Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilket træ er bedst?

Lomholdt
 Share

Recommended Posts

Hey alle Har læst lidt rundt, og mit umiddelbare indtryk er at birke krydsfiner er valget til en boominator. Dog synes jeg at prisen var lige i overkanten(ca 1000kr i stark, kan dog trække momsen fra) og ville høre om Radiata Pine og Okoume krydsfiner er noget værd? Lige umiddelbart er det lækkert nok det er lettere, men lyden er selvfølgelig top prioritet. Her er lige et link til de forskellige http://www.stark.dk/Professionel/industri/Pladesortiment/Krydsfiner/Okoume-krydsfiner/ Kan lige sige at Radiata Pine lå til 250 ex moms, og Okoume til ca. 700

Hey alle Har læst lidt rundt, og mit umiddelbare indtryk er at birke krydsfiner er valget til en boominator. Dog synes jeg at prisen var lige i overkanten(ca 1000kr i stark, kan dog trække momsen fra) og ville høre om Radiata Pine og Okoume krydsfiner er noget værd? Lige umiddelbart er det lækkert nok det er lettere, men lyden er selvfølgelig top prioritet. Her er lige et link til de forskellige http://www.stark.dk/Professionel/industri/Pladesortiment/Krydsfiner/Okoume-krydsfiner/ Kan lige sige at Radiata Pine lå til 250 ex moms, og Okoume til ca. 700
12mm støbefiner fra bauhaus (9lags) har jeg brugt mange gange :) koster 400 for en plade og 160 for udskæringerne til en boominator :) det kan jeg kun anbefale :)

Nu kan Saturnus nok give en meget præcis forklaring af præcist, hvilke træer i Finland der bedst, men efter mine erfaringer (går ud fra at det er boominator du vil bygge) er det birkestøbefiner i B/BB kvalitet, minimum 9 lag. Nu ved jeg ikke præcist hvor meget træ der skal bruges til en Boominator, men mener at have læst en tråd, hvor folk sagde at prislejet lå omkring 400-600 kr. Her er tråden http://festivalanlaeg.dk/showthread.php?800-Krydsfiner-hvor&highlight=bauhaus

Mener det er ca. 400-500 kroner udskåret i præcise mål de normalt tager de rigtige steder. Ring rundt. Antal lag er vigtigt. 9 lag er standarden for kvalitetsfiner. Birkestøbefinér er bedst da det har langt den største stivhed (af almindelige tilgængelige typer). Herefter kommer fyrstøbefinér og birkefinér på en delt andenplads. Overfladekvalitetten af yderste lag (de der B/BB osv koder) er ret ligegyldigt til vores formål da vi normalt maler træet men du vil have træets årer frem er der selvfølgelig vigtigt. Støbefinér har ingen overfladekvalitetsangivelse da de er fremstillet til at have den bedste funktionsdygtighed, ikke efter deres visuelle fremtoning. NB: Husk lige at købe handsker med. Kanterne er knivskarpe på skåret støbefinér!

Personligt tager jeg almindelig birkefinér over støbefinér til enhver tid. Det er meget nemmere at arbejde med og lave finish på. Tror knapt nok forskellen kan måles - men i hvert fald ikke høres. En god kvalitet birk er rundt regnet ligeså godt som støb, specielt hvis der tages andre aspekter end kabinetafstivning med i beregningen :)

http://www.otbyggemarked.dk/Plader/12_mm_stoebekrydsfiner_birk_125x250_cm_glat-glat_wbp.htm synes det her er meget billigt... man skal jo kun bruge ca . 1,5 m2
Til en boominator? Jeg får det til: 2 stk a 90x30 = 0,54m2 2 stk a 90x27,6 = 0,5m2 4 stk a 27,6*27,6 = 0,3m2 2 stk a ~40x27,6 = 0,22m2 4 stk a 27,6x~15 = 0,2m2 ca. 1.8m2 - betinget af at du kan finde et stykke træ du kan skære det ud af 100% uden rester.. Umuligt. Regn med mindst en hel plade på 1220x2440 som er 2,98m2 :)

Jeg var lige et smut i Bauhaus og kiggede på noget træ igår, og der havde de 12mm birkekrydsfiner til 219kr pr kvm(tror også de skar det ud efter behov til den pris), men pladerne kom kun i 1,525 x 1,525. Da jeg kiggede på canopy's udskærings guide, kunne jeg godt se den var længere, men ved at rykke lidt rundt på stykkerne, så tror jeg sq det passer :D Jeg har tegnet det op i SketchUp på målene 1525x1525mm, har sat 2mm mellem hver plade, det kan i dog ikke se : http://imgur.com/yvHm5fT Nogen der har noget at sige til det? (det skal vist lige nævnes at jeg har gjort midterummet lidt større, derfor er pladerne 100cm lange

Husk at hvis den er længere end de 900mm jeg har designet den til kan det være meget svært at nå håndtagene hvis man bærer den alene. Din udskæringsplan er ikke særligt hensigtsmæssig. Man skal forsøge at lave så få snit så muligt, og så få målskift så muligt. 1) Skær først to kanter rene. Vi kalder det toppen og siden. 2) Sæt saven på 1000mm. Del pladen i to stykker; A (1000mm stykket) og B (reststykket). Årene skal helst være langs gående på 1000mm stykket. 3) Sæt saven på 300mm. Skær 2 stykker af A til fronter 4) Sæt saven på 276mm. Skær 3 stykker af A til top/bund og centerafstivere (deles senere) 5) Uden målskift skær ét langsgående stykke af B. Af dette skæres så i 4 stykker til ende- og indervægge. 6) Sæt saven på 92mm. Skær 3 stykker af samme stykke som ovenfor. Del det ene af disse på midten (det behøver ikke være 100% præcist) 7) Sæt saven på 393mm. Tag et af stykkerne på 276x1000mm og skær 2 stykker af til centerstykker. evt. 8) Sæt saven på den beregnede midterrumsbredde (166mm) og skær et stykke af samme stykke som ovenfor som hjælp når du skal samle det.

Det tog mig et par genlæsninger, men tror jeg forstår det nu. Hvis det bliver Bauhaus der skærer pladen, så lader jeg dem om det, men hvis det ender med mig selv, så siger jeg tak for tippet :) Jeg vil gerne hav de ekstra 10cm, da jeg synes det rart at have lidt mere plads at arbejde med. Evt også til en opgradering til 24v, så der plads til nogle større batterier. Lige et hurtigt tillægsspørgsmål så jeg slipper for at lave en ny tråd, Er det nødvendigt med en preamp til MaxAmp20? Har ikke mindre end 7 stks preamp fra sure electronics.

Nej. Det er ikke nødvendigt hvis den står på high gain. Mener det er ca. 37dB gain. Det med målskift er vigtigt så giv Bauhaus samme guide. Så er du sikker på at alle mål er skåret ens. Så hvis saven er lidt slidt og 276mm faktisk er 276,1mm, så er alle mål der er 276mm samme 276,1mm.

Den står altid på high gain. Men hvis du udelukkende bruger computer, CD afspiller eller anden kilde med høj udgangsspænding ligger du en loddelus på de to øer, så er den sat til low gain. Hvorfor er der så ikke bare en omskifter? Det er fordi hvis man kommer til at skifte mens forstærkeren er tændt brænder chippen af omgående, og man skal være rimelig dum for at begynde at lodde på noget mens det er tændt, så det er en meget effektiv idiotsikring.

Tænk, det var faktisk også den eneste mulighed jeg havde overvejet, men tænkte at det kunne sq ikke være rigtigt :) Jeg må prøve at se om jeg ikke kan bruge de mange preamps til noget andet...men sådan er det når de forveksler et 1-tal med et 7-tal :D

Så må de lige henvende sig engang. Fik testet den med en bærbar lille højttaler, Sennheiser pc360 (stort gamer headset) og et sennheiser sx300. Det var kun sx300 hvor man virkelig kunne høre forskel. Source var en galaxy s4, og lydniveauet var det højeste (og mest ubehalige) jeg har prøvet. Men uden nogen form for forvrængelse :D

Jeg var i Silvan i dag for at kigge efter 18mm til min Cubo, men der var desværre udsolgt. Der tog de 600 for en birkestøbefinerplade med 11 lag. Er det ordenlig kvalitet osv.? Jeg fandt desuden dette http://www.lavpris-byg.dk/st%C3%B8befiner-125x250cm-glatglat-p-146.html, som viser stort set det samme som det vi så i Silvan, men alligevel er det 200 kr billigere? Som udgangspunkt vil jeg godt bare få det bedste træ jeg kan for 600 kr, så hvor vil folk anbefale at købe og hvilket træ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.