Jump to content
Festivalanlæg dk

Smide en forstærker mere på en boominator

maersk
 Share

Recommended Posts

Hej derude! Jeg har pt en dejlig boominator, som spiller fint. Den har pt en Muse ta2020 forstærker i, men har også en 2 kanals tk2050 som jeg har planer med at sætte i. For så at kunne skifte mellem både strøm og signal til forstærkerne har jeg tænkt jeg bare ville tage et fire pols stik evt. spoakon til højtaler kablerne, og så evt et XLR eller andet mindst 2 pols stik til strømmen. Nogle der har nogle smarte idéer til hvordan det skal bygges, eller hvilke stik, eller en helt anden måde at lave det på?

alle højttalere til et 4 pols speakon også sal du ha 2 4 pols speakon bøsninger. (1 til hver forstærker) også kan du skifte i mellem dem. signallet inputtet til hver forstærker skal bare sættes til samme jack. Dog vil du ik gaine særlig meget ved at bruge en tk2050, da en ta2020 allerede kan drive dem meget tæt på deres xmax (det højttalerne kan klare at bevæge sig), så før du når xmax vil lyden ik blive specielt højere. dog bruge en del mere strøm. Derudover kan du risikere at ødelægge enhederne (pga. for meget power) men en tk2050

Tak for svaret! Det var også den løsning jeg havde tænkt mig! ang. det med at de får for meget power, der var jeg nu sikker på at så længe det var en 2 kanals ta2050 kunne det ikke skade. Syntes umildbart at det spillede højere når jeg slog den anden forstærker til, men vil da lige hjem og teste inden jeg slår det hele til.

Altså om det er en to-kanals eller 4 kanals er lige meget ;) de får lige mange watt om det er 4 højttalere på 4 kanaler i 8 ohm, eller 4 højttaler på 2 kanaler i 4 ohm. :) Det vil spille lidt højere med tk2050 self, men man skal bare passer på. Det nok ok hvis det ik er til festivalbrug, men på festival vil det nok være smartest kun at bruge ta2020

Den skal ikke bruges meget til festivaller og sådan, men skal da ikke udelukke den kommer med til nogle! ;) Jeg må lige hjem og teste om det er det værd at skifte! Men jeg syntes da jeg har set mange der har brugt en tk2050, men er de så bare "heldige" at højtalerne ikke er stået af endnu?

Altså det er sjælendt de går i stykker, men det kan ske. Hvis det ik skal bruges så meget til festivaller kan man sagtens gøre det. Man vil dog ikke kunne spille særlig meget højere, da en ta2020 som sagt i forvejen skubber enhederne meget, men man kan gaine lidt med en tk2050 ;)

Kan den godt, men man skal stadig passe på da den ikke har et imponerende xmax. Forleden så jeg noget med en hvis ene enhed var kradset af. Hvis den primært skal bruges til andet en festivaller er det en fin idé, og til festivaller kan man jo skifte til ta2020, og evt. til tk2050 om aftenen. Så skal man bare huske at udvide mængden af strøm man får fra solceller.

Det er usandsynligt at enheden er stået af pga. af for meget power med en TK2050. Der må være en anden årsag. Jeg anbefaler en TK2050 på 27V (max ladespændning på 2 serie batterier) eller ca. 45W per HP10W som det maksimale en Boominator med sikkerhed kan klare. Hvis det er med basslite enheder kan den godt klare en smule mere, ca. 60W per S2010.

• 4 weeks later...

Nu har jeg fået en tk2050 mere hjem, da den anden var blevet smidt ud (ja der er ulemper ved at bo hjemme), Men jeg har set lidt rundt omkring på nettet og har sådan set tænk på en anden løsning omkring skift mellem de to forstærkere. Mit setup: ta2020 muse tk2050 med 12->24 step up Løsningen ser således ud: For at skifte mellem højtalerkablerne mellem de to forstærkere http://www.ebay.com/itm/2pcs-AC-15A-250V-10A-380V-12-Screw-Terminals-On-On-4PDT-Toggle-Switch-/140964046654?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20d21ca73e Kun on/on For at skifte mellem strømmen http://www.ebay.com/itm/Auto-Car-Part-Orange-Silver-6-Pin-15A-250V-Toggle-DPDT-ON-OFF-ON-Flick-Switch-/291102047882?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item43c708be8a Denne er en On/off/on for at kunne slukke helt for anlæget Og så i stedet for at skifte mellem signalkablerne (phono) så bruge sådan et kabel http://www.ebay.co.uk/itm/0-5M-STACKABLE-2-WAY-PHONO-RCA-TWIN-SPLITTER-AUDIO-Y-CABLE-50CM-STEREO-HIFI-LEAD-/230740478274?pt=UK_Computing_Sound_Vision_Audio_Cables_Adapters&hash=item35b9344942 Så 2 led dioder til at se hvilken forstærker der er strøm til. Ville det virker? Og ville det påvirke lyden i en en større grad, end hvis man bruge kabler man manuelt skiftede rundt? Og så spørg jeg lige igen:

Poster lige igen: For at få mest power ud af den tk2050 skal man jo give den nogel flere volt, og har dertil en 12v -> 24v converter, men kan se man sådan set kan købe 12v->27v. Ville det være værd at smide de små 150kr efter sådan en i stedet for? http://www.ebay.com/itm/DC-Converter...item3cd831491f

• 1 year later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.