Jump to content
Festivalanlæg dk

Roskilde anlæg 2014, 10-20.000 kr.

lopstar
 Share

Recommended Posts

Hejsa derude! Som mange andre, så skal vi holde et brag af en fest til Roskilde-festival, og her skal selvfølgelig medbringes et kæmpe anlæg. Jeg har sat mig for at investere i dette, men har desværre ikke mulighederne for at bygge det selv, da jeg bor midt i indre København, og ikke engang har en stjerne skruetrækker til at ligge. Først og fremmest så søger jeg råd til, hvordan jeg bedst muligt kan få smidt en funktionsdygtigt anlæg sammen, som ikke fylder alt for meget. Flere mennesker siger boominator, og jeg er enig i, at det også er et godt valg, men jeg frygter, at den ikke kan spille højt nok. Vi er en 20 stykker i vores camp, og håber på, at vi også kan holde nogle fester om natten med flere deltagere 50-100stykker. Jeg tænker lidt 2 store PA'r på stativ, og noget forstærkerværk og hvad der ellers hører med i en kasse. Ville dette være helt tosset, eller hvad har i af foreslag? - Hvis der eventuelt er nogle, der ville være friske på at smide et overslag på at bygge det, så er i velkommen til at smide en PM! På forhånd tak :D

Jeg kan bla. komme med et par forslag, som jeg har haft kigget på. Så kunne i måske sige, om det var helt ude i hampen. Yamaha StagePas 600i http://www.4sound.dk/shop/pa-systemer/yamaha/stagepas-600i.html Eller Behringer EPA900 http://www.4sound.dk/shop/pa-systemer/behringer/epa900.html Er det noget skrammel? Vil det være bedre at fx købe 2x Behringer B215XL EuroLive?

De to ovenstående er aktive systemer så dem kan du helt sikkert ikke bruge. Behringer højttalerne er fine, men hvis i har et budget på +10.000 så skal i ha noget der spillere højere end det. Ud fra din første post så tvivler jeg på det vil være en god idé at begynde at bygge to jack 12, da de er ret svære at bygge. De ville ellers være perfekte til formålet. Ellers ku i investere i dem her: http://www.dba.dk/pa-hoejttalere-eminence/id-1006878569/ Der sidder nogle rigtig gode enheder i og de spiller rigtig højt. Så slipper i for træarbejde. Tilgengæld bliver de svære at få op i en ledlighed. Uanset hvad tror jeg i skal finde et sted i kan bygge det. Der må vel være nogle fra campen der ikke er bosinde i kbh eller lign. Anyways. som forstærker ku i købe en pioneer gm d8604 og et par store forbrugsbatterier. Jeg vil råde dig til at få læst en stor del af forummet igennem. De seneste par uger har der været mange lærerige tråde.

Hej og tak for det hurtige svar. Umiddelbart, så vil det ikke være noget problem at opbevare i lejligheden. Det vil først blive et problem, hvis vi skulle bygge en kæmpe vogn. Men dette er ikke tilfældet. Vi vil egentlig bare have et anlæg, der kan overdøve alt disko/dasco og popmusik omkring os, for vi hører kun metal/rock. Og det er også det hele vores camp er bygget på. Dem du har linkede ser okay ud, men vil det være nok til at holde en stor fest, hvis man satte dem op på et par stativer og købte forstærkeren? - Derudover har jeg kigget med her i foraet i et par måneder nu, men jeg synes det er svært at finde nogle, som har ligeså store budgetter. Derudover har mange af de resterende stor mulighed for at bygge en masse, hvilket jeg/vi ikke lige har.

Altså de højttalere jeg linkede til har en følsomhed på 103dB på basserne og 110dB på de høje toner. Det er virkelig højt. Sætter i dem til den forstærker jeg skrev og brokobler de 4 kanaler så de bliver til 2 kanaler, så tør jeg godt garantere at i ikke kan høre nabocampens "in da club" i baggrunden. Tror dog ikke de kan stå på et stativ men de er pænt høje så hvis de står på en vogn rager de alligevel godt op. Læs evt. herinde om de tråde der er igang på nuværende tidspunkt omkring lys der blinker til musikken mm. så får i et anlæg der spiller rigtig højt. Meget højere end en boominator. Nogle af mine venner havde et tilsvarende anlæg sidste år bare med nogle lignende højttalere med følsomhed på 99 og en tk2050 forstærker som er noget svagere. De holdte nogle rimelig vilde fester, så med et anlæg der har bedre højttalere og kraftigere forstærker så er jeg ikke et sekund i tvivl om at i kommer til at larme. meget

Det lyder sgu godt. Man skal vel ikke have så meget andet udstyr for, at det virker? Udover nogle forbrugsbatterier, og så ledninger til forstærker osv. Lys osv. Kunne være fint, må jeg lige læse noget mere op her i foraet.

Højttalere, forstærker, batterier, ledninger og vogn er i princippet det eneste i behøver. Andet skal der ikke til. I ka evt. købe den forstærker jeg skrev også købe en mindre forstærker som en maxamp20 til bare at spille stille og roligt om dagen. Så når mørket falder på skifter i lige højttaler kablerne fra den ene forstærker til den anden (der står en del herinde om systemer med 2 forskellige forstærkere kan dog ik lige huske hvor og har ret travlt her til aften) ellers kan jeg imorgen lave en lille hurtig tegning over hvordan man hurtig skifter mellem den ene og den anden vha. speakon kabler (Y).

Jeg har lige hørt en bette video af dem. Og jeg må indrømme, at de sgu spiller godt. Synes også det virker som en god pris. Her er videoen, hvis andre vil høre. Det er selvfølgelig med en anden forstærker, som sikkert yder mere end bilforstærkeren, men stadigvæk. https://www.youtube.com/watch?v=vP3p3lDzQfQ&app=desktop
Du vurderer simpelthen lydkvalitet på et par højttalere ud fra en video optaget med en mobiltelefon, uploadet til youtube i komprimeret format og så afspillet på dine egne højttalere. Right, det kan jeg godt se giver et godt billede af lydkvaliteten ;)

phaedras Jeg vurderede ikke lydkvaliteten som sådan. Jeg vurderede mere på, hvor højt de spillede. Er da godt klar over, at det ikke kan sammenlignes. Jeg tager op til ham på søndag for at høre dem i virkeligheden. Det kan forhåbentligt give et mere nuanceret billede. :D

Foreløbig opdatering på udstyr: Højttalere: EMINENCE - Zomax Forstærkere: pioneer gm d8604 maxamp20 Batterier: 3 x DanBrit forbrugsbatteri 75 Ah Mangler: Skal have tegnet en vogn/stander. Hvor de kan stå fast på og eventuelt låses om natten. Kabler og diverse.

phaedras Jeg vurderede ikke lydkvaliteten som sådan. Jeg vurderede mere på, hvor højt de spillede. Er da godt klar over, at det ikke kan sammenlignes. Jeg tager op til ham på søndag for at høre dem i virkeligheden. Det kan forhåbentligt give et mere nuanceret billede. :D
Man kan heller ikke vurdere hvor højt noget spiller på en video med mindre der ligefrem spøjter blod ud af ørene på folk i takt til musikken.

Med så stort et budget, så burde i få bygget nogen bundkasser. Cubo 15 kunne være en mulighed, men der er tons af forskellige designs derude, tjek evt http://www.billfitzmaurice.com/T39.html eller http://www.billfitzmaurice.com/T48.html :) Det ville ændre lydbilledet totalt, specielt hvis man gerne vill holde lidt fæææst! Med hensyn til en forstærker, så kunne i bruge en Pioneer GM-D9601, nu hvor i alligevel er ude i den boldgade :)

Med så stort et budget' date=' så burde i få bygget nogen bundkasser. Cubo 15 kunne være en mulighed, men der er tons af forskellige designs derude, tjek evt [url']http://www.billfitzmaurice.com/T39.html eller http://www.billfitzmaurice.com/T48.html :) Det ville ændre lydbilledet totalt, specielt hvis man gerne vill holde lidt fæææst! Med hensyn til en forstærker, så kunne i bruge en Pioneer GM-D9601, nu hvor i alligevel er ude i den boldgade :)
Vi ville også rigtig gerne bygge noget, men muligheden foreligger ikke medmindre der er nogle i Københavns området, som låner et værksted ud til sådanne formål.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.