Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator + 2stk cubo 15.

FredeL
 Share

Recommended Posts

Hej i forummet Roskilde står for døren og lejren skal til at bygge anlæg. Vores valg er faldet på en boominator (som vi allerede har) og 2stk Cubo 15 (som vi skal til at bygge) har læst mig frem til at en sammensætning af det, ikke skulle være helt skidt. Cuboerne har jeg mere eller mindre styr på. Men noget jeg er i tvivl om og kan læse folk har delte meninger om, er valg af forstærker? Hvad pokker skal vi kaste penge efter? Pioneer gm-d8604, Bassface dB 1.2, Vibe slik stereo, Amp9, TK-2050? Eller noget helt andet? Der er fordele og ulemper ved dem, men hvad syns i vi skal gå efter? Alle disse forstærkkere falder inden for vores budget.

Det kommer lidt an på. Pioneer'en er en glimrende all-round løsning til en billig penge men i må så leve med at hver Cubo "kun" ser ca. 150W. Og hvis man er bass-o-man kan det jo lyde af lidt for lidt (selvom om det nok vil være rigeligt til de fleste). Skridtet op er nok en enten TK2050/amp9/STA508 på 24V eller en Vibe Stereo 2 (stereo 2 er vanvittig billig i England, ca. 800 kroner), så har Boominatoren en anelse mindre effekt (75W istedet for 100W) men til gengæld så bruger I så en BassFace db1.2 2014 til Cuboerne og så ser hver Cubo ca. 350W i stedet. Hvis jeg skulle vælge noget ville jeg nok vælge noget helt andet men de 2 løsninger her nævnt er relativt billige og supernemme at arbejde med i praksis, selv hvis man er pattestiv.

Jeg syns jeg vil tage skridtet op. Vil det så sige hvis ikke vi vil køre det 24v. Så ligger valget på en Vibe til boominatoren og en Bassface til cuboerne? Eller er det bedre og så køre 24v? Får vi mere ud af det? Men så skal vi også have en mini Dsp ikk? Det skal også lige siges at strømforbrug også spiller ind, men i år har fået fat i 2stk nye forbrugsbatterier på over 220 ah (kan ikke huske præcis hvor mange ah de er på)

Vil det så sige hvis ikke vi vil køre det 24v. Så ligger valget på en Vibe til boominatoren og en Bassface til cuboerne?
Eller pioneer'en til begge dele... Strømforbrug er (ved absolut max volumen) 4.1A for Pioneeren til at drive det hele. For løsningen med Vibe + bassface bliver det ca. 1.6A for Viben og 8.1A for bassfacen.

Men har du nogle kommentarer til' date=' at vælge 24v istedet? Ville vi få mere ud af det?[/quote'] Kort svar, ja.. hvis en forstærker også kan tage 24v udover 12v som f.eks. tk2050 vil du få mere effekt ud af den.. hvor meget kan du læse hvis du googler lidt rundt på din forstærker..

Det var et kort svar :) Har Google en hel del. Men ikke blevet helt klog på hvad vi skal vælge endnu, faktisk bare lidtmere forvirret ;) Fordi der er så mange delte meninger.. Også derfor jeg søger hjælp på dette forum.

Det var et kort svar :) Har Google en hel del. Men ikke blevet helt klog på hvad vi skal vælge endnu, faktisk bare lidtmere forvirret ;) Fordi der er så mange delte meninger.. Også derfor jeg søger hjælp på dette forum.
Det er bare noget der er blevet nævnt utallige gange herinde. Hvis du vil have specifikke svar må du også give lidt mere specifikke spørgsmål :)

• 1 month later...

Hej igen. Syns jeg har søgt en del, men uden hel. Så håber i kan hjælpe os. Vi har bygget lidt her de sidste uger og fået lavet os 2 stk Cuboér 15. Vi har også købt os en GM.D8604 og så har vi vores kære gamle boominator :) Vi prøvede og tilslutte det hele og få lidt lyd på her forleden dag, og hold nu op hvor er der smæk på (Y) :D Men vi er lidt i tvivl om hvordan vi lige skal gøre med cuboerne får at de bliver tilsluttet helt korrekt? Da vi prøvede her forleden satte vi Bomminatoren i 2 kanalerne ligesom vi gjorde med vores TA2020 og en cubo i hver sin kanel, er det rigtigt? Så satte vi kanalen hvor cuboerne var monteret på LPF. Men har lidt på fornemmelsen at det ikke er helt korrekt ;) ?

Det ovenfor er korrekt. Parallelkobl cubo'erne på én brokoblet kanal. Denne subkanal skal have både LPF ved ca. 120hz og sub-cut ved ca. 40hz. Forbind Boominatoren til et sæt stereokanaler som normalt. Den skal have HPF ved ca.120hz. Prøv jer lidt frem hvad der virker bedst for jer med jeres musik men det er ikke helt ved siden af med ovenstående. Husk at LPF på subben og HPF på Boominatoren ikke behøver være samme frekvens. Jeg ville starte med ovenstående og så lade LPF være og kun justere på HPF og sub-cut.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.