Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp Fireball - RF13-14

daniel
 Share

Recommended Posts

Hey Daniel Velkommen til siden! :) Det ser jo meget lækkert ud - kan godt lide at kablerne er solide og med speakon :) Men det virker utroligt ineffektivt? Har du overvejet en klasse-D forstærker eller noget? 22 batterier på en uge er jo helt overdrevet?

Hey Daniel Velkommen til siden! :) Det ser jo meget lækkert ud - kan godt lide at kablerne er solide og med speakon :) Men det virker utroligt ineffektivt? Har du overvejet en klasse-D forstærker eller noget? 22 batterier på en uge er jo helt overdrevet?
Det er klasse D forstærkere selvom det er lidt ældre modeller før der kom fokus på at de skulle være så effektive så muligt. Tror hoved problemmet ligger i for få og for lidt følsomme enheder/højtalere som betyder at man kører forstærkerne for hårdt. Flere og mere følsomme enheder/højtalere ville gøre at forstærkerne skulle bruge færre watt så strømforbruget vil falde. 22x 100Ah batterier på en uge er simpelthen alt for meget, selv for et vildt anlæg. Der må være et eller andet der sluger helt vildt meget strøm. Eller også ligger hele problemmet i selve batterierne er bilbatterier, og sikkert nogle slidte udtjente nogle der måske holder 20% af den kapacitet der står på dem hvilket den indikerede batteritid på 5 timer tyder på. Et nyt forbrugsbatteri med samme kapacitet burde kunne klare ca. 20 timer.

Det er klasse D forstærkere selvom det er lidt ældre modeller før der kom fokus på at de skulle være så effektive så muligt. Tror hoved problemmet ligger i for få og for lidt følsomme enheder/højtalere som betyder at man kører forstærkerne for hårdt. Flere og mere følsomme enheder/højtalere ville gøre at forstærkerne skulle bruge færre watt så strømforbruget vil falde. 22x 100Ah batterier på en uge er simpelthen alt for meget, selv for et vildt anlæg. Der må være et eller andet der sluger helt vildt meget strøm. Eller også ligger hele problemmet i selve batterierne er bilbatterier, og sikkert nogle slidte udtjente nogle der måske holder 20% af den kapacitet der står på dem hvilket den indikerede batteritid på 5 timer tyder på. Et nyt forbrugsbatteri med samme kapacitet burde kunne klare ca. 20 timer.
+1, sad selv lige og tænkte det samme :)

Det er klart at det betyder meget at det er gamle batterier. Når jeg finder dem på skrotpladsen tjekker jeg spændingen og ser med en ledning om den trækker nogle gnister, og så tager jeg de bedste. Men det er stadig langt billigere AH pr kr. end noget andet, selvom vi måske er helt nede på 20% og som sagt kan jeg bytte døde batterier lige over. Genbrug er desuden også grønt! :D Det er også rigtigt at flere enheder vil hjælpe på effektiviteten, men jeg vil langet hellere prioritere at slæbe flere batterier end at have et større og mere upraktisk anlæg. Har også prøvet at give 2000 kr for 2 gode nye batterier hvor efter der er går hul i dem, så vil jeg heller ha 20:) Enhederne var noget af det mest effektive jeg kunne finde 105 SPL (1W/m) (IMG sp-15a/350neo) hvad mener du med mere effektive enheder? http://www.ltt-versand.de/Ton/Lautsprecher/Lautsprecher-Chassis/PA-Tieftoener/IMG-SP-15A-350NEO-PA-Tieftoener-700W-max-350W-RMS-8-Ohm::48114.html Alt er parallelkoblet i 4 ohm og forstærkerne er brokoblet for bedst mulig loudness så ja! vi kører forstærkerne hårdt, det skal jo være HØJT! Selvfølgelig uden at det overstyrer. 22 batterier er så mange vi har med og de er fra 100 til 80 ah. I 2013 fik vi stjålet 3, lånte 1 ud, så vi brugte kun 18 og det var med altså med fuld skrald fra kl 23-08 undtagen torsdag. De 5 timer er minimum, på nogle batterier kørte vi i 2 dage på sub-mid ampen. Batteriet til diskant-amp og lys holder mellem 2-3 dage og sub ampen 1,5-3 dage. I 2011 havde vi A/B forstærkere og sammenlignet er det tydelig forskel i forbrug. Men ja den får nok ikke lige energi mærke A+++

Det er et meget unik setup på både godt og ondt.. Jeg synes i giver den god gas og får lavet god fest, men jeres setup er meget underligt.. 1. Jeg forstår godt at i ikke får meget bass ud af anlægget og at wooferne forvrænger max når de ikke får et high pass på 80hz - de har kun 3,5mm xmax. Set i forhold til en kvalitetswoofer som fx Eminence 3015LF med 9,6mm xmax, så er de ret inferiøre.. 2. Det er helt tåbeligt at i bruger 15" i bundene fra 80 til 160hz og så også kører 12" enhederne fra 80 til 2100hz. Det giver ingen mening og vil bestemt også forværre bassen. 3. De enheder har afgjort ikke spl på 105db og 103db - monacor har ikke på magisk vis designet et par woofere der er 4-5db mere effektive end nogle af de andre producenter, til prisen. 4. At i har lavet tuningen af kabinetterne på gefühl er også lidt skørt - i kunne i de mindste lige ha' simuleret dem og tilnærmet jer et fungerende design.. 5. Taget i betragtning hvor mange penge i har brugt synes jeg det er synd i ikke har tænkt flere tanker og gjort tingene ordentligt.. Dermed også sagt at jeg synes det er fedt at laver et stort anderledes anlæg.. Jeg synes også det er fint at se små detaljer i elektronikken som gør det nemmere at sætte op og skifte ud osv..

IMG sp-15a/350neo er en glimrende enhed med meget høj følsomhed... i mellemtoneområdet. 105dB/w/m kommer den dog ikke i nærheden af da det ellers ville være verdens mest følsomme enhed. Som sub er den ikke vanvittig god og følsomheden er lavere en andre enheder i samme prisklasse i dybbassen. Hvis jeg skulle give et råd ville jeg tage jeres 4x IMG sp15a'erne og jeres 4x Celestion horn og drivere og bygge 4 ens kompakte monitorer/satelitter. Og så tage et par cubo15er for eksempel med Precision Devices PD154 4 ohm i hver. Kør monitorne stort set full-range. Cuttet realtivt blødt ved ca. 90hz, og brug cubo'erne som supplement i dybbassen.

IMG sp-15a/350neo er en glimrende enhed med meget høj følsomhed... i mellemtoneområdet. 105dB/w/m kommer den dog ikke i nærheden af da det ellers ville være verdens mest følsomme enhed. Som sub er den ikke vanvittig god og følsomheden er lavere en andre enheder i samme prisklasse i dybbassen. Hvis jeg skulle give et råd ville jeg tage jeres 4x IMG sp15a'erne og jeres 4x Celestion horn og drivere og bygge 4 ens kompakte monitorer/satelitter. Og så tage et par cubo15er for eksempel med Precision Devices PD154 4 ohm i hver. Kør monitorne stort set full-range. Cuttet realtivt blødt ved ca. 90hz, og brug cubo'erne som supplement i dybbassen.
+1, de Cubo'er fylder jo ikke meget mindre end den sub der i forvejen er i bunden af vognen. Det med at blande enheder i det samme frekvensbånd kommer der aldrig noget godt ud af..

Okay. Nu er vi også rigtig kritiske men se det mere som at vi synes set-up'et er tæt på optimalt, så vi kommenterer på de få ting der lige kan give det sidste. Mere skal der ikke lægges i det. Jeg må indrømme at jeg ikke lige har lagt mærke til jeres anlæg men det ser ud som nogle gode fester. Og det er jo sådan set også det vigtigste. Rådet med monitorerne og cubo15erne skal også ses i det lys at anlægget bliver mere modulopbygget så i kan låne/leje det ud i mindre bider for det er mange penge at have stående i noget der kun bliver brugt een gang om året.

Det er et meget unik setup på både godt og ondt.. Jeg synes i giver den god gas og får lavet god fest, men jeres setup er meget underligt.. 1. Jeg forstår godt at i ikke får meget bass ud af anlægget og at wooferne forvrænger max når de ikke får et high pass på 80hz - de har kun 3,5mm xmax. Set i forhold til en kvalitetswoofer som fx Eminence 3015LF med 9,6mm xmax, så er de ret inferiøre.. 2. Det er helt tåbeligt at i bruger 15" i bundene fra 80 til 160hz og så også kører 12" enhederne fra 80 til 2100hz. Det giver ingen mening og vil bestemt også forværre bassen. 3. De enheder har afgjort ikke spl på 105db og 103db - monacor har ikke på magisk vis designet et par woofere der er 4-5db mere effektive end nogle af de andre producenter, til prisen. 4. At i har lavet tuningen af kabinetterne på gefühl er også lidt skørt - i kunne i de mindste lige ha' simuleret dem og tilnærmet jer et fungerende design.. 5. Taget i betragtning hvor mange penge i har brugt synes jeg det er synd i ikke har tænkt flere tanker og gjort tingene ordentligt.. Dermed også sagt at jeg synes det er fedt at laver et stort anderledes anlæg.. Jeg synes også det er fint at se små detaljer i elektronikken som gør det nemmere at sætte op og skifte ud osv..
1. Ja, det var et fejlkøb! Jeg overvejede også efter festivallen at finde nogle enheder med større xmax til subben, så den ikke ville forvænge i det dybe. På den anden side ville det være en dyr investering og jeg føler på ingen måde at der mangler bas i setuppet nu. Så det vælger jeg ikke at gøre. Efter min mening er behovet for at et roskilde anlæg brager igennem under 80 Hz totalt overvurderet. Det kræver så meget energi, effektivitet og plads, for den sags skyld, at opnå det. Jeg føler at man stadig har den fulde fornemmelse af droppet i div partymusik. 2. Det er kun de første 40-50 mennesker der får glæde af sub og de mellemste højtalere, derfor kører jeg satellitterne fullrange så de hundredevis af andre får lidt bas. Og på hvilken måde mener du at det forværre bassen? 3. Jeg har opdaget at det var de forkerte enheder jeg havde skrevet på :S Det er Monacor SP-38/300NEO og SP-30/200NEO valgte dem netop fordi de var lidt mere følsomme i bunden og at de ikke vejer så meget. 4. Subben har den lille bitte størrelse den har, for ellers var der simpelthen ikke plads den i vores gamle lejlighed, så det var et bevidst valg, med den konsekvens at tuningen blev håbløs  Satellitterne er afstemt volumenmæssigt og vent’sne er også tunet til den rigtige diameter. Har brugt 16mm mdf, hvilket er for lidt, men var bange for de blev for tunge. 5. Det er klart at anlægget ville ha set meget anderledes og mere gennemført ud hvis vi havde brugt 40.000 på en gang, instedet for at sprede budgettet ud over flere år som vi har gjort det. Det startede med en lille vogn og de to midterste højtalere, så kom subben derefter kom resten. Og vi har nu et anlæg der kan stå i min lejlighed og blive brugt året rundt og som absolut ikke kan blive større uden at starte helt forfra. Jeg mener sku at der er lagt alle tanker bag og at det er gjort så ordentligt som muligt, og at anlægget lever mere end nok op til de behov vi har. Desuden kan vi takke Scor.dk for at have betalt størstedelen af gildet de seneste par år LOL.

Okay. Nu er vi også rigtig kritiske men se det mere som at vi synes set-up'et er tæt på optimalt, så vi kommenterer på de få ting der lige kan give det sidste. Mere skal der ikke lægges i det. Jeg må indrømme at jeg ikke lige har lagt mærke til jeres anlæg men det ser ud som nogle gode fester. Og det er jo sådan set også det vigtigste. Rådet med monitorerne og cubo15erne skal også ses i det lys at anlægget bliver mere modulopbygget så i kan låne/leje det ud i mindre bider for det er mange penge at have stående i noget der kun bliver brugt een gang om året.
Jeg takker skam for kritikken :) Jeg ved skam hvor dygtige i er! og nej det er da langt fra optimalt, tror ikke der findes noget der er det optimale anlæg  det kommer jo altid an på behov, kompromiser og prioriteter. Jeg bor sammen med 3 andre drenge i en lejlighed på nørrebro, hvor anlægget står i fest stuen med bar osv, så vi har meget glæde af det året rundt. Anlægget kan bruges/lejes i mindre dele, man kan nemlig bruge de to midterste højtalere og mixer kassen separat. Jeg har opdaget at det var de forkerte enheder jeg havde skrevet på :S Det er Monacor SP-38/300NEO og SP-30/200NEO valgte dem netop fordi de var lidt mere følsomme i bunden og at de ikke vejer så meget. Er helt enig med jeres ide med monitorer og cubo15, men det ville kræve en totalombygning og det ville fylde for alt meget. 2 x cubo15 ville fylde meget mere en den sub vi har nu, der sidder jo 2 batterier og fylder det hele inde i subben. Håber I friske på en lytter hvis vi ses RF14

Håber I friske på en lytter hvis vi ses RF14
Det er vi da helt sikkert! Faktisk var jeg til noget "tour-de-øl" i jeres lejlighed med Frederik Secher (ved ikke om du kender ham?) som vidst går på studie med en af dine roomies. Fik desværre ikke hørt anlægget den gang, da der blev arbejdet på det - og tror vidst heller ikke du var hjemme den dag, men kan sagtens se det fede i at have det stående på den måde i jeres stue, med bar og det hele! :) Vi kommer også med et nyt setup i år, som vi er rigtig spændte på at vise frem :) Forhåbentligt kan vi få det bygget i påskeferien (fingers crossed)

• 10 months later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.