Jump to content
Festivalanlæg dk

Anlæg til 3-5 mennesker. Kan dette fungere?

LucasPetersen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal lave et lille anlæg som jeg skal have med til Roskilde! Jeg skal ikke ligge i den mest festlige del af Roskilde og vi er kun 3-5 mennesker, så det skal ikke være det helt store. Jeg har det sådan, jo billigere jo bedre! Min plan er som følger: Jeg har fundet mit gamle minianlæg fra Denver frem og har tænkt mig at bruge det (minus højtalere) som "forstærker" tror i det vil kunne lade sig gøre. Det er et DENVER MCA-51RW. Til højtalere har jeg så tænkt mig at finde to brugte passive højtalere på DBA, men har ingen idé om hvor mange watt, jeg skal gå efter, eller hvad højtalerne ellers skal have. Jeg kender en som kan skaffe mig et bilbatteri gratis så det er ikke noget problem. Jeg har så tænkt mig at smide hele lortet op på en trækvogn, og så bare have en pressening til at smide over anlægget hvis det begynder at regne. Jeg er virkelig fortabt i alt dette da anlæg ikke er min stærke side, håber i kan hjælpe mig! :) Vh. Lucas Petersen

edit til stupido: Det er en TA2020 forstærker du skal finde. http://www.ebay.co.uk/itm/Indeed-Hi-Fi-Lab-Class-T-Amp-TA2020-Mini-Cute-Amplifier-20WX2-Tripath-Digital-X-/290960158247?pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item43be93ae27 Hvis du skriver til dem at de skal markere den til at koster under 15$ ryger den helt sikkert lige gennem tolden, også har du en rigtig god og billig forstærker.

Den forstærker du har bruger alt for meget strøm i forhold til hvor højt den spiller. Tror både en ta2020 spiller en del højere og så bruger den langt langt langt mindre strøm. Den er 120 % udelukket den du har nu. Angående højttalere skal man altid lede efter højttalere med høj følsomhed (db/w) (altså hvor højt højttalere spiller pr. watt den får fra forstærkeren). Da i kun er 3-5 mand behøver det jo ikke være det vilde. Men en ta2020 forstærker som den jeg skrev vil ihvertfald være meget ideel som forstærker

helst under 1000 kr. Jeg er fattig studerende. :P Jeg regner med at købe det meste brugt, og for min skyld behøves lydkvaliteten ikke være i top! Jeg sover i telt og er stiv det meste i tiden, så bare musikken er der og jeg kan høre den, og den ikke lyder helt ad helvede til så er jeg sgu glad! :D

Hvis det skal være billigere end billigt, så overvej noget i stil med dette. Brug jeres gratis batteri. Find nogle billige højttalere på dba.dk eller guloggratis.dk. Gå efter noget, der ser ud til at have fornuftig følsomhed. F.eks. noget som dette: http://www.guloggratis.dk/fritid/musikinstrumenter/tilbehor/hojttalere/annonce/22512628-hoejttalere Køb så følgende på ebay Forstærker - DKK 31.20 Lydkabel - DKK 10.53 Strømkabel til forstærker - DKK 8.97 Strømkabel til batteri - DKK 13.29 Altid husk sikringer - DKK 4.84 I alt: 68,83 Kr. (Det er fandme billig'! - kvaliteten er nok også derefter) Gør som følger. Skru forstærkeren fast inde i den ene højttaler og træk lydkabel og strømkabel ud gennem bagpladen. Husk lige at binde en knude på dem på inde i højttaleren, så du ikke rykker forstærkeren i stykker i en brandert. Afmonter ledningerne på højttalerterminalen i højttaleren med forstærkeren. Monter dem i stedet på den ene kanal af forstærkeren. Den anden forstærkerkanal forbinder du til terminalen, og vupti så har du en lydudgang. Klip RCA-stikkene af lydkablet og lod det på lydkablet, der følger med forstærkeren. Sæt lydkabel og strømkabel til forstærkeren og saml højttaleren igen. Sæt sikringen på strømkablet til batteriet så tæt på den røde batteriklemme som muligt. Brug samlemuffe eller lodning + krympeflex. Så skal du bare have fat på et stykke kabel til at forbinde de to højttalere via deres terminaler. Så er der dælme discount-stereo for alle pengene :)

Hvis det skal være billigere end billigt, så overvej noget i stil med dette. Brug jeres gratis batteri. Find nogle billige højttalere på dba.dk eller guloggratis.dk. Gå efter noget, der ser ud til at have fornuftig følsomhed. F.eks. noget som dette: http://www.guloggratis.dk/fritid/musikinstrumenter/tilbehor/hojttalere/annonce/22512628-hoejttalere Køb så følgende på ebay Forstærker - DKK 31.20 Lydkabel - DKK 10.53 Strømkabel til forstærker - DKK 8.97 Strømkabel til batteri - DKK 13.29 Altid husk sikringer - DKK 4.84 I alt: 68,83 Kr. (Det er fandme billig'! - kvaliteten er nok også derefter) Gør som følger. Skru forstærkeren fast inde i den ene højttaler og træk lydkabel og strømkabel ud gennem bagpladen. Husk lige at binde en knude på dem på inde i højttaleren, så du ikke rykker forstærkeren i stykker i en brandert. Afmonter ledningerne på højttalerterminalen i højttaleren med forstærkeren. Monter dem i stedet på den ene kanal af forstærkeren. Den anden forstærkerkanal forbinder du til terminalen, og vupti så har du en lydudgang. Klip RCA-stikkene af lydkablet og lod det på lydkablet, der følger med forstærkeren. Sæt lydkabel og strømkabel til forstærkeren og saml højttaleren igen. Sæt sikringen på strømkablet til batteriet så tæt på den røde batteriklemme som muligt. Brug samlemuffe eller lodning + krympeflex. Så skal du bare have fat på et stykke kabel til at forbinde de to højttalere via deres terminaler. Så er der dælme discount-stereo for alle pengene :)
Tusind, tusind tak! Det var lige sådan en guide her jeg var ude efter! :) Lydkablet har jeg allerede i forvejen! Igen mange tak! :)

Det var skam så lidt :) Vær opmærksom på at forstærkeren, så vidt jeg er informeret, har det bedst med 8 ohms belastninger (den har dårligere køling end en ta2020), så sigt efter 8 ohms højttalere, når du går på dba-jagt. De højttalere Saturnus linkede, vil uden tvivl have bedre lydkvalitet end dem jeg foreslog. Det kunne være fedt, hvis du gad tage billeder af, hvad du får lavet, og smider det herind. Det er altid sjovt, at se hvad folk har lavet :)

Det var skam så lidt :) Vær opmærksom på at forstærkeren, så vidt jeg er informeret, har det bedst med 8 ohms belastninger (den har dårligere køling end en ta2020), så sigt efter 8 ohms højttalere, når du går på dba-jagt. De højttalere Saturnus linkede, vil uden tvivl have bedre lydkvalitet end dem jeg foreslog. Det kunne være fedt, hvis du gad tage billeder af, hvad du får lavet, og smider det herind. Det er altid sjovt, at se hvad folk har lavet :)
Jeg vil meget gerne tage et billede! Jeg har fået bestilt forstærkeren osv. og jeg sidder og kigger på højtalere lige nu! Jeg har bruge for en sidste omgang hjælp! Tror i det her er noget jeg kunne klare mig med? :)http://www.dba.dk/hoejttaler-prosonic-mss100/id-1005223130/

Ud fra den annonce du linkede, går jeg ud fra du bor i Københavnsområdet. Tjek evt. disse annoncer: 600,- for to 400,- for én højttaler. Brug evt. forstærkerens ene kanal til bassen og den anden til diskant, hvis det interne delefilter er delt op, så det kan lades at gøre. 200,- for topkasse og bas. Brug den ene forstærkerkanal til bassen og den anden til topkassen. 250,- for to. Kender ikke specs, men de kunne godt gå hen og have fin følsomhed. 150,- for to. Samme som ovenstående.

http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi-og-tilbehoer/hoejttalere-hi-fi/maerke-dali/reg-sjaelland/?soeg=104&vis=galleri Følsomhed 93dB Noget større end 3A, men spiller dejligt :)! De plejer at gå for 500,- i ordentligt stand (alle enheder i perfekt stand, men evt. skrammer i kabinettet) på dba. Skal det være så kompakt som muligt, så lim/skru dem sammen.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.