Jump to content
Festivalanlæg dk

Brug for hjælp til anlæg!

Martin G.
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! Et par venner og jeg er igang med at bygge et anlæg, og vi har ikke den store forstand på dette område. Derfor tænkte jeg om der var nogle der havde nogle inputs, til vores nuværende opsætning - og om det overhovedet var en mulighed :) Opsætning: Højtalere: 2x http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=84054 Forstærker: http://www.thansen.dk/product.asp?c=6966547654&n=1200266496&pn=-1050643129 Højtalerne har vi ikke købt endnu. Er dette en mulighed? Hvor mange kan det spille op? Andre ideer/alternativer? Hvor lang tid kan det køre på batteri? ;) Mange tak for hjælpen! Venlig hilsen Martin og CO

Hej og velkommen til! :-) Først og fremmest: TAK fordi du skriver her, for du vil tydeligvis blive overrasket over meget mere du kommer til at få for pengene efter du har genovervejet din opsætning jf. de næste mange følgende kommentarer her i tråden. Start med at kigge lidt i vores FAQ her på hjemmesiden, der kan du læse en masse om hvorfor biludstyr og discoworld-højttalere er totalt bandlyst i festivalanlæg-sammenhæng. En bilforstærker er ikke særlig effektiv og trækker vanvittigt mange watt, desuden har du ikke brug for mere end max 50W for at kunne spille RIGELIGT med mennesker op. Læs lidt op på følsomhed på højttalere og andet her: http://festivalanlaeg.dk/faq.php?faq=hoejtalere#faq_spl1wm http://festivalanlaeg.dk/faq.php?faq=misconceptions#faq_watt_means_nothing Så bliver du hurtigt en del klogere :) Hvar har du af budget for byggeriet? Hvis du vil have et lille men drøneffektivt anlæg og har en lille håndværker i dig så byg en Boominator. Se lidt på canopysound.dk, den vil du kunne få hjælp til alt med her via dette forum hvis du dels bruger søg-funktionen og ellers så bare spørg. Du kan også vælge at købe en digital lille forstærker til et par hundrede kroner (prøv at google TA2020 og TK2050) som kan lammetæve den xzound forstærker og købe et sæt følsomme (læs i faq'en) højttalere à la Behringer Eurolive B215XL som mange herinde fra har haft gode erfaringer med og købe et FORBRUGSbatteri, ikke et bilbatteri (!). Det er nok de to mest benyttede måder at gøre tingene på herinde og også det du sansyneligvis vil blive gladest for. Sidstnævnte løsning benyttede jeg sidste år og udbygger i år med nogle subwoofere, men med to af de ovenovernævnte højttalere alene og en 100W forstærker (50W kunne FINT have gjort det) holdt vi fest for 10-50 mennesker uden problemer.

Tusind tak for den hurtige respons! Det lyder fornuftigt det du skriver, og kan godt følge dig. Jeg synes at mulighed nummer 2 virker rigtig interessant. Vores budget ligger på 3000-4000k. Grunden til at jeg skrev den forstærker var, at det var den vi brugte sidste år. Ville det bedre kunne betale sig at købe den du har linket, og holde sig langt væk fra xzound? Og ville det være en mulighed at lave mulighed nummer to? og måske tilføje lidt ekstra, med vores budget? :) Igen tak for hjælpen!

Jeg ville klart overveje at købe en anden forstærker. Hvis i er gode så kan i godt klare jer hele festivalen på ét batteri med en Indeed Hi-Fi TA2020 i så fald. Hvis i dog vælger at købe en lidt større forstærker hvilket jeg synes godt kan betale sig, så kan i feste igennem og samtidig kun skulle lade jeres batteri en enkelt gang. Generelt så hold dig fra Xzound, og spred budskabet, og skriv endelig en mail til dem omkring hvor utilfreds du er med deres måde at beskrive dårlig kinaelektronik på ;-) (flame flame flame) Jeg købe en TA2020 forstærker sidste år for 300kr og det nævnte sæt højttalere for 2300kr og et forbrugsbatteri fra marinetorvet til 600kr og en trækvogn fra Harald Nyborg, den grønne med gitre, alt i alt 3500kr - jeg fik dog pengene tilbage for trækvognen da festivalen var slut da jeg klagede over kuglelejerne i hjulene der var HELT ødelagte og de skriver selv vognen kunne klare 200kg eller sådan noget, og ærligt talt passede vi på den så synes kun det var fair :D Anyway! For 4000kr kan du sagtens få et godt anlæg, overvej dog en boominator, det er simpelthen jorden mest geniale anlæg til festival/strandture what ever. Prøv at hør nogen herinde om du kan få en lytter på en.

Mange tak for hjælpen. Jeg ville se nærmere på forstærkeren samt højtalerne, vi har også selv set på den trækvogn - så tror det bliver den :) Hvis vi valgte at bruge denne opsætning, hvor mange ville vi så kunne spille op? Og ville det være dumt at tilføje noget ekstra til anlægget? og hvad skulle vi tilføje hvis det var? :) Tusind tak for hjælpen igen! Du har været til stor hjælp for os!

Det som William skriver først vil som han selv nævner kunne spille op til 50 personer. En boominator er et noget frækkere men også mindre anlæg. Det vil måske egne sig bedst til max 20 personer. Boominatoren er en lille smugle dyrere at bygge. Hvis i ikke planlægger at bruge en boominator til andet end roskilde skal i nok gøre første løsning, da noget af det fede ved en boominator er at den er så mobil og man kan tage den med til et hav af ting :) Jeg skal selv i gang med et projekt med to * 15" højttalere og en TK2050 forstærker. Dog højttalere jeg selv bygger istedet for at købe færdiglavede. Men et anlæg som han beskrev som han havde med sidste år er super fedt. I ku evt. overveje at bygge en trækvogn selv. Det er pisse nemt og koster ca. 600kr. Sidste år havde vi både et kæmpe telt (3*9 meter), et lastbilbatteri, anlæg og diverse tasker. Det er ikke til at rokke på, og man kan snildt stå flere personer og hoppe på den uden der sker det mindste. Den laves med 18mm krydsfiner og nogle 10" hjul man selv køber. Det er ret smart vil jeg mene.

Jeg tror vi holder os til første løsning :) Det lyder meget fornuftigt. Ja det kunne godt være vi skulle overveje det, vidste ikke det var så billigt!Vi kunne jo også godt tænke os at det skulle være lidt større, så det lyder som en rigtig god ide du kommer med :) Mange tak for det. Har i nogle gode erfaringer til steder/hjemmesider hvor i har købt højtalere samt forstærker?

TK2050 kan købes i mange forskellige typer mange forskellige steder: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1586 http://www.ebay.com/itm/New-Class-DT-TK2050-50W-50W-2x50W-HIFI-Stereo-Audio-Amplifier-Board-FreeShipping-/371005635434 http://hifimediy.com/index.php?route=product/product&path=59_72&product_id=52 Personligt har jeg lige bestilt nr. 2. Jeg skal ikke helt kunne sige hva for en der er den bedste. Sidst nævnte er måske dyrest og efter et par mods man skal lave på den er det nok den bedste. Den nemmeste løsning vil dog være nr. 1 Derudover skal der også bestilles en converter fra 12 til 24v på 10A. http://www.ebay.com/itm/WaterProof-12V-to-24V-10A-240W-DC-DC-Step-UP-Power-Converter-Regulator-/301009537870?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4615910b4e Husk der kommer 25% moms oven i samt 160 i gebyr fra postDK hvis den bliver nappet i tolden. Evt. skriv til sælgeren om de ik vil markere pakken til at koste under 14$ (bare under 80kr). Det plejer de gerne at ville. Så glider den lige gennem tolden :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.