Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til rookies

kbrasmussen1
 Share

Recommended Posts

Halløj alle! Vi er et par gutter som er ved og bygge os et festival anlæg til Roskilde 2014. Men vi har lige et par spørgsmål som i håber i vil hjælpe med og svare på :) Vores setup bliver højst sandsynligt 4 højtalere og 1 sub. 1) Forstærker, er det muligt evt. at koble forstærkere sammen, så de spiller samme lydkilde? 2) Kan man få en USB-port så man kan sætte et USB-stik til? Altså ikke til opladning, men et USB-stik som indeholder musik? 3) Hvad er forskellen på at bruge en "mini-forstærker" (altså dem som altid bliver omtalt herinde) i forhold til en bilforstærker? Det var lige de spørgsmål vi stod og ville have svar på nu, og håber at i kan hjælpe et par rookies som os. Venlig hilsen! :-)

Bilforstærkere er lavet til at sidde i en bil hvor de hele tiden for strøm. Derfor er det ligegyldigt hvor meget strøm de bruger, da de jo er beregnet til at sidde i en bil. Grunden til det IKKE skal sidde i et festival anlæg (aldrig, aldrig, aldrig) er at de meget ineffektive. Dvs. de bruger for meget strøm i forhold til hvor højt de spiller. Derfor skal man enten bruge en ta2020 eller tk2050 lignende forstærker, da de er meget effektive. mht. jeres højttaler valg vil det være dumt at bruge 4 højttalere og en sub. Hvis man vil til at bruge subs skal man ud i noget med f.eks. 2 toppe og 2 bunde (subs) men det er ender ude i noget meget teknisk noget med aktive delefiltre osv. som for en rookie er noget der er meget svært at blive klog på. Grunden til det ik er særlig smart at bruge højttalere også en sub til det helt dybe er at subben ik rigtig kan høres udenfor da de frekvenser en subwoofer laver ikke blive gengivet udenfor. Dette gør de indenfor og det er derfor at lyden er dybere inden for). Skal man ha et sub setup uden for bliver det noget med nogle massive bundkasser osv. og det vil jeg råde jer til ikke at begynde på. Hvilke 4 højttalere havde i planer om at bruge? Så er det lidt nemmere at vurdere hvilken forstærker der vil være bedst. Og hvor mange skal det spille op for? Mht. til det med USB så har jeg endnu ikke støt på noget der gør det muligt at spille via USB. må dog sige det også er lidt mærkeligt at skulle bruge andet end den normale jack udgang til at spille musikken fra :)

Mange tak for svaret, vi må nok ud og investere i en ta2020 eller tk2050 så! :-) Og jeg er ikke helt sikker på hvilke 4 højtalere det er, da det er en kammerat som har dem hos ham, men kan finde ud af det i weekenden og så lige skrive her. Det var nu også bare om det kunne lade sig gøre, så vi ikke hele tiden ville være nød til at skulle lade telefon op, og så bare fylde en masse musik på et USB-stik i stedet, men vi må nok til jack-stik muligheden så :-) Jeg takker!

Mange tak for svaret, vi må nok ud og investere i en ta2020 eller tk2050 så! :-) Og jeg er ikke helt sikker på hvilke 4 højtalere det er, da det er en kammerat som har dem hos ham, men kan finde ud af det i weekenden og så lige skrive her. Det var nu også bare om det kunne lade sig gøre, så vi ikke hele tiden ville være nød til at skulle lade telefon op, og så bare fylde en masse musik på et USB-stik i stedet, men vi må nok til jack-stik muligheden så :-) Jeg takker!
Min erfaring er at det nemmeste og mest strømbesparende er en spotify app fyldt op med offline musik, slå data og alt andet ubrugeligt (på RF) fra og skaf et VOLT abonnement - så har man rigeligt med strøm.

Min erfaring er at det nemmeste og mest strømbesparende er en spotify app fyldt op med offline musik' date=' slå data og alt andet ubrugeligt (på RF) fra og skaf et VOLT abonnement - så har man rigeligt med strøm.[/quote'] +1 . Vi bruger både spotity men også yousees musik app da flere af os har yousee, og det så er gratis. Det er mere eller mindre det samme som spotify. Men det er også klart den bedste løsning IMO

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.