Jump to content
Festivalanlæg dk

Køleboks/Køleskab ide

CampSP
 Share

Recommended Posts

Hej Folkens. Vi kender alle problemet, varme øl på Roskilde! Kolde øl ( generelt kold drikkelse ) er i høj kurs på Roskilde, så gik lidt med tankerne om at bygge en køleboks af en art, og er kommer frem til følgende : Køleribber/køler bliver noget bukket 8 mm kobber rør http://dk.rs-online.com/web/p/kobberror-og-rorforing/0796672/ andre ideer modtages gerne ! Og en fin 12v vandpumpe http://www.ebay.com/itm/DC30A-12V-DC-CPU-Cooling-Circulation-System-Conditioner-CAR-Brushless-Water-Pump-/301136377145 1-2 200mm computer blæsere til at nedkøle køleribberne. http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/Cooler-Master-MegaFlow-200-2208078.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite andre ideer modtages gerne! Nogen der har en super ide til kølervæske? Medhensyn til design af boksen, så er jeg ude i noget krydsfiner, isoleret med flamingo, med køleribberne monteret inde i boksen, nogen andre ideer? :) Med pumpe og blæser på fuld smæk, skulle vi gerne lande omkring 1.2-1.4 ampere i timen, hvis man graver boksen ned, så kunne man måske regulere på pumpe og blæser, da de jo så ikke skal bruge ligeså meget strøm.

Ser alligevel noget avanceret ud. Vand pumpen sender de ik til DK skal du lige være opmærksom på. De seneste par år har vi bare haft nogle flamingokasser med vand i som vi lægger øllene i. Så køles de pænt hurtigt. Der kan hentes koldt vand flere steder på roskilde. Vi boede 50 meter fra badene ved L tårnet så der var det nemt at hente. Bord man langt fra et, så skal man bare lade flamingokassen stå åben om natten. Så er vandet dejlig koldt når man vågner. Det er ihvertfald en meget let og god løsning vil jeg mene.

En ide jeg har overvejet de sidste par år.. Mangler blot en handy smed :) Kort forklaret er det en beholder med isolering omkring, inde i beholderen er der så et lag med almindelig vand hvor et spiral kobberrør så løber igennem. Inde i midten er der endnu en lukket cylinder som kan tilgås fra toppen hvori der fyldes tøris. Tørisen vil så køle/fryse vandet omkring den inderste cylinder. Når tørisen mister sin effekt kan den udskiftes. Når man så har brug for en kold øl stiller man et krus under aggregatet og hælder en øl i tragten i toppen.. Øllet vil så løbe igennem kobberrøret og blive kølet ned så det kommer koldt ud i kruset. Hvis man kombinerer dette med en passende mængde tøris og pre-kølede øl i et vandbassin tror jeg man kunne klare sig igennem en hel festival med iskold øl! :) Nogen der har mod på at bygge den første udgave?

Tror du skal have en computerstyret pumpe på til at styre øllets gennemstrømningshastighed hvis det skal virke, Phaedras. Ellers risikerer du bare at øllet fryser til og du så skal rense kobberrørret. Eller at det simpelthen ikke køler noget. Desuden er der alle mulige hygieniske grunde til at det ikke er en supergod idé. I risikerer bare at hele lejren ligger sig med Roskildesyge. Helt bogstavligt.

Tror du skal have en computerstyret pumpe på til at styre øllets gennemstrømningshastighed hvis det skal virke' date=' Phaedras. Ellers risikerer du bare at øllet fryser til og du så skal rense kobberrørret. Eller at det simpelthen ikke køler noget. Desuden er der alle mulige hygieniske grunde til at det ikke er en supergod idé. I risikerer bare at hele lejren ligger sig med Roskildesyge. Helt bogstavligt.[/quote'] Nah, princippet fungerer som et helt standard fadølsanlæg - kølemekanismen er blot tøris fremfor en køler og kobberrøret har ikke kontakt med tørisen - kun vandbadet/is i vandbadet. Hvis man har et rør på 1½-2 meter så vil det fint køle øllet til en 5-6-7 grader og det vil aldrig fryse til is. Som ethvert andet fadølsanlæg kan man bare lade rensevæske løbe igennem en enkelt gang i ugen - det vil højest sandsynlidt være rigeligt - et almindeligt fadølsanlæg skal kun renses hver 2. uge.. Folk drikker også af den samme ølbong hele ugen i de fleste camps uden at sidde på tønden med en norovirus på spil - og en ølbong bliver sjældent skyldet, og hvis den gør, så bare lige med lidt vand..

Det er ikke mega svært, find en gammel kummefryser til 100 kr (ca 100 liter) med vinkelsliber skære ALT undtagen selve den isolerede kasse af og så har man en perfekt fryseboks der vejer mindre end 10 kg. I det fylder man så i bunden tøris og oven på tøisen samt op ad den ene side fylder man så såkaldt blå is op i et relativt tyndt lag og så kan der lige stå 4 rammer øl. Vi havde kolde øl hele ugen hvor vi kun skiftede den blå is en enkelt gang. vi kølede i hvertfald 10 rammer ned på denne måde og det koster ikke en krone hvis man kender en der arbejder i en medicinalvirksomhed..

De andre år har jeg haft styroporkasser med tykke vægge med. Når is-cyklerne kommer rullende og vil sælge is så bare køb en magnum og spørg pænt om ikke man lige må få en pose af deres tøris med gratis, har sgu virket hver gang so far. Rundt om flamingokassen har jeg noget reflekterende materiale à la det man har i forudden på biler - hvor vidt det er totalt placebo at dét skulle virke ved jeg ikke, men jeg synes det hjælper til at holde kassen koldere (det skal lige siges at kassen står i sol halvdelen af dagen, derfor.). Sådan en kasse til madvare har holdt en fin temperatur under 10 grader i et par dage ad gangen uden problemer. Jeg er vild med din lille ide til vandkøling mm. det er slet ikke tosset, er spændt på om det vil fungere effektivt i praksis :) @Phaedras Til køling af øl så bare få fat i et rør med samme indre diameter som en øldåse os smid den igennem en isoleret boks du fylder med is/tøris/vand+is what ever man nu lige kan skrabe sammen og så stik øl igennem røret, når man vil have en øl så bare skub en lunken en ind i den ene ende og så plumber der en kold en ud i den anden - undervurderet effektiv løsning ;)

De andre år har jeg haft styroporkasser med tykke vægge med. Når is-cyklerne kommer rullende og vil sælge is så bare køb en magnum og spørg pænt om ikke man lige må få en pose af deres tøris med gratis, har sgu virket hver gang so far. Rundt om flamingokassen har jeg noget reflekterende materiale à la det man har i forudden på biler - hvor vidt det er totalt placebo at dét skulle virke ved jeg ikke, men jeg synes det hjælper til at holde kassen koldere (det skal lige siges at kassen står i sol halvdelen af dagen, derfor.). Sådan en kasse til madvare har holdt en fin temperatur under 10 grader i et par dage ad gangen uden problemer. Jeg er vild med din lille ide til vandkøling mm. det er slet ikke tosset, er spændt på om det vil fungere effektivt i praksis :) @Phaedras Til køling af øl så bare få fat i et rør med samme indre diameter som en øldåse os smid den igennem en isoleret boks du fylder med is/tøris/vand+is what ever man nu lige kan skrabe sammen og så stik øl igennem røret, når man vil have en øl så bare skub en lunken en ind i den ene ende og så plumber der en kold en ud i den anden - undervurderet effektiv løsning ;)
Også en god ide! Men det tager lang tid at køle øllene på den måde og giver en masse ventetid - ikke så smart hvis man lige skal bruge 5-6-7 kolde øl på én gang :)

Når først der er gang i den og man laver i stor størrelse så kan der ligge 30 øl i sådan en og når man skubber igennem så går der alligevel et stykke tid fra den nye er indsat til den samme øl ryger ud på den anden side - et stort minus er at kuldeoverførslen er rigtig dårlig igennem sådan et rør, men det er simpelt og effektivt, men hvis man har adgang til en stooor køleboks så ville jeg foretrækker sådan en med isblokke på 40x40x20cm, det gjorde vi et år og det holdt hele festivalen næsten :)

Hvis røret er af metal og den indvendige diameter er relativ tæt på 66mm som en øldåse er bliver den termiske kobling til en dåse ret god. Nu er aluminiumrør ret svære at finde i den størrelse og prisen er ganske horribel men stålrør vil også virke. Stardard 2½" rør passer glimrende. 76.1mmØ udvendig 3.65mm godstykkelse, så altså 68.7mmØ så lige 1mm på hver side at give af. Koster normalt under 100 kroner per meter. Den termiske kobling bliver bedre hvis man sørger for lige at hælde en smule vand i rørene en gang imellem.

• 2 weeks later...

I Campino har vi en helt low-tech løsning som virker. Vi har bygget en stor kasse i krydsfiner, og et låg der er foret med styrolit. Kassen graver vi så ned i jorden, og så er der jordkølet øl og drinks hele ugen. Er godt klar over, at det ikke er så sjovt som at lege med tøris og kobberrør. ;) Kender til en anden lejr der har lavet en kasse med tøris, hvor der går et rør hele vejen igennem med indvendig diameter som på en dåse. Når man skubber en varm dåse ind i den ene ende, kommer der en kold ud i den anden. Problemerne med det er, at det der kommer ud, ikke nødvendigvis er det samme som det man har puttet ind. Derudover så har den det med at køle for kraftigt hvis dåserne for lov at ligge for længe.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.