Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilespænding på store forbrugsbatterier


palmedrengen
 Share

Recommended Posts

Hey folkens. Så vidt jeg husker ligger hvilespændingen på de små batteri (7aH f.eks.) på ca. 13,5 når man køber dem fra ny. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan det forholder sig med de store forbrugsbatterier (x>50. Jeg er blevet tilbudt nogle 50aH forbrugsbatterier til billige penge. De har en hvilespænding på 12,6v når de er ladt op. Hvad siger dette tal om slitagen/kapaciteten på batteriet. Håber nogle kan hjælpe :) Så vidt jeg ved er det max ladt op på 12,8v (altså de store)mens 12,6 er = ca. 80% men er meget i tvivl :b

Link to comment
Share on other sites

Et bilbatteri har mange forskellige spændinger, afhængig af hvilken kondition man måler det under. Hvilespændingen er den spænding batteriet har over polerne, når det har stået i hvile, dvs. uden ladning og uden strømforbrug, i mindst 1 time. I denne tilstand måles der 12,8V på et fuldt opladet batteri i god eller ny stand. Efterhånden som batteriet ældes, dvs. efterhånden som sulfat udfældes og begynder at aflade cellerne, falder spændingen. Som tommelregel kan man gå ud fra at hvilespændingen ikke må komme under 12,4V for at det skal være brugbart. 12,6V er derfor sådan omtrent "midt i". Når batteriet oplades med generator eller ladeapparat, stiger spændingen til ladespændingen. Jo kraftigere der lades, jo hurtigere stiger spændingen. Ladespændingen må ikke overstige 14,4V, da der ved denne spænding indtræder begyndende uddampning af batterisyren. Det lugter som rådne æg, da svovlsyren begynder at danne flere forskellige ildelugtende svovlforbindelser. Alle bil generatorer er begrænset med et elektronisk lademodul, til maksimalt at lade med 14,4V. Men der er mange variationer fra 13,9V til 14,4V. Det hænger sammen med generatorens kapacitet. I princippet lades batteriet fint helt nede fra ca. 13,2V, men det tager bare længere tid at fuldlade det. Man kan sagtens måle en lav spænding på batteriet, selvom motoren kører og generatoren lader på det. Det skyldes ganske enkelt, at strømforbruget er større end det generatoren lader med. Typisk har generatoren kun ca. 10-20% af sin kapacitet til rådighed ved tomgang. Har man derfor nærlys, blæser, elbagrude, sædevarme osv tændt i tomgang, vil man ofte måle en lav spænding på batteriet, da generatoren ikke kan "følge med". Et bilbatteri holder typisk ca. 5 år, før det er sulfat udfældet og ikke længere kan holde strøm. Men det er ikke tiden som er afgørende, det er derimod hvor mange gange batteriet når at dyb udlade og fuld oplade der er afgørende. Kan batteriet holdes fuldt opladt konstant, vil det holde meget længe. http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/SPRGS-SV.pdf
Taget fra kandu.dk
Link to comment
Share on other sites

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Hvem er online?   0 Members, 0 Anonymous, 2 Guests (See full list)

    • There are no registered users currently online
×
×
  • Create New...

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..