; de har samme design, er begge vandtætte, og har eksakt samme mål. Desuden ja, så kan den programmeres på et hav af måder, men dette er vist mest relevant, når den bruges i en opsætning med belysning, hvis jeg ikke tager meget fejl? For 150,- er den i hvert fald et fund, hvis den bare fungerer :)

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jeg har netop for 2 dage siden fået testet laderegulatoren, hvor jeg hookede den op med 1 stik 10W Solcelleplanel, 1 stik 7,2aH SLR samt AMP6B. [ATTACH=CONFIG]554[/ATTACH] Den voldede mig en smule problemer, da den har 18 forskellige indstillinger, og instilling nr "7" ifølge manualen var "long term on", altså den indstilling, som jeg vil foretrække, da jeg skal have strøm hele tiden uanset lysforhold. En hel del af programmerne har nemlig til formål først at tænde "lyset/load" (i dette tilfælde min AMP), når det bliver mørkt. Til min store fortvivlelse, kom der 0V til min AMP, da når jeg satte solcellerne til. Efter lidt undersøgelse viste det sig, at enten manualen eller regulatoren viste forkert, da program 7 i virkeligheden var "debug mode", angivet som "6" i manualen. Her slår "load off" hver gang der er lys. Jeg skiftede så til program "6", der i virkeligheden er det, der i manualen er beskrevet som program "5 - manual mode". Her klikker man på en knap, og tænder/slukker hhv. for load. Altså lykkedes det at få skidtet til at fungere hele tiden. Jeg mangler dog at teste hvorvidt den hele tiden holder spændingen åben, når jeg slår AMP og/eller solceller til/fra, men det må vente til jeg har installere switches :) Derudover fungerede alt tilsyneladende fint, og den korte tid jeg havde det i brug (20-30 min), ladede det ene panel mit SLA fra 12,5 til 12,9V :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.