Jump to content
Festivalanlæg dk
Hattemageren

Bedste løsning til forskellige budgetter??

Recommended Posts

Hey FS!! Jeg er nu rendt ind i at flere kammerater har skrevet til mig og spurgt om hvorvidt jeg kunne overtales til at fremstille en festivalsvogn til dem, eller i hvert fald har søgt råd til hvad der er godt og skidt af koncepter. De fleste har jeg givet en link til en boominator af økonomiske årsager men der er også nogen som har et lidt større budget og jeg er lidt i tvivl om hvad der er den bedste løsning når vi kommer lidt over de 3-4000 kroner.. Så jeg ville lige hører jer hvad i synes er de bedste løsninger til priserne?? hvis vi starter ved 3000, hvad mener i så er det bedste til 5000 7000 9000 10000 12000 15000+ Selvfølgelig kan man gøre en bominator super lækker med solceller, led-lys og en masse andet spas men der kommer jo rigtig mange muligheder med et større budget, så hvad ville jeres bud være til de forskellige budgetter?

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

3K Halfinator 5K Boominator 7K Gode Store PA højttalere med 24v forstærker eller pioneer gm d8606 Alt her aften vil jeg mene er bedste med pioneer gm d8606 og så med topkasser og bund. Evt Jack12 eller lign også med Cubo eller lignende som bund. Jo flere penge jo større.

3K Halfinator 5K Boominator 7K Gode Store PA højttalere med 24v forstærker eller pioneer gm d8606 Alt her aften vil jeg mene er bedste med pioneer gm d8606 og så med topkasser og bund. Evt Jack12 eller lign også med Cubo eller lignende som bund. Jo flere penge jo større.
Hvis man er over 7000, så kan man ligeså godt køre et bi-amp setup. Jo større budget, jo flere forstærkere kan man også vælge imellem, da der derved også er plads til kraftige batterier og solceller/vindmølle

Der er vel i princippet 2 typer transportable anlæg som typisk findes på Roskilde: bærbare og mobile anlæg. Det er vigtigt at man sætter sig ind i forskellen. Og man skal også lægge mærke til at der er anlæg som er en mellemting mellem do to, fx cykelanlæg. Bærbare (og slæbbare) anlæg er alt lige fra 2 Mini-Rigs, over Bominator MINI og de velkendte JVC rørformede ghettoblastere, op til en luksus Boominator PRO som koster omkring 8-9000 i materialer. Disse anlæg er beregnet til at man kan bruge dem til mange formål, fx strandture, picnics, lydanlæg til serie 5 kampen eller træningen, lydanlæg til den semi-professionelle DJ der vil lave spontane fester i nærmeste park osv osv. i princippet til alt der kunne tænkes at kræve et anlæg der ikke kræver andet end man slæber det med eller har det på en lille trækvogn. Man skal ikke tænke på opsætning eller noget andet. Pick up, Place and Play i princippet selvom det selvfølgelig også kan være i form af rygsække o.l. som man kan have med på skatetur. Mobile anlæg er i princippet mobil disko anlæg i mindre målestok. De kan stå på en vogn men kræver som minimum at man kan transportere det på en eller anden måde. Der er normalt lysshow og meget andet der kræver opsætning. Det er altså anlæg hvor man forventer folk kommer og holder fest. I den helt billige ende finder vi et par Behringer med en TA2020 på. Der skal man huske at det spiller væsenligt lavere end en Boominator så man skal nok som minimum have en af Pioneers klasse D forstærkere på for at få nogenlunde lyd men dertilhørende højere strømforbrug og brug for større og flere batterier. Der er sådan set ikke nogen øvre grænse for størrelsen på mobile anlæg, dog vil Roskilde Festival som regel kræve at de største anlæg er meldt til festivalen inden. Som regel vil de fleste gerne have en god bas og det kræver desværre en eller flere subs og kraftige forstærkere, og derfor også en masse strøm i form af batterier. Halfinators, Jack12 eller DR250 er glimrende bud på satelliter der spiller højt og godt til fornuftige penge. Der er desværre ikke rigtigt nogle gode bud på købehøjtalere der yder i nærheden af disse til prisen hvis man ikke finder det brugt. Cubo15, div. Titan hornsubs, eller Booty Bass er gode bud på subs der er gode til formålet. Præcis hvilken kommer an på hvad man vil have af effekt. I mange specielt større mobile anlæg kan det være en fordel at tænke i modulopbygning og brug af dele er kan flere ting så man ikke binder en masse penge i noget man absolut kun kan bruge på festivalen. Den tredje løsning, mellemtingen, som regel cykelanlæg, kender de fleste. Her er et rigtigt godt bud et all-round et af slagsen en Cubo15 eller en Booty Bass, og en halfinator i PRO version eller bare en almindelig Boominator som top. Det er et meget alsidigt anlæg hvor man kan tage Boominator/halfinatoren af når man ikke vil have det hele med. Og det kan spille både meget højt og meget godt. En halfinator PRO version som satellit har en følsomhed på hele 102dB/w/m og er 4 ohm så man får max ud af forstærkeren (svarer til en sat med 105dB/w/m som er 8 ohm), og den spiller fremragende sammen med både cubo15 og Booty Bass subs. Wall of text. Beklager evt. stavefejl.

Kan det ik ende i FAQ'en eller nærmere nyttige tråde? Der kommer tit folk der skriver deres budget med det efterfølgende spørgsmål: "Hvad kan/skal vi bygge?"

Tak for nogle gode svar! Ja, lad den ende i faq'en, en eventuel mod/admin må meget gerne flytte tråden hvis den passer bedre andetsteds.. Saturnus hvordan ser en sådan boominator pro/luxus kasse se ud? Er den nye pioneer forstærker det nye sort?? Læste godt indlægget med den og den ser lovende ud.

Det er indvendigt i de brugte dele de forskellige versioner af Boominator adskiller sig. Hvordan de ser ud bestemmer du sådan set selv bare du ikke ændrer på hvordan højtalerkammeret er opbygget og hvor enhederne er placeret i det. En Boominator PRO bruger Basslite S2010 basser i stedet for p.audio HP10W og p.audio PHT407N diskanthorn i stedet for piezo'er. Det kræver så som regel også mini-DSP som aktivt filter og dermed også 4 forstærkerkanaler. PRO versionen kan når mini-DSP indstilles rigtigt til at skære bassen væk godt klare ca. 200W, eller det dobbelte af en standard version, og brugt som satelliter kan man smide op til 300W i dem. I en luksus version er der som regel også lifepo4 batterier istedet for blybatterier og gerne også solceller. Indbygget forstærker er som minimum 2 maxamp20 på 12V (12.8V), eller endnu vildere 2 TPA3116 forstærkere på 19.2V batterier, eller vildest TK2050/STA508 forstærkere på 24V (25.6V) batterier. Og har gerne mulighed for at koble ekstern forstærker på. Nu er det ikke kun pioneer nyeste der er det nye sort i kategorien af strømbesparende klasse D effektforstærkere hvor der også er tænkt på tomgangsforbruget hvilket man ikke så før. Der er flere lignende forstærkere fra fx Alpine o.a. Men pioneer'en er rigtigt glimrende til prisen, og så er den til at få fat på herhjemme så man ikke skal bestille den hjem fra e-bay eller lignenende.

Flyttet til nyttige tråde. Her er mit bud på bedste løsning til budgettet: 3000 - Halfinator 5000 - Boominator 7000 - Boominator + Cubo15 9000 - Jack212 10000 - Omnitop + subs 15000+ BFM DR's med titan subs

Flyttet til nyttige tråde. Her er mit bud på bedste løsning til budgettet: 3000 - Halfinator 5000 - Boominator 7000 - Boominator + Cubo15 9000 - Jack212 10000 - Omnitop + subs 15000+ BFM DR's med titan subs
En gylden regl når man bygger anlæg fra omnitop + sub og op efter, er at man skal være 100 % sikker på hele campen er friske på at lægge nogen timer i det under festivalen. De først par år hvor vi byggede stort rendte jeg rundt som en skoldet skid det meste af festivalen. Store anlæg = stort arbejde, både før, under og efter festivalen :)

Store anlæg = stort arbejde' date=' både før, under og efter festivalen :)[/quote'] Det er virkelig noget man skal huske når man bygger stort! :)

fra 7000 og op vil jeg sige at man starter med 2 PA-højtallere, en TK2050 eller tilsvarende, en 5 meter led kæde, relativt stort batteri og så en 100w solcelle. Det kan laves til ca 7000 kr. Fra 10000 og op vil jeg foreslå at man bygger 2 jack 210, uden at have hørt dem er BFM altid godt, dertil en miniDSP således at man kan equalize højtalerne, og til det gerne 2 par lamper eller lign. Her skal man som minimum have fat i et enkelt lastbilbatteri og en solcelle. 15000+ begynder at være halv seriøst. Selv har jeg valgt at køre et setup med 2 OT212 (4 OT12) som tophøjtallere og 4 cerwin vega bundkasser. Til toppene regner vi med at bruge pioneer forstærkeren og til bundene har vi 2 bassface forstærkere. Ud over det har vi 10 lastbilbatterier samt 4 100w solceller, hvilket burde kunne holde hele festivallen alt efter vejret. Til sidst har vi 4 PAR lamper og 4 movingheads. Vi når ikke i år at lære at mixe og derfor får vi ikke pult med, men det er klart et must synes jeg, og er ked af at jeg ikke selv kan nå det i år. Alt i alt står dette setup mig i cirka 20.000 kr + ikke mindst mange mange mange timers arbejde. Jeg vil dog foreslå alle andre at bygge BFM bundkasser også, vi bruger blot cv'erne da vi fik smidt dem i nakken. Og husk på, at kommer man op i denne størrelse anlæg er det en deltidsbeskæftigelse hele året rundt. Der går ikke en uge uden jeg har skruet på et eller andet eller tjekket ting på nettet. Dette startede dagen efter roskildefestival sidste år hvor jeg var blevet grebet totalt af at bygge anlæg! På trods af det store arbejde og de mange penge bliver det dog det hele værd når man om knap 3 måneder kan stå foran flere hundrede mennesker og vide at man er med til at give dem en vidunderlig festival!

Har selv haft en relativt stort projekt med vores BRUMBAZZ projekt, ikke helt så stort så dit men dog stort nok til at vide hvor længe det tager.. Btw, Yderst fornuftige bud i alle kommer med!!

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..