Jump to content
Festivalanlæg dk

Råd søges ang. at bygge Anlæg.

Victor2740
 Share

Recommended Posts

Hej derude! Vi står nogle drenge og skal til at bygge et anlæg til dette års roskilde festival. Sidste år havde vi et anlæg som var bygget lidt på et "low-budget" princip. Vi fandt dog hurtigt ud af at næste år, dvs den kommende roskilde, skal vi bygge et langt bedre anlæg for at kunne hører vores egen musik hvis vi har planer om at ligge i L igen, hvilket vi har. Derfor har vi nogle spørgsmål til jer kloge hoveder herinde. Spørgsmål nr 1. Vi har en 15" Cerwin Vega subwoofer. Vi er ikke 100% sikker på hvad det er for en, men efter noget søgning på nettet har vi fundet frem til at det må være en "Cerwin-Vega V-MAX 15" - har vi ret i det??? :) Billeder af den: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/1481827_766022050082106_1007997432_n.jpg?oh=6cdd147649c647c39023bc1cc7e661ff&oe=5339241A&__gda__=1396247276_d787903713c7b750471eb94e65f3dee1 https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10151468_766022053415439_620756038_n.jpg?oh=7330b90c2b21c4174be767275b62cad3&oe=53394F04&__gda__=1396228786_93f024c27c7cb842f4b2e9e0087ba5da https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10154713_766022056748772_1971154328_n.jpg?oh=59cfe244c1cf1a94a5b8e41a1a463b8e&oe=5338E248&__gda__=1396260621_3423065cfe55f1668aa9428af5efc334 https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10154788_766022060082105_1444988471_n.jpg?oh=d453ed8ef3a441605eb2de0fcac5866e&oe=5338BBFF&__gda__=1396225274_e9982575408810820a0aa642eac300de Vi har dog senere hen læst os frem til at subwoofere bliver frarådet herinde :( Skyder man sig selv meget i foden ved at tage denne med? mange af drengene ved ikke det store om lyd og den slags, så det bliver i grove træk bedømt på 3 ting: 1)Hvor højt det spiller 2)Hvor tydelig og høj bassen er (De er vilde med bass) 3)At det selvfølgelig ikke "skratter" selvom man skruer helt op. Udover det vil vi meget gerne have hjælp med forslag til sammensætninger af forstærker, mellemtoner osv så vi opfylder ovenstående krav bedst muligt - samtidig med at vi ikke løber tør for strøm med det samme. Er det i virkeligheden alt for krævende??? Synes jeg har læst mig til at Tk2050 forstærkeren er et fornuftigt valg den den både kan spille højt og er energieffektiv. Vil det være et godt køb? Som sagt skal vi jo konkurrere med de noget mere rutineret anlægsbyggere i L. Vores Budget ligger på 4000. Så det er ikke verden største budget men mon ikke man kan bikse noget fornuftigt sammen for det? Vi tænkte på at købe delene brugt for at få så høj og god lyd som muligt ud af de penge vi har. og det bør måske lige nævnes at vi har en del ting fra sidste års anlæg. Disse er følgenede: - 2x 8" fuldtoner Dog skal det nævnes at de skratter når man skruer højt op, ihvertfald "bass-delen" i den. Kan der gøres noget ved det? eller skal vi droppe dem? https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10169059_766630460021265_1114738810_n.jpg?oh=4ee364adab8d1f2e1e541daa2ec72a88&oe=5339424F&__gda__=1396260234_d44638de707befa19d5d393d2cb81781 https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10151643_766630463354598_1945088353_n.jpg?oh=89a898e601a76f2448bc40ae903afd4f&oe=53393E67&__gda__=1396248354_eb014b5cbf965aec0069c3bafdbfe7c2 - 1x Bilbatteri (købt fra brugt) 12V, 60AH - 1x Trækvogns stel og hjul (et hjul eller to skal skiftes) Vi er gode med hænderne og kan bygge de fleste ting der er beskrevet for os. Teknikken og sammensætningen er den der driller. :-/ Hold da op det blev også en lang beskrivelse :P Tak fordi du læser dette og på forhånd tak for hjælpen! Vi sætter vores lid til jer kloge hoveder herinde. Mvh. Victor

Ouch gutter, den var sværere. Det budget rækker ikke specielt langt og de ting i har i forvejen kan i ikke bruge til noget. Det bedste råd jeg kan give jer er at i beslutter jer for et setup som er fedt og så begynder at bygge det op i dele. Første del i år - bruger det - næste år bygger i mere på. Mulighed 1: Byg en boominator. Det kan klares for de 4000 og er rimeligt nemt at gå til. Masser af info rundt omkring om dette. Den er dog ikke helt så alsidig i forhold til at udvide den til næste år, men det kan snildt gøres. Mulighed 2: Byg fx 1 Jack12 eller 15 og smid en solid forstærker på - det kan også klares for 4000kr. Så kan i bygge en Jack mere næste år og så har i efterhånden et solidt anlæg. Mulighed 3: Go big! Udvid jeres budget og byg både toppe samt subwoofere - hvis man er lidt kløgtig kan det godt gøres for 8-10.000 for et godt setup! Mulighed 4: Køb nogle brugte full-range højttalere og smid en forstærker på dem - done.

Jeres vogn er egentlig det eneste i kan genbruge. Bilbatteriet er totalt no go og det samme kan siges om bilhøjttalerne (aldrig bilhøjttalere i et festival anlæg). Subben får i heller ik brug for. Det er godt du har læst herinde og researchet mne prøv lidt mere :) der er en masse lignende tråde herinde :) I korte træk: Højttalerne skal være PA højttalere med høj følsomhed (db/w) hvilket gerne skal være mindst 95. Batteri skal være forbrugsbatteri(75ah for 650kr på marinetorvet.dk) Forstærker kan i enten bruge en ta2020 der kører 12v eller tk2050 der kører 24v Til tk2050 skal i også bruge en 12 til 24v step up converter på 10A Alternativt kunne i bygge en boominator

Mulighed 4 fra phaedras er meget nem og billig løsning men også en god løsning hvis man ikke er så god til det tekniske. Der findes mange billige PA højttalere på dba :) har selv gjort et par vidunder køb derinde, så det ku være i skulle se på det. HUSK! Høj følsomhed er vejen frem

Tak for hurtigt svar! :) Er der ingen mulighed for at købe en eller to store mellemtoner, en god forstærker og smide dem i en kasse sammen med den sub vi allerede har, sådan at det spiller forholdsvis højt? Forstå mig ret, jeg er udemærket godt klar over at vi ikke kan konkurrere med de helt store diskoteks setups der kører rundt på store vogne, men kan vi ikke klarer et godt anlæg der spiller højt og godt alligevel? jeg kender ikke til jack12 og 15 som du nævner? :)

Obs, min browser var ikke lige opdateret så kunne ikke se dit svar palmedrengen. Tak - det var rart at få det overblik over hvad man skal kigge efter på de forskellige ting. Hvad er forskellen på de nævnte forstærkere? "Forstærker kan i enten bruge en ta2020 der kører 12v eller tk2050 der kører 24v Til tk2050 skal i også bruge en 12 til 24v step up converter på 10A" også i forhold til prisen. Hvad kan bedst betale sig?

Er der ingen mulighed for at købe en eller to store mellemtoner, en god forstærker og smide dem i en kasse sammen med den sub vi allerede har, sådan at det spiller forholdsvis højt? jeg kender ikke til jack12 og 15 som du nævner? :)
Drop ideen om de mellemtoner. Der er nogle helt andre spilleregler der gælder når man skal lave lyd på en festival som er strømbesparende og spiller højt. I gider ikke til at bøvle med at designe delefiltre, kabinetter osv osv.. Det er alt for teknisk hvis i skal have et godt resultat.. Tro mig, hold jer til KISS princippet - Keep It Simple Stupid :) Jack er en BFM model som kan bygges med en 10, 12 eller 15 tommer woofer.. Har bygget versionen med 2x12" til en del camps og det virker over alt forventning.. Det er perfekt til camps med omkring 20 mennesker selv med en strømbesparende forstærker.. En enkelt jack12 kan godt spille lige så højt - så skal der bare bruges mere strøm :)http://billfitzmaurice.com/Jack.html

Tror måske bare vi vil gå med idéen om nogle gode PA højtalere ind i en kasse med en forstærker og et forbrugsbatteri, og måske næste år bevæge os ud i noget mere avanceret som f.eks. den Jack der :) Hvilke sammensætninger ville være gode? Og skal man KUN lede efter høj følsomhed? Hvordan ved man om det vil passe sammen med forstærkeren osv? altså så begge kan yde max uden at tage skade?

Synes altså det er noget sludder at sige, at de slet ikke kan bruge deres bilbatteri. Bevares, hvis de bare husker at tage det med hjem, så det ikke sviner, så er det da bedre end ingenting. Som udgangspunkt er 4000 ikke til det helt store, men en forstærker til 300-400 kr, jeres bilbatteri og et forbrugs batteri også har i 3000 til højtalere. Det skulle være til at klare sig, når man ikke er så kræsen som tonen på festivalanlæg lidt kan give udtryk for nogle gange.

Synes altså det er noget sludder at sige, at de slet ikke kan bruge deres bilbatteri. Bevares, hvis de bare husker at tage det med hjem, så det ikke sviner, så er det da bedre end ingenting. Som udgangspunkt er 4000 ikke til det helt store, men en forstærker til 300-400 kr, jeres bilbatteri og et forbrugs batteri også har i 3000 til højtalere. Det skulle være til at klare sig, når man ikke er så kræsen som tonen på festivalanlæg lidt kan give udtryk for nogle gange.
Bilbatterierne er pænt farlige på festival. Også er det et de i forvejen pust købt brugt, og nu har det sikkert bare stået stille siden Roskilde sidste år (correct me if om wrong), hvilket er opskriften på et slidt batteri der i forvejen holder lav kapacitet isforhold til et forbrugsbatteri

Bilbatterierne er pænt farlige på festival. Også er det et de i forvejen pust købt brugt' date=' og nu har det sikkert bare stået stille siden Roskilde sidste år (correct me if om wrong), hvilket er opskriften på et slidt batteri der i forvejen holder lav kapacitet isforhold til et forbrugsbatteri[/quote'] Kogende vand er også farligt hvis du ikke passer på. Forstå mig ret, jeg ville også foretrække at alle brugte forbrugsbatterier, eller slet ikke brugte batterier, men nu er det jo engang sådan, at det er det de fleste har til rådighed.

Kogende vand er også farligt hvis du ikke passer på. Forstå mig ret' date=' jeg ville også foretrække at alle brugte forbrugsbatterier, eller slet ikke brugte batterier, men nu er det jo engang sådan, at det er det de fleste har til rådighed.[/quote'] Nu kan kogende vand så ik få et campingområde på Roskilde til at brænde til grunde ;)D der til så er der de gasser mm der slipper ud af batteriet som kan være farlige at indånde. Men hvis det vælter kan det ende rigtig galt

Det skulle være til at klare sig' date=' når man ikke er så kræsen som tonen på festivalanlæg lidt kan give udtryk for nogle gange.[/quote'] Du har fuldstændigt misset pointen. Det er ikke noget med at være kræsen - det handler om hvad der virker og sikkerhed. Bilbatterier er for det første virkelig farlige i sin kapacitet som syrebeholder og derudover er de ekstremt miljøskadelige når folk efterlader dem væltede rundt omkring på pladsen når festivalen er slut. Hvis det stod til mig var det på ingen måder tilladt at medbringe den slags batterier på en festival!

Det værste vrøvl jeg har hørt herinde at bilbatterier er no go.. Bilbatterier fungerer nøjagtig ligeså godt som forbrugsbatterier hvad angår lydkvaliteten og er som oftest langt billigere hvis man ser på hvor mange ah man får for pengene (ja jeg ved godt forbrugsbatterier kan aflades mere end bilbatterier, det taget i betragtning får man stadig langt mere batteri for pengene ved bilbatterier) Det er i øvrigt som jeg ser det intet sikkerhedsmæssigt problem hvis man som i vælger at bygge en vogn, da batterierne således står udmærket fast. Hvad angår batterier er den letteste måde dog at køre op med en gang skrald på losseren og så står der utallige bilbatterier i kontainere (kig efter ''akkumulatorer''), Jovist er det ikke lovligt, men med lidt snilde er det ikke det sværeste. Vi har fået massere glimrende batterier den vej (også forbrugsbatterier) Kort og godt - har i bilbatterier så brug dem, har i ikke så nap nogle forbrugsbatterier på losseren ;-)

Phaedras du misforstår mig fuldstændig. Min pointe med at festivalanlæg er kræsen er i forhold til lydkvalitet osv. Uanset hvor genial en boominator er, er det ikke alle der gider bygge den. Nogen synes måske den er for kedelig, for svær, for grim eller måske har de rent faktisk bare lyst til at bygge noget selv. Selv finde på noget. Prøv at tænk hvor kedeligt det ville være at komme på festival også har samtlige 130.000 bygget en boominator. Det sjove og fede ved festivalanlæg er, at audiophili ikke hører hjemme på en festival. Det sjove anlæg er jo dem, hvor 10 gutter fra sønderborg har købt 15 højttalere fra T-Hansen og en kæmpe bilforstærker og smækket det hele i en kæmpe vogn med indbygget lolitadukke, bordfodboldbord, flødeskumsautomat og badebassin. Jeg støtter selv op om at når folk søger råd til anlæg her inde, at de så ikke altid bare for smækket et link op til Boominator pakken på Canopy og en link til boominator wiki'en. Dette er ikke ensbetydende med, at man ikke godt kan foreslå folk at bruge Klasse-D forstærkere osv. For mig er hjælpen herfra mere at vise hvilke rammer der lader dig komme igennem en festival. Om du så bygger en boominator eller bygger det hele ind i et fadølsanlæg er op til den enkelte Undskyld for wall of text, men følte for at give udtryk for den tendens der har kørt her det seneste stykke tid

Jeg har nu set mange kreative versioner af en Boominator. Det er sådan set kun fantasien der sætter grænser for designet giver dig bare en platform at arbejde ud fra. Jeg har set dem blive bygget ind i en træhest, et omvendt kors, en kiste (ikke Coffin Camps kiste det er et unikt design til dem), en megapik for at nævne nogle. Lidt kreativ kombination af sløjdlære og hjemmekundskab fra folkeskolen kan gøre underværker. Men mht. batterierne er det udelukkende for din egen og andres sikkerheds skyld, og lidt for miljøet skyld også, at vi på det kraftigste opfordrer alle til ikke at bruge bilbatterier. Hvis uheldet er ude er det altså ikke samfundets skyld. Det er din skyld, og det er dig der hænger på aben. Jo færre der bruger bilbatterier, jo lavere er risikoen for at der sker en ulykke. Ganske simpel logik. Men jo. Jeg siger heller ikke til alle de bare skal bygge en Boominator altid. Det kommer an på hvad man vil men som regel vil det være et godt valg for de fleste. Og forstå mig ret men jeg gider altså ikke lægge samme energi i at råde folk hvis jeg synes deres idé er åndsvag eller dødfødt. Ikke ment som en kommentar på noget specifikt anlæg eller idé.

Phaedras du misforstår mig fuldstændig. Undskyld for wall of text, men følte for at give udtryk for den tendens der har kørt her det seneste stykke tid
Nej jeg forstår dig udmærket. Det er dig der har tabt småkagerne, med al respekt. Jeg er all-in på at folk skal bygge lige præcis det de har lyst til og kommer tit med gode råd til alverdens projekter, både her og privat. Jeg har intet med Canopy Sound at gøre og er udelukkende her på forum fordi jeg elsker højttalere og festivalanlæg. Grunden til at boominatoren så tit bliver linket til er fordi folk kommer herind fuldstændigt uvidende og tror de kan bygge noahs ark med træstumper de lige har liggende i garagen. Hvis der kommer nogen og oprigtigt forsøger at bygge noget unikt eller fedt, så er både jeg og fx Saturnus fy og flamme for at hjælpe med designs og meget andet - se bare hvad JOhnny har været med til at designe til fx Coffin Camp, Camp Mordor osv osv.. Det sjove er netop hvis nogen laver noget anderledes og unikt - at du synes det er fedt at man smækker 10 random højttalere fra T-Hansen sammen, vidner mere om din talentløshed og den middelmådighed der generelt hersker når folk bygger anlæg på fx. Roskilde, end om vores tilgang til festivalanlæg. Grunden til at vi på det kraftigste fraråder bilbatterier er rent faktisk at de er FARLIGE i hænderne på imbecile unge mennesker med for høj promille - hvilket der er uhyre mange af på en festival. Jeg er faktisk ligeglad med om du har lyst til at proppe en håndgranat op i røven på dig selv for at se om du har gode bækkenmuskler - men jeg kan ikke acceptere at folk kommer herind på forum og får indtrykket af at det er en god ide. Jeg vil til enhver tid bekæmpe ignorance alt det jeg kan - er midlet at anbefale en boominator ofte, so be it! Sidst men ikke mindst, så er det da rart engang imellem at søge det optimale fremfor det middelmådige. Kald det audiofili eller hvad du ellers har lyst til. /rant off

Jeg vil prøve at tage afstand for din utrolig provokerende tone og holde en god og ordenlig diskussion. I forhold til hele dilemmaet omkring bilbatterier er det fuldt forståeligt da det på sin vis, kan gå ud over dig som fysisk person. Fair nok, lad os lade den hænge. Men jeg holder stadig ved det jeg sagde før og giver eksemplet fra før: Hvis alle der ville bygge et anlæg på Roskilde lyttede helt og holdent til de anbefalinger der bliver givet her inde, ville vi have den suverænt kedeligste festivalskultur. Ja Camp Coffin og Mordor ville have en fest med deres sindsygt innovative idéer, men om 5 år når det er tid til at der komme nye på banen, vil de alle have mistet alt kreativt input, fra den dag de spurgte til råds første gang på forummet her og blev trampet ned. Igen, er det ikke ensbetydende med at vi ikke skal lære folk om den fysik og de faktorer der spiller ind når vi snakker festivalanlæg, men blot istedet skabe en ramme for den individuelles kreativitet, som ingen her inde kan fortælle præcis hvordan de skal finde eller udføre. Jeg synes dit statement går utrolig meget imod mit indtryk af hvad Orange Feeling er. På nær det med bilbatterier. Der er det (endnu) op til den individuelle om hvilke batterier man vil bruge. At du gerne vil have ændret denne regel fra Roskildes side af, er så en helt anden sag Lad dog folk bygge Noahs Ark med træstumper første gang. Ingen lærer jo for fanden noget ved bare at få stukket en step-by-step guide i hånden og et klap bagi. Ellers handler det jo bare om pengepungen og intet andet

Nu ignorer du fuldstændigt min kommentar men fred med det. Men der er jo en grund til jeg aldrig har skrevet en step-by-step guide til hvordan man bygger en Boominator. Og det er fordi det lærer man ikke så meget af. At den så ikke er særlig svær at bygge gør at det heller ikke er så nødvendigt.

Nu ignorer du fuldstændigt min kommentar men fred med det. Men der er jo en grund til jeg aldrig har skrevet en step-by-step guide til hvordan man bygger en Boominator. Og det er fordi det lærer man ikke så meget af. At den så ikke er særlig svær at bygge gør at det heller ikke er så nødvendigt.
Din post var ikke kommet op da jeg skrev. Jeg er ikke ude på at træde nogen over tærene på nogen måde. Og jeg vil igen give jer ret i det med bilbatterierne. Din filosofi omkring boominatoren synes jeg godt om, det jeg ville prøve at komme frem med var at der, fra mit synspunkt, nogen gange er tildens til at der bliver svaret det samme ensformige svar hver gang en ny poster spørger om hjælp. Groft sagt kan det svar godt have en tone der lyder lidt ala: Glem alle dine idéer fra før, byg en boominator. Nogen gange synes jeg bare der er brug for at blive sagt, at alle ikke behøves en boominator. På RF13 havde min camp en kæmpe vogn med, hvor lydkvalitet og volume ikke var noget at skrive hjem om, men der var fest hver aften også selvom det var en TA2020 der drev 4 vidt forskellige højttalere. Tak fordi du ikke har lavet en step-by-step guide.

Lad dog folk bygge Noahs Ark med træstumper første gang. Ingen lærer jo for fanden noget ved bare at få stukket en step-by-step guide i hånden og et klap bagi. Ellers handler det jo bare om pengepungen og intet andet
Personligt ville jeg ønske jeg havde vidst bedre de første 2 gange jeg byggede anlæg. Vi har smidt titusindevis af kroner i carsound og fået dårlige resultater, som vi ikke engang har kunnet sælge videre med god samvittighed. Det du ikke forstår er at rigtig mange kommer herind og gerne vil have et vellydende anlæg der kan spille længe - ikke en eller anden kreativ konstruktion. Og her at Boominatoren bare en defakto standard som klart er bedre end det folk selv kan finde på indenfor et tilsvarende budgets rammer. Det er derfor den så ofte foreslås - fordi den er det rigtige valg til det de søger. Synes da bestemt også at der gives rammerne for at lave sit eget (blandt andet i FAQ'en). Kreative indslag skal der selvfølgelig være plads til og dem der søger det får også hjælpen - men 90% af gangene er der tale om en kamp der bare vil have det bedste for deres penge - og så er boominatoren altså bare svaret.

Glem alle dine idéer fra før' date=' byg en boominator.[/quote'] Fordi folk får et bedre resultat med deres midler på den måde. Som nævnt tidligere ville jeg ønske jeg havde bygget en boominator første gang og sparet i omegnen af 10.000 kroner. Det er fandme mange penge vi har hældt efter anlæg - og ærlig talt lærte vi ikke særlig meget om noget som helst under de første projekter. Der er tråde herinde hvor folk skriver "Jeg vile gerne lave noget andet end en boominator og have noget unik" osv. osv. De får alverdens hjælp (og i nogle tilfælde custom-designs). Men igen, langt de fleste bliver gladere for at nogen har tænkt for dem og at de kan få et kanon anlæg i første forsøg.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.