Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator pakke - er den pengene værd?

JorbinThor
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg står overfor at skulle bygge min første boominator, her over de næste par måneder. Budgettet er på 4000 kr plus det løse. Jeg har læst en del herinde og fulgt med i nogle af jeres byggetråde. Jeg forstår at HP-10W er en rigtig fornuftig driver til pengene. Jeg har derfor fundet denne pakke pakke hos ljudia.no (Canopysound har udsolgt på deres pakke og kan ikke vente til slut maj :( ): http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/pa-hogtalare-s82106/hogtalarbyggsatser-c95199/boominator-410-p984656/ Da der følger 4x HP-10W med og 4x H Piezo diskant P-1, og desuden et 7,5 ah 12v batteri med lyder det til at være en god pakke. Forstærkeren der følger med er en SoundMagus PK350.4 - er den ok kvalitet? Jeg har tænkt mig at købe et ekstra batteri af denne type: http://ljudia.no/tilbehr-s82136/batterier-c80320/bly-syra-batteri-12v-75ah-p771511/ Jeg har fundet Canopysounds boominatorhåndbog og vil prøve at følge deres opsætning, så meget som muligt. Inden jeg køber denne her pakke, har jeg bare et par spørgsmål til jer der er erfarne: Er forstærkeren af ok kvalitet og egnet til en boominator? Vil 2 x 7,5 ah 12v batterier? Det virker som en meget meget lille kapacitet for mig, men samtidig kan jeg at der også er andre herinde der bruger 7,5 ah forbrugsbatteri. Jeg skal bruge den på Roskilde, så skal jeg ikke bruge et meget større batteri for at kunne holde 50-60 timer? Er det i det hele taget en god ide at købe den her pakke, og er de dele der følger med af ok kvalitet? Håber jeg kan få hjælp, for er en del i tvivl her. MVH Thor Jorbin

Jeg vil i stedet købe højttalerenhederne hos Blue Aran: http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITA&browsemode=category Og så købe Maxamp20 forstærkeren hos Accusafe eller Canopysound, hvor du også har mulighed for at købe modstande, hjørnebeskyttere og batterier. http://store.accusafe.nl/modules/versterkers/maxamp20-met-3-5mm-connector

Jeg ville også hellere købe enhederne fra Blue Aran og så købe forstærker og andre stumper fra Canopy.. Så ved du at du får det du skal bruge i den rigtige kvalitet.. Regn med at med en TA2020 forstærker vil du kunne køre 15-20 timer på fuld blæs per 7,5Ah batteri..

Jeg vil i stedet købe højttalerenhederne hos Blue Aran: http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=JAMBOOMINATORKITA&browsemode=category Og så købe Maxamp20 forstærkeren hos Accusafe eller Canopysound, hvor du også har mulighed for at købe modstande, hjørnebeskyttere og batterier. http://store.accusafe.nl/modules/versterkers/maxamp20-met-3-5mm-connector
Er det pga prisen at du anbefaler BlueAran? Kan godt se det er lidt billigere og så er der også tweeters med. Har set den her Maxamp20 før og at mange bruger den. Har den nogle specielle fordele? :) Har siddet og leget lidt med det excel ark der beregner batteritid, som jeg har fundet herinde. Har brugt data fra et 7,2 ah 12 v batteri og med 4x HP-10W, men i mine beregninger kan det kun holde maks en time på et batteri og det er jo meget langt fra kampdygtigt til Ros. Har jeg regnet forkert eller skal jeg bare bruge et meget større batteri? Tak for hjælpen.

Du har regnet forkert på en eller anden måde. Som sagt ovenfor holder en TA2020 forstærker 16-20 timer på et enkelt 7.2Ah batteri. Vel at mærke ved maximum volumen. En maxamp20 holder en anelse længere, ca. 18-21 timer under samme forudsætninger. Husk at det er hvis der kun er forstærkeren tilsluttet. Alt andet der bruger strøm som du måtte have tilsluttet samme batteri "stjæler" batteritid. Disse tal er ikke beregnede tal. Det er faktiske data fra de rigitg mange mennesker der allerede har bygget og brugt Boominatorere. Du vil sikkert høre nogen, måske i din omgangskreds, ihvertfald ikke herinde, sige at det ikke kan passe osv osv og komme med en eller anden åndsvag idé til hvorfor. Men så bare husk at de er idioter der ignorerer emperiske data. Jeg kan forresten oplyse at hvis du kun skruer halvt op, så er batteritiden ca. 77 timer for en TA2020, og ca. 104 timer med en maxamp20.

Du har regnet forkert på en eller anden måde. Som sagt ovenfor holder en TA2020 forstærker 16-20 timer på et enkelt 7.2Ah batteri. Vel at mærke ved maximum volumen. En maxamp20 holder en anelse længere, ca. 18-21 timer under samme forudsætninger. Husk at det er hvis der kun er forstærkeren tilsluttet. Alt andet der bruger strøm som du måtte have tilsluttet samme batteri "stjæler" batteritid. Disse tal er ikke beregnede tal. Det er faktiske data fra de rigitg mange mennesker der allerede har bygget og brugt Boominatorere. Du vil sikkert høre nogen, måske i din omgangskreds, ihvertfald ikke herinde, sige at det ikke kan passe osv osv og komme med en eller anden åndsvag idé til hvorfor. Men så bare husk at de er idioter der ignorerer emperiske data. Jeg kan forresten oplyse at hvis du kun skruer halvt op, så er batteritiden ca. 77 timer for en TA2020, og ca. 104 timer med en maxamp20.
Tak for svaret. Altid godt med lidt erfaring fra nogen der har prøvet det - og du har vist lavet en del kan jeg læse mig frem til rundt omkring, haha. 21 timer lyder rimeligt og 104 timer lyder fremragende. Jeg tror jeg er gået over til at bruge en maxamp20 i stedet nu.

Jeg ville også hellere købe enhederne fra Blue Aran og så købe forstærker og andre stumper fra Canopy.. Så ved du at du får det du skal bruge i den rigtige kvalitet.. Regn med at med en TA2020 forstærker vil du kunne køre 15-20 timer på fuld blæs per 7,5Ah batteri..
Tak for hjælpen. Jeg tror jeg vælger maxamp20 forstærkeren, og så følger din model med Blue Aran (Åbenbart meget billigere end resten af net-butikkerne) og Canopy.

Men hvordan er toldreglerne når man bestiller fra england?? Kommer man ikke til at betale told ligemeget hvad eller hvordan er det med EU reglerne? Det lyder jo forjættende billigt men hvis man skal betale det samme i told så er man jo et fedt... EDIT: Der er jo ingen told når det er EU land..... DOH

England er inden for EU = ingen told og moms. Prisen (med fragt' date=' ofc.) er prisen du betaler :)[/quote'] Har du nogen anelse om hvordan Bluearan, gør det så meget billigere end andre butikker? Jeg mener Ljudia.no koster de cirka 430 kr stykket = 1720 kr for fire styk og det er uden tweeters. Canopysound er også lidt dyrere (Danske priser er altid højere og ville nok købe hos dem, hvis det var muligt, men kan ikke vente til maj).

Det er nok et spørgsmål om kapital. Bluearan kan sikkert købe for i nærheden af 10 gange så mange penge, som vi f.eks. har hos Canopy Sound. Jo større ordren er, jo bedre er prisen man får hos P.Audio - sådan er det mange steder :)

Altså jeg ved godt hvorfor da jeg selv på vegne af alle Boominator-byggere har taget kontakten til dem og forklaret princippet bagved. Ud over det har jeg ingen forbindelse med dem, professionelt set altså. Det er simpelthen fordi Blue Aran er den største importør af løse enheder i Europa, og de kan rigtig godt lide idéen med Boominatoren, så de ser det at de sælger disse pakker med mindre fortjeneste end normalt som en investering, i og med at de forventer at mange af dem som køber boominatorsæt, senere vil købe andre ting hos dem og dermed får de mere omsætning. Blue Aran har som ambition på længere sigt at blive Europas svar på Parts Express hvor de allierer sig med og tager råd fra talentfulde og respekterede designere, både professionelle og amatører om hvilke specifikke produkter de skal lagerføre, og så tager de dem hjem i meget store partier og får derved en meget solid rabat. Blue Aran sponsorer forresten også Maker-Space på Roskilde Festival, både sidste år og i år. EDIT: Jeg skal huske at sige at det egentlig var for at servicere de engelske selvbyggere jeg tog kontakten. Jeg blev selv overrasket over hvor lavt de endte med at sætte prisen.

Men en maxamp20 forstærker, kan den udnytte mine HP-10W fuldt ud? Jeg ved ikke så meget om det, men når jeg læser den specs, læser jeg det som, at den slet ikke kan udnytte alle de watt en HP-10W kan spille. Jeg vil jo gerne op og spille de 105-110 db, kan jeg det på en maxamp20? Den virker bare lidt for billig og ikke kraftig nok til en boominator. Er jeg helt forkert på den?

Er jeg helt forkert på den?
Det korte svar er ja :) Der er nogle logaritmiske sammenhænge mellem strømforbrug, volumen og ouput-power som gør at man ikke kan sige at 100watt vil være 10 gange så højt som ved 10watt. Højtalerne har en høj følsomhed og derfor behøver du ikke særlig meget power for at få dem til at spille højt.

Du er helt forkert på den. En Boominator har en følsomhed på ca. 101dB/w/m... dvs. at det er hvad den spiller ved én watt. Så ved max spiller den i peaks ca. 116dB på en maxamp. Watt på en højtaler fortæller kun om hvad den kan holde til før den brænder af. Vel at mærke i fri luft. I et kabinet vil det effektive watt tal som en højtaler kan klare altid være væsenligt mindre. Jeg anbefaler absolut max. 100W til hver kanal i en Boominator, altså 50W per enhed. Og det er bedst hvis man holder sig til de ca. 60W per kanal (30W per enhed) som en TK2050 giver ved 24V. Det giver peaks giver på omkring 121dB (sådan set både for 60W og 100W, der er stort set ingen gevinst ved større forstærker end 60W per kanal, allerhøjst 1dB).

Mht til maxamp20 vs standard boominator (hp-10w, mpt-001) kan jeg da lige oplyse at min begynder at forvrænge når jeg skruer op på ca. 90% på min mobil (galaxy s4). Mp3 filen burde meget gerne have været top kvalitet. Dog skal det siges at jeg brugte et sløvt scooterbatteri til at teste med, målte dog 12,2 volt. Min kammerat prøvede med hans random HTC mobil som havde beats, og hvis det IKKE var slået fra, så forvrængede den ved 50% (bare en warning med dem med beats). Om jeg har forbundet alt på den mest optimale måde, skal jeg ikke kunne sige.

Det har helt afgørende effekt. Og hovedårsagen til dårlig lyd i alle typer forstærkere helt generelt. Både for tynde strømkabler og et halvdødt batteri har samme effekt i og med de begrænser den maksimale mængde strøm der kan overføres. Det opleves som at forstærkeren klipper og forvrænger når der skrues op eller hvis der er overdrevet bas i signalet (som med Beats slået til). Det er så selvforstærkende hvis der både bruges et sløvt batteri og for tynde strømkabler.

Maxamp er sat til high gain, så den skulle også helst distorte når den skrues helt op. Så handler det om at finde det højeste volumen-niveau den kan spillle uden distortion med sin enhed Hvis den ikke distortede på max, ville det ikke være til at vide om man kunne få mere power ud af forstærkeren :)

Jeg har også samme problem med at den distorter ret "tidligt".. Batteriet har ladet i 1 døgn på en standard harald skrald lader.. Hvor tykke kabler er det muligt at bruge i skrueterminalerne på maxamp20? har brugt dem der følger med til højtalerne..
Det er glimrende (med mindre du ligefrem bruger 2-3 meter). Som Viktor skriver så skal forstærkeren helst begynde at forvrænge ved 80-90% af spillerens niveauindstilling. Fx en ipod har niveauerne 1 til 24 men alt over ca. 20-21 lyder af lort alligevel så man sørger for at max effekt på forstærkeren opnåes ved 20. Så ved man at afspilleren yder optimalt og at forstærkeren udnyttes bedst muligt.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.