Jump to content
Festivalanlæg dk

Opbevaring og placering af solceller under Roskilde

Alfred
 Share

Recommended Posts

Vi har til årets camp og anlæg valgt at ville investere i 1 eller 2 solceller 105W solceller. De måler 1600mm x 600mm. Jeg har ikke så meget forstand på opbevaring og placeringen af dem og ville derfor høre hvad andre med solceller i den størrelse har gjort. Skal de monteres på et stel af en art og kan det stel forsvarligt stilles på jorden i campen eller skal det helst op på en pavillon eller op på taget af vores vogn? Generelt ville jeg bare høre, hvad folk rent praktisk gør med deres solceller under brug og om aftenen God tirsdag!

Køb en (eller to) pavilloner af god kvalitet (ikke det billige skrammel de fleste slæber med). De holder for det første hele ugen uanset vejret, og hvis det er de gode af den sammenfoldelige slags holder de snildt flere år på Roskilde. I vores lejr holdt den sidste 3 år og kostede €49 i Tyskland. Kan anbefale at kigge i Tyskalnd da man får en langt bedre kvalitet til den samme pris eller kun lidt dyrere end det billigste skrammel du kan få herhjemme. Hvis I har det og samtidigt husker at sætte den forsvarligt op med støtteliner i hjørnerne kan de sagtens holde til at I stripper dem fast på taget af disse. Hældningen på pavillonens tag gør også at de næsten er optimalt sat op, så skal i bare finde ud af hvilken vej syd er.

En hvordan monterer man dem sådan helt lavpraktisk? I forhold til pavilloner har vi en række Harald Skrald pavilloner liggende og ville derfor foretrække ikke at skulle købe nye da det ikke gør os så meget. Jeg havde så overvejet at forstærke en af dem, og lade solcellen kunne sættes på forstærkningsskelettet, men jeg er i tvivl om hvor meget jeg må forstærke pavillonen uden at gå imod Camp Codex. Jeg var derfor mest til enten at bygge et separat stel/stativ til dem, hvilket jeg så nogle camps gøre sidste år. Det andet alternativ var at have det liggende på toppen af vores vogn eller stå i et stativ på vores bro. Er det rigtig forstået, at de skal vende sådan så at fladen peger mod syd?

De skal pege mod syd ja :) Jeg havde nok valgt at købe en pavilion af bedre kvalitet, ellers så skal du nok til at forstærke den så meget at det bliver noget rod. Så ville jeg hellere bygge en form for stel til dem, men det bliver tilsvarende også meget arbejde og meget at have med. Regnede i med at smide jeres på vogn eller fast stående?

Man kan godt bruge de billige pavilloner. Man bygger bare én pavillon af delene til to, så man dobbler alle stænger op (alle sammen) ved at bruge masser af gaffa, og så kan man ligeså godt også bruge begge tag når man er igang. Vær særlig opmærksom på at forstærke hjørnerne men rigelige mængder gaffa, og at huske at bruge sikringslinerne.

De skal pege mod syd ja :) Jeg havde nok valgt at købe en pavilion af bedre kvalitet, ellers så skal du nok til at forstærke den så meget at det bliver noget rod. Så ville jeg hellere bygge en form for stel til dem, men det bliver tilsvarende også meget arbejde og meget at have med. Regnede i med at smide jeres på vogn eller fast stående?
Ja det er planen

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.