Jump to content
Festivalanlæg dk

Phocos laderegulator!

Stupidooo
 Share

Recommended Posts

Hello! Jeg blev forleden rådet til at købe en laderegulator, batterioplader og XLR bøsning og 'stik'. Så jeg kunne smide et normalt strømstik på XLR stikket også den anden i væggen også ellers bare lade boominatoren normalt uden problemer. Nu har jeg besluttet mig for jeg også skal have solceller på svinet og ville høre om begge ting kan tilsluttes den samme laderegulator? :)

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener, men det jeg tror du spørger om er, om du kan oplade både fra en solcelle og en laderegulator samtidig, eller hvad? Umiddelbart tror jeg ikke, at det vil være nogen særlig god idé. Laderegulatoren er til for, at batteriet ikke bliver overladet og - vigtigst af alt - at batteriet ikke aflader sig gennem solcellen. Den fungerer altså som en diode. Så hvis du uden for laderegulatoren tilslutter en laderegulator og en solcelle, vil jeg godt kunne frygte, at laderegulatoren lader på solcellen, hvilket vil ødelægge den. Men derudover så undrer jeg mig over, hvornår du har behov for begge dele på samme tid? På min boominator har jeg også en solcelle, som jeg smækker på med et speakon-stik, når den skal udendørs. Når den så skal ind og spille tager jeg solcellen af (der er alligevel ikke meget sol indenfor) og smækker laderegulatoren på. Men jeg er ikke den store ekspert på området, correct me if I'm wrong :)

Det skal siges at panelerne kommer til at lægge i toppen af boominatoren. Grundet både solcelle og kontakt opladning var at jeg så kunne vælge imellem de 2 ting. uden at skulle trække nogle ledninger fra og til hver gang. Skal lige forstå det med laderegulatoren korrekt. I snakker herinde om at hvis den har et eller andet fidilidut. så forhindre den i at overlade batteriet, er det noget den automatisk gør eller skal man stadig holde øje med den? :)

De fleste laderegulatorer har en indbygget boost-udligning-float-funktion, der gør at batterierne bliver laddet helt og ordentligt op samt de ikke bliver overladt (dette gælder selvfølgelig kun, hvis effekten af solcellen ikke er større end hvad batteriet kan klare) - så nej, det skal du ikke holde øje med. Men se stadig efter, at batteriet ikke bliver afladt, da det er kun få laderegulatorer, som gør det. Men laderegulatorens vigtigste funktion er, at strømmen så at sige løber den rigtige vej, således batteriet bliver opladet af solcellen, og ikke batteriet der aflader sig selv ved at varme solcellen op. Batterioplader er bygget sådan, at de naturligvis bare kan sættes direkte på et batteri, og så begynder den at lade det op. Men sætter du den til et andet modul som f.eks. en solcelle, så kunne jeg kan tro, at den også vil afsætte energi i solcellen og evt. ødelægge dette. Så hvis du har en indbygget solcelle i den boominator, og gerne vil sætte en lader til hele møget, så sørg for at have en ganske almindelig kontakt på solcellen, så du kan slå den fra uden fysisk at fjerne den. Så sætter du bare batteriopladeren til.

Hvis du bruger Phocos vil jeg bare smide begge ting til og så bruge en on-off-on kontakt ( http://elektronik-lavpris.dk/p88452/WIP12A03_Rocker_Sw._On-Off-On_6A_250V_Black/ )til at vælge mellem om du lader fra solcelle eller om du lader fra stikkontakt. Så skal du ikke skifte nogen ledninger hver gang. Husk at købe den rigtige omformer til Phocos.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.