Jump to content
Festivalanlæg dk

Bassface og filtre - Highpass og lowpass på subs, men ikke highpass på toppe?

Alfred
 Share

Recommended Posts

Jeg har efterhånden fået alt hjem til årets anlæg, men jeg undrer mig stadig lidt over Bassface amp'en. Når jeg har læst om den, er der flere der har givet udtryk for, at den kan bruges sammen med en anden forstærker, uden et separat aktivt/passivt delefilter. Derudover er der videre givet udtryk for, at man desuden også bare kan køre uden om Bassface'en også køre fulltone i sine toppe. Er det fordi der ikke behøves et highpass på toppe eller hvad er det jeg ikke ser? God mandag! EDIT: Lige for at gøre det klart: Udfra denne tråd http://festivalanlaeg.dk/showthread.php?1040-Indstillinger-p%E5-Bassface-forst%E6rker&highlight=bassface bliver der efter min forståelse givet udtryk for, at man kan ændre delefrekvensen for toppene. Det giver bare ingen mening for mig, da jeg ikke kan se hvordan Bass Face'en på nogen måder kan fortælle signalet der går i deres amp, at den ikke skal spille under fx. 120 Hz. Den anden måde jeg forstår det på er, at man udelukkende indstiller high- og lowpass for bundene på Bass Face'en også bare lader ens toppe "spille oveni". Dette strider dog imod alt hvad jeg ved om akustik Er der nogen der kan kaste lys på sagerne?

Jeg har efterhånden fået alt hjem til årets anlæg, men jeg undrer mig stadig lidt over Bassface amp'en. Når jeg har læst om den, er der flere der har givet udtryk for, at den kan bruges sammen med en anden forstærker, uden et separat aktivt/passivt delefilter. Derudover er der videre givet udtryk for, at man desuden også bare kan køre uden om Bassface'en også køre fulltone i sine toppe. Er det fordi der ikke behøves et highpass på toppe eller hvad er det jeg ikke ser? God mandag! EDIT: Lige for at gøre det klart: Udfra denne tråd http://festivalanlaeg.dk/showthread.php?1040-Indstillinger-p%E5-Bassface-forst%E6rker&highlight=bassface bliver der efter min forståelse givet udtryk for, at man kan ændre delefrekvensen for toppene. Det giver bare ingen mening for mig, da jeg ikke kan se hvordan Bass Face'en på nogen måder kan fortælle signalet der går i deres amp, at den ikke skal spille under fx. 120 Hz. Den anden måde jeg forstår det på er, at man udelukkende indstiller high- og lowpass for bundene på Bass Face'en også bare lader ens toppe "spille oveni". Dette strider dog imod alt hvad jeg ved om akustik Er der nogen der kan kaste lys på sagerne?
BassFace filtrene kan naturligvis kun indstilles for de højtallere der er forbundet til BassFace forstærkeren. Du kan reelt godt spille dine toppe ind over bundene, men det vil ikke lyde optimalt. Køb en miniDSP, så kan du klare filtre for det hele der. Ellers skal du købe en forstærker til dine toppe med indbyggede filtre, men MiniDSP giver dig klart flere muligheder når det kommer til fx EQ.

BassFace filtrene kan naturligvis kun indstilles for de højtallere der er forbundet til BassFace forstærkeren. Du kan reelt godt spille dine toppe ind over bundene' date=' men det vil ikke lyde optimalt. Køb en miniDSP, så kan du klare filtre for det hele der. Ellers skal du købe en forstærker til dine toppe med indbyggede filtre, men MiniDSP giver dig klart flere muligheder når det kommer til fx EQ.[/quote'] Jeg har allerede en miniDSP :) fantastisk stykke elektronik forresten. Jeg undrede mig bare over, om det i sin tid overhovedet havde været nødvendigt, men da jeg alligel kunne få den hjem fra usa for omkring de 700, tænkte jeg at jeg altid bare kunne sælge den videre

Lige for at fylde på tråden angående instillingerne på 2014 modellen: Skrev til Bass Face da deres oplysninger på hjemmesiden har en del fejl, har netop fået svar fra dem :)

Good Morning. BF passed this over to us... Eventually :) These amps have a misprint on the one side unfortunately. The LPF is 40-180hz. The old model was 50-250hz. From what I an see the website info is correct now. Thank you for pointing this out. Kindest regards, Jedrik Deane Design Manager

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.