Jump to content
Festivalanlæg dk

Test af hp-10

folkevogn20
 Share

Recommended Posts

Hey! Jeg har i dag modtaget mine 4 styks hp-10, fra England til mit Boominator-projekt. Jeg kunne dog ikke dy mig for lige at teste lidt, inden jeg i næste uge begynder på projektet. Jeg lavede en simpel opstilling med 2 højtalere stående ovenpå deres tilhørende papkasser, og forbandt dem til min STA50 2X100W, samt en 12v forsyning. Jeg synes dog at være blevet noget skuffet over den manglende bas? Højtalerne spiller meget højt og klart, men bassen er der næsten ikke. Jeg er godt klar over at det hjælper en del, når de bliver bygget ned i en kasse(boominator), men kan de virkelig passe at bassen næsten ikke er tilstedeværende på nuværende tidspunkt? Tilsvarende i jeg lidt i tvivl om kabinettet. Er det rigtigt forstået at rummene til højtalerne skal være helt lufttætte? For jeg har nemlig set nogen som laver et rundt hul i siden og indsætter en slags rør? Ligelede har jeg set nogen med hul ind igennem håndtagene i siderne? Er jeg helt galt på den? Jeg har ikke i sinde at køre med step-up converter til 24v, så jeg vil høre om et forbrugsbatteri på 75ah er nok? På forhånd tak! :-)

Ja det kan godt passe at bassen ikke er tilstedeværende, det bliver den når dine enheder kommer i kabinet. Det anbefales at du bygger efter sketch-up modellen fremfor at beregne bass refleksrør da det er skide besværligt, og du ikke kan bruge det som håndtag. Tag et godt kig på 3D tegningen inden du begynder. - så nej, rummene skal ikke være helt lufttætte :-)

men kan de virkelig passe at bassen næsten ikke er tilstedeværende på nuværende tidspunkt?
Ja. De sidder jo i princippet på en åben baffel som er diameteren på højtaleren altså skal den laveste frekvens de vil kunne spille være 4x diameteren, eller ca. 274hz. Så intet kabinet, ingen bas. De skal være helt lufttætte udover det basrefleksrør som håndtaget i sig selv er.

Jeg har ikke i sinde at køre med step-up converter til 24v' date=' så jeg vil høre om et forbrugsbatteri på 75ah er nok?[/quote'] STA508 på 12V til en boominator er direkte håbløst. Meget større strømforbrug uden nogen større effekt. Selv med en 24V omformer er det stadig tåbeligt og næppe dét værd. En boominator med 18kg ekstra vægt i form af sådan et kæmpe batteri bliver noget gøgl i længden. TL;DR Byg kassen som den skal inden du bliver skuffet over bassen, brug en Maxamp og find dig nogle mindre batterier ;)

Det kan jo være han planlægger at udbygge men som udgangspunkt er det faktisk ikke en god idé at gøre elektronikkammeret breddere end det er, altså 66mm. Og da slet ikke breddere end 100mm hvis man absolut vil have 12Ah batterier da det går hårdt udover hvor transportabel den er, og det begrænser jo formålet med at man kan have den med, også når det ikke er festival. En maxamp20 eller TA2020 vil for de fleste dog spille rigeligt højt. Vil man have større batteri fordi man vil bruge en TK2050 eller anden kraftigere forstærker bør man overveje at lave det eksternt så batteriet og forstærkeren sidder i en anden kasse, og man trækker så kabler og omskifter så man kan skifte helt mellem den interne forstærker eller den eksterne.

Der vil ikke være nogen væsenlig ændring af lyden selv hvis man lavede elektronikkammeret de maksimale 386mm*. Det er af hensyn til transporten. Ikke alene er et større batteri lig med højere vægt. Et 75Ah batteri for eksempel vil næsten fordoble vægten i forhold til hvad den er med 2x 7Ah batterier. Da et 75Ah batteri vejer ca. 22kg, 2x 7Ah batterier vejer ca. 5kg og Boominatoren uden batteri vejer ca. 19kg. Men nok så væsenligt så er den totale længde på 900mm afstemt med at en normal mand på omkring 178cm eller derover kan nå håndtagene i begge sider og bære den alene. Ved bare 34mm ekstra i bredden skal man faktisk være 186cm høj for at kunne gøre det samme. *maksimal længde er antaget udfra at så er højtalerens længde lig med en pladebredde.

Tak for alle de lækre svar! Jeg har helt fra start af været bange for at den almindelige ta2020 ikke kunne spille højt nok, og da jeg samtidig havde en STA50 liggende fra sidste år, ville jeg bare ha' brugt den. Men det lyder umiddelbart til at være en dårlig idé. Det har hele tiden været meningen at boominatoren skulle placeres på en lille trækvogn, så den kommer lidt op i højden og er let at trække med på stranden. Derfor gør det umiddelbart ikke noget at den ikke kan bæres af en mand. Jeg tror det bliver til at jeg laver den totale længde på 105cm, så jeg både har plads til et 75ah batteri, og lidt plads til lys, opladning af telefoner og andet lir! ;-) Så kan jeg altid vurdere om jeg skal smide en step-up converter i eller om jeg skal anskaffe mig en ta2020. Er det rigtigt forstået at en ta2020 og en sta50 spiller lige højt ved 12v? Tak for jeres tid! :-)

Du bliver ked af at lave den så stor. Det betyder rigtig meget om man kan flytte rundt på den alene. Du kan også komme i problemer med at få plads til den i bagagerummet på mindre biler. Jeg ville klart vælge at lave den efter tegningerne ,og så have et stort eksternt batteri ved siden af, hvis du skulle løbe tør.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.