Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud?

Tommy
 Share

Recommended Posts

Hej. Vi skal bygge et festivalsanlæg for første gang i år, og har denne forstærker: http://www.epinions.com/review/615028_JBL_180W_x_2_P180_2/content_94689529476 Ifølge userreviews, spiller det godt, bliver ikke overophedet og bruger ikke meget strøm. Vi har tænkt os at købe disse højtalere: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5406239545&n=-1292844987&pn=-1292844552 og så forbinde det til et 12v batteri. Ser det fornuftigt ud? Og er det nødvendigt at også købe en bilradio? Der er jo aux udgang i forstærkeren. Derudover vil jeg meget gerne have forslag til hvilke batterier vi skal vælge, så man ikke skal rende frem og tilbage for at oplade konstant. Mvh Tommy

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Du kommer ikke uden om en røvfuld batterier med den forstærker. Den sutter et almindeligt bilbatteri tørt på omkring 4 timer. Højtalerne er som sådan ok. De er bare ikke særligt følsomme. De 94 dB er ikke ved 1 watt, men 2 W, altså er de kun 91dB/w/m reelt. Og eftersom jeg engang for mange år siden har arbejdet hos JBL ved jeg at selv det er nok ret optimistisk fastsat. Regn med 89-90dB/w/m max. Det du skal kigge efter er disse tal fra JBL:

Idle Current Draw: .6 amps Current Draw @ 1/3 Maximum Power: 28 amps Efficiency @ 1/3 Maximum Power: 35%

Oversat til dansk og omskrevet til faktiske tal der betyder noget i virkeligheden er det lig med:

Max forbrug ved max musik volumen: 10A Reel maximal effektivitet ved musikbrug: 25% Må jeg anbefale en TA2020 forstærker i stedet. Du får godt nok kun 2x15W hvilket vil sige 4.2dB lavere maksimalt lydniveau i forhold til 2x90W. Men da der skal 10dB forskel til for at opfattes som en fordobling af lydtrykket er det jo ikke en katastrofe når man husker på at strømforbruget vil være ca. 28 gange lavere. Og et almindeligt bilbatteri vil holde omkring 100-110 timer istedet

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Tak for svar, men vi har allerede købt forstærkeren, så den er der ikke rigtig budget til at skifte ud. Men kan du evt. foreslå nogle gode højtalere der ville passe godt til? Og tager stadig gerne mod forslag om hvilke batterier det kan betale sig at købe, som er bedre end bilbatterier. Mvh Tommy

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? med hensyn til batterierne skal du kigge efter forbrugsbatterier og som Saturnus siger , så får i brug for en del af dem! marinetorvet har vidst nogle gode priser på batterier.

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud?

Tommy
:
Tak for svar, men vi har allerede købt forstærkeren, så den er der ikke rigtig budget til at skifte ud. Men kan du evt. foreslå nogle gode højtalere der ville passe godt til?
Og tager stadig gerne mod forslag om hvilke batterier det kan betale sig at købe, som er bedre end bilbatterier. Mvh Tommy

Ikke sikker på jeg følger logikken her. En TA2020 forstærker kan fåes for under 300 kroner på nettet inkl. fragt og afgifter.

Det får du ikke engang ét fornuftigt batteri for med mindre det er hos skrothandleren.

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Jeg vil give Saturnus ret. Hvis du skal til at se på batterier, og ikke vil oplade for meget, så skal du medbringe 200ah eller mere og du kommer stadig til at oplade. Det er meget dyrt, og som han siger koster en TA2020 ikke specielt meget og er rigtig strømbesparende. Det er ikke løgn, når han siger den bruger 28 gange mindre strøm. Du kan sådan set nøjes med omkring 45ah med en TA2020, og så ikke oplade en eneste gang.

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? det lyder lidt som om vi skal sælge vores forstærker igen, og købe den der TA2020. kan den købes ved nogle danske forhandlere? synes kun jeg kan finde den på udenlandske sider. Og hvilke højtalere kan anbefales til? Jeg er n00b på området, må i forstå ;) Vi er en lejr på ca. 20, og den skal gerne kunne spille godt op!!

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Den kan købes ved Ebay i England: http://cgi.ebay.co.uk/NEWEST-TA2020-T-Amp-Class-Stereo-Amplifier-20Wx2-Power-/200596860863?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item2eb4812fbf#ht_1914wt_905 Ang. højtalere tror jeg i skal have fat i en anden. Bare gå efter højtalere med høj følsomhed (spl). :) Prøv at kig rundt i de andre tråde her på siden.

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? tak for linket :) Har ledt meget på forummet, men synes ikke at kunne finde links til nogen specifikke højtalere, som ikke er til biler, der vil fungere godt til ta2020'eren - det ville være en stor hjælp ;) Edit* Og mangler stadig svar på om det er nødvendigt med en bilradio, når der jo er AUX udgang i forstærkeren?

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? http://www.yorkville.com/products.asp?cat=31&type=71&id=32 har fundet en fyr, som sælger 2 af dem til 900,-. De har da hvert fald høj følsomhed og 4-8 ohm. Men det er måske overkill?

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? drop bil radioen og find en telefon med fm modtager en bilradio sutter for voldsomt strøm i sig og så køb en 12 volt telefon oplader og sæt den til mobilen med fm modtageren

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? TA2020'eren er bestilt via Emils link til ebay. Bilradioen er droppet. Nu mangler vi kun højtalere, og hvis man skal gå efter høj følsomhed, er dem jeg linkede ovenfor, på 100dB. Men kan man godt sætte sådan nogle store 350 watts sataner, til en lille 2x20 watts forstærker?

Tommy
said
:
TA2020'eren er bestilt via Emils link til ebay. Bilradioen er droppet. Nu mangler vi kun højtalere, og hvis man skal gå efter høj følsomhed, er dem jeg linkede ovenfor, på 100dB. Men kan man godt sætte sådan nogle store 350 watts sataner, til en lille 2x20 watts forstærker?

Yup, du slutter dem bare til som alle andre højtalere, de 350watt er bare det de maks man håndtere..

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Så bliver det nok dem vi køber, har fundet en der sælger dem ret billigt. Skruer man bare højtalerkabinettet fra hinanden, og tager indholdet over i sin vogn som det er? Vi laver skillevægge i vognen, så hver højtaler har sit eget rum

Tommy
:
Så bliver det nok dem vi køber, har fundet en der sælger dem ret billigt. Skruer man bare højtalerkabinettet fra hinanden, og tager indholdet over i sin vogn som det er? Vi laver skillevægge i vognen, så hver højtaler har sit eget rum

HVIS! Du gør det.. så skal du huske noget med rumforhold, altså pladsen.. den skal være det samme som i højtaler kabinettet. Vil foreslå du tager de eksisterende højtalere og deres kabinet og bare sætter på vognen :)

Tommy
:
Så bliver det nok dem vi køber, har fundet en der sælger dem ret billigt. Skruer man bare højtalerkabinettet fra hinanden, og tager indholdet over i sin vogn som det er? Vi laver skillevægge i vognen, så hver højtaler har sit eget rum

Jeg vil næsten råde jer til at beholde dem i kabinetterne. Men ellers så regn volumen ud på kabinetterne og byg deres nye "rum" på samme volume og refleks. :) Det med skillevæggene er ikke nødvendigvis godt. Hvis der ikke er skillevægge mellem fx to af enhederne i det originale kabinet, skal i nok heller ikke lave det. :)

EDIT: Kasper var vist lidt hurtigere. Og tjek evt. billedet her: http://roskildeopen.staging.wpengine.com/forum/topic/f%C3%B8rste-test-af-setup De har brugt de originale kabinetter.

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Fedt med så hurtige svar! Nu skrev jeg vogn, det vi vil lave er faktisk bare en boks med håndtag, så det bliver for stort med de højtalere, hvis de skal have ligeså meget plads som højtalerkabinettet. Tror vi vil prøve at finde nogle bilhøjtalere alligevel, med høj følsomhed, så den bliver til at have med at gøre størrelsesmæssigt. kender i nogle gode nogen?

Reply To: Forstærker, højtalere og batteri - ser det fornuftigt ud? Jeg har de højtalere (bare GTx udgaven - ved ikke hvad forskellen er), og jeg synes sgu de spiller godt. :) Mangler selvfølgelig noget bas udenfor, og har heller ikke testet dem med TA2020 endnu, men regner med de klarer det fint nok. Men, hey.. Hvor fandt du de der til 900,- henne? :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.