Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til højtalere og forstærker

Victor
 Share

Recommended Posts

Hej alle! :) Jeg skal til Roskilde Festival her til sommer, og i den anledning har jeg tænkt mig at ombygge det festivalsanlæg jeg har. Det består af to 6x9" højtalere på 300w og to Xzound højtalere på 200w (de er mere eller mindre defekte, var i tidsnød da jeg skulle lave anlægget). Har set mange her på siden tilføje højtalernes følsomhed, men jeg har ingen ide om hvilken følsomhed de to 6x9" højtalere har, da det ikke står på dem. (Det skal lige siges at jeg ikke er helt sikker på hvad en højtalers følsomhed betyder, jeg skriver det bare lige for en sikkerheds skyld). Følsomheden på de to Xzound højtalere er 88db, men har ikke tænkt mig at genbruge dem, da de er defekte. Til at drive højtalerne har jeg en Denver bilradio, som yder 4x40w. Som strømkilde bruger jeg et bilbatteri på 60ah. Det skal lige siges at jeg er helt grøn inden for det her fag, så bær over med mine spørgsmål. Jeg har surfet en del rundt på den her side, og den forstærker der går mest igen er en TA2020 forstærker. Mine spørgsmål er: Kan en TA2020 forstærker trække 4 6x9" højtalere og 2 subwoofere? Hvis ja, hvilke højtalere burde jeg så købe? Hvis nej, hvad kan jeg så gøre som alternativ? Mit budget er ikke det største, så det skal helst være så billigt som muligt. Har fået en anbefaling om at lave en "boominator", desværre har jeg ikke råd til dette, så den mulighed er udelukket. Håber det jeg har skrevet er nogenlunde forståeligt, tak på forhånd :) Victor

Velkommen til! :D Step 1: Kyl denver radioen af helvede til - den bruger mere strøm end 5 TA2020 forstærkere bruger til sammen på fuld volume.. Step 2: Fortæl os præcist i listeform hvad du har, kan ikke rigtigt finde ud af hvad der er defekt og hvad ikke er. Step 3: Find ud af hvad du har budget til. Så er vi igang :)

Alright, det fikser jeg lige! :) Her er et par billeder, håber i kan se det, ellers tager jeg lige et par stykker nu her og smider ind.

c421a55662cbb2ca67705e519af821be

Kan vi ikke se - privatindstillingerne giver ikke lov..

Lige meget, har taget et par billeder nu: [ATTACH=CONFIG]569[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]570[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]571[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]572[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]573[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]574[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]575[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]576[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]577[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]578[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]579[/ATTACH] :)

Phaedras: Step 1: - Tjek! Step 2: Jeg har et par funktionelle Blue Tinum højtalere på 300w (billeder nedenunder) [ATTACH=CONFIG]587[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]588[/ATTACH] Jeg har et par defekte Xzound højtalere på 200w (billeder nedenunder) [ATTACH=CONFIG]589[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]590[/ATTACH] Jeg har et 60AH bilbatteri fra Harald Nyborg (billeder nedenunder) [ATTACH=CONFIG]591[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]592[/ATTACH] Jeg har en funktionel Denver bilradio på 4x40w (billeder nedenunder) [ATTACH=CONFIG]593[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]594[/ATTACH] Step 3: Mit budget er på omkring 2500kr.

• 2 weeks later...

Jeg ville nok: 1. Købe en TA2020. Den kan altid sælges igen eller bruges til et nyt projekt og den koster ikke alverden. 2. Test den i dit nuværende anlæg og vurder om det fungerer. 3. Byg eventuelt nyt. Jeg ville nok starte med punkt 3. Grunden er, at der er brudt stort set alle de regler man ville sætte op for bygning af festivalanlæg. Det hele er MDF, der bliver brugt bilbatterier, bilradio, bilhøjttalere (med lav følsomhed) osv. :)

Jeg er faktisk i gang med at bygge nyt anlæg. Jeg bestiller en TA2020 en af de kommende dage, det eneste jeg så mangler, er faktisk højttalere. Har du (alexlangberg) et bud på hvilke højttalere jeg burde købe? Nu er jeg ikke den mest erfarne inden for dette område, så jeg ved ikke hvor mange højttalere en TA2020 faktisk kan drive uden at det bliver uoptimalt (den driver vidst 8 enheder i en boominator?), men er det muligt for en TA2020 at trække f.eks. fire 6x9" højttalere og evt. to subwoofere? Tak på forhånd. :)

Det er den samlede impedans der er vigtig. Antallet af enheder er ligegyldigt. Det kunne for så vidt være 1 milliard enheder bare den samlede impedans er mellem 4 og 16 ohm, så kan den trække det uden problemmer. Og her kommer vi så til det. Bilhøjtalere er ofte lavet med 4 hom eller 2 ohm. Hvis det er det sidste kan du ikke bruge en TA2020 overhovedet. Hvis det er det første, altså 4 ohm, kan du have 1 stk 6x9" per kanal. Ingen subs eller andet. That's it. Hvorfor kan den så drive 8 enheder i Boominatoren. For det første er en 6x9" jo ikke en enhed, der sidder 1 eller 2 diskanter i så hver er i princippet 2-3 enheder hvsi man tæller på den måde men det gør man ikke. Når der sidder delefilter i tæller man ikke diskanterne, så i Boominatoren er der altså kun 4 "enheder", de er alle 8 ohm. Der bruges 2 i parallel per kanal, altså bliver impedansen per kanal er 4 ohm lige som en 6x9" bilhøjtaler.

Jeg er faktisk i gang med at bygge nyt anlæg. Jeg bestiller en TA2020 en af de kommende dage, det eneste jeg så mangler, er faktisk højttalere. Har du (alexlangberg) et bud på hvilke højttalere jeg burde købe? Nu er jeg ikke den mest erfarne inden for dette område, så jeg ved ikke hvor mange højttalere en TA2020 faktisk kan drive uden at det bliver uoptimalt (den driver vidst 8 enheder i en boominator?), men er det muligt for en TA2020 at trække f.eks. fire 6x9" højttalere og evt. to subwoofere? Tak på forhånd. :)
Du skal glemme alt, der hedder bilhøjttalere. Man kan godt gøre sig undtagelser, men så skal man vide, præcis hvad man laver. Som tommelfingerregel, er det bedre at lede efter "PA enheder", dvs. højttalerenheder til PA-højttalere. De skal have så høj følsomhed (dB per 1W @ 1m) og det kan du altid læse i specifikationerne. Derudover skal du se efter, om højttaleren spiller dybt nok - det kan du se på frekvensbåndet, som også stort set altid er med i specs eller kan slås op på producentens side.

Okay, nu har jeg kigget en del på PA enheder, og jeg har fundet et par stykker, som mit budget rækker til: http://www.disconetto.dk/shop/piezohorn-mpt-005-img-12833p.html http://www.disconetto.dk/shop/img-stage-line-38963p.html Hvis jeg køber 4 af hver enhed, ville det så være optimalt med TA2020? Og er disse enheder en god kombination? Jeg har også lige et andet spørgsmål: Hvad er forskellen på disse to enheder? Så vidt jeg kan se, er det bare monterings-dybden og udseendet? http://www.disconetto.dk/shop/piezohorn-mpt-001-img-12832p.html http://www.disconetto.dk/shop/piezohorn-mpt-005-img-12833p.html

Okay, nu har jeg kigget en del på PA enheder, og jeg har fundet et par stykker, som mit budget rækker til: http://www.disconetto.dk/shop/piezohorn-mpt-005-img-12833p.html http://www.disconetto.dk/shop/img-stage-line-38963p.html Hvis jeg køber 4 af hver enhed, ville det så være optimalt med TA2020? Og er disse enheder en god kombination? Jeg har også lige et andet spørgsmål: Hvad er forskellen på disse to enheder? Så vidt jeg kan se, er det bare monterings-dybden og udseendet? http://www.disconetto.dk/shop/piezohorn-mpt-001-img-12832p.html http://www.disconetto.dk/shop/piezohorn-mpt-005-img-12833p.html
Du kommer til at mangle tonerne mellem 3000-4000hz da den 10" enhed kun kan spille til 3000.

Til den pris kan du lige så godt købe HP-10W. De koster ca. 3-400kr. Sammen med de diskanter, du linker til, kunne du overveje en halfinator. Ellers overvej Qubinatoren - den bruger kun 2 stk HP-10T (fuldtone-enhed)

Nu det er ikke for at være lyseslukker, men hvis du er i tvivl om sammensætningen af enheder, tror jeg ikke et custom-cabinet er noget du skal rode dig ud i. Hvorfor ikke lave noget på nogle af de kendte designs i stedet? Ellers køb en PA højtaler med rimelig følsomhed

Køber enhederne hver for sig, da mit budget ikke er stort nok til at købe samlede højttalere. Jeg har stor interesse i at lære om sammensætningen af enheder, og man lærer vel bedst ved at prøve ting (self. med råd herinde fra). :) Er der nogen herindefra der ved hvornår canopysound har HP-10W enheder igen? Og hvilken TA2020 forstærker er bedst at købe? Den hvor man kan regulere både på bass, treble og volume, eller den hvor man kun kan regulere volumen? Evt. smid et link fra ebay? Tak på forhånd. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.