Jump to content
Festivalanlæg dk

Opgradering af boominator

danielclark
 Share

Recommended Posts

Hej Alle. Vi har en Boominator i Camp Farmer Dating, og vi skal opgradere den i år med bundkasse®. I år har vi et opgraderingsbudget på omkring de 5000 kr. Derudover har vi et lille anlæg med en AMP6, og to 6x9 højtalere JBL TM930 (Man kan ikke finde specs på dem og har skrevet til JBL). Disse højtalere kan spille rigeligt højt, og lyder rimeligt, og kunne evt. bruges som satelitter af en art. De spiller ca. lige så lang tid som vores boominator når de er på en AMP6 (Og det er selvfølgelig på samme 2 x 7,2 Ah batterier som der er i vores boominator). Vores behov er at kunne spille op til 30-50 mennesker, hvilket vi har gjort de seneste år bare med boominatoren + lille anlæg, men vi vil gerne have lidt mere at give af. Vi plejer at stille anlægget på jorden lige foran vores camp. Jeg har bestemt mig for at det skal være cubo15 extended version med Eminence Kappa 15LFA. Jeg har fundet mig frem til nogle forskellige muligheder:

• #1 Boominator med std. AMP6 + 2 x Cubo15 drevet af bassface 2,1
  • #2 Boominator med std. AMP6 (Til daglig brug) + 1 x cubo15 hvor både boominator og cubo15 er drevet af en Vibe Slick Stereo 4 om aftenen
  • #3 Boominator med std. amp 6 + 1 x cubo15 drevet af bassface 2,1 med mulighed for upgradere næste år (evt med nye toppe i stedet for boominator eller en til cubo15)
  • #4 Boominator med std amp6 (til daglig brug) + 1 x Cubo15 hvor både boominator og cubo15 er drevet af en Pioneer GM-D8604.

Mit dilemma ligger altså i om jeg skal bygge 1 cubo15, eller 2. Heri kommer også spørgsmålet om forstærker, potentielle opgraderingsmuligheder senere år, og om der overhoved er brug for 2 cubo15 når vi pt. kun har en boominator som top. Derfor:

Kommer det i praksis til at være for vildt med 2 cubo15 i scenarie #1, da boominatoren ikke vil kunne følge med på en amp6? I scenarie #2, Med et ønske om at kunne opgradere på et senere tidspunkt med en ekstra cubo15, vil det være spild at købe vibe slick stereo 4, da den kun kan spille 1 cubo15 + boominator op? Altså scenarie #1. (Her tænker jeg især på opgraderingsmuligheder) I scenarie #4, vil det være muligt at kunne trække 2 cubo15 + boominator, eller evt. 2 cubo15 + omnitops i et fremtidiget scenarie? Her tænker jeg på opgraderingsmuligheder, men spørgsmålet er vel også om vi nogensinde i praksis for brug for så stort et setup. Uanset forstiller jeg mig at der er en fordel i at boominatoren spiller højere med 1 cubo15 på en Pioneer GM-D8604, end på AMP6 med 1 cubo15 på bassface 2,1. Er det korrekt forstået?

I alle scenarier kunne jeg godt tænke mig bare at sætte højtalerne oven på hinanden. Altså cubo15 i bunden, boominator ovenpå, og så evt. det lille anlæg til sidst. Er der nogen der har erfaring med det? De skal vel spændes godt sammen så de ikke hopper rundt. Jeg har ikke selv været god til at komme rundt og høre anlæg, så ud fra hvad jeg har skrevet af behov og overvejelser, hvilke løsninger kan jeres praktiske erfaringer guide mig i retning af? I må endelig skrive hvis en helt femte løsning er at tage med. Med venlig hilsen Daniel Clark

Boominatoren kan godt følge med 2x Cubo15 på bassface men det kræver at I har en kraftigere forstærker end amp6. For eksempel en Vibe Slick Stereo 2 (bemærk at det er 2 kanals version, den bruger noget mindre strøm en 4 kanals version, og det er (med de priser jeg har kunnet finde) faktisk billigere at købe 2 Stereo 2 end 1 Stereo 4. I kan også vælge #4. Det vil jeg nok vælge. Det er et godt match, og meget strømeffektivt. Og kan klart spille højt nok og med masser af bas til de flestes behov. Ja, en Pioneer GM-D8604 vil sagtens kunne trække 2 Cubo15 og Boominator eller Omnitops. Er Cuboerne bygget korrekt, og specielt hvis de er med støbebirkefinér, behøver du ikke at spænde det fast. Boominatoren ovenpå løber ingen steder men jeg vil dog anbefale en eller anden måde at sætte det samme på alligevel så der ikke er nogen der kommer til at skubbe Boominatoren på jorden og/eller stikker af med den.

Boominatoren kan godt følge med 2x Cubo15 på bassface men det kræver at I har en kraftigere forstærker end amp6. For eksempel en Vibe Slick Stereo 2 (bemærk at det er 2 kanals version, den bruger noget mindre strøm en 4 kanals version, og det er (med de priser jeg har kunnet finde) faktisk billigere at købe 2 Stereo 2 end 1 Stereo 4. I kan også vælge #4. Det vil jeg nok vælge. Det er et godt match, og meget strømeffektivt. Og kan klart spille højt nok og med masser af bas til de flestes behov. Ja, en Pioneer GM-D8604 vil sagtens kunne trække 2 Cubo15 og Boominator eller Omnitops. Er Cuboerne bygget korrekt, og specielt hvis de er med støbebirkefinér, behøver du ikke at spænde det fast. Boominatoren ovenpå løber ingen steder men jeg vil dog anbefale en eller anden måde at sætte det samme på alligevel så der ikke er nogen der kommer til at skubbe Boominatoren på jorden og/eller stikker af med den.
Jeg frygtede at boominatoren med en AMP6 ikke var kraftig nok til 2 cubo15, og tak for afklaring. Det lyder til at en enkelt cubo15 med Pioneer GM-D8604 bliver årets opgradering. Så er der også lidt mere power til boominatoren. Valget er også attraktivt, da det bliver nemt at udvide, hvis vi ønsker det på et senere tidspunkt. Tak for hjælpen, nu ind og bestille :)

• 1 month later...

Så er der kommet gaver med posten. Eminence Kappa 15LFA og Pioneer GM-D8604 + lidt løst (håndtag, SpeakON stik og kabler osv) Går i gang med at bygge cubo15 i næste uge. I slutningen af denne uge gør jeg boominatoren klar til at kunne sætte til pioneer forstærkeren med SpeakON stik osv.

vil tro det er lidt bedre med http://www.thomann.de/dk/eminence_kappapro_15lf.htm eller http://www.thomann.de/de/eminence_kappalite_3015lf.htm da det er dyrere højttalere :b en stor fordel ved sidstenævnte er at den vejer 6kg mindre end de andre + den vidst også har højere følsomhed. De 6kg betyder noget men dog ikke meget da en cubo15 altid vil være en tung fætter. Til prisen så får man vel hvad man betaler for. Uanset hvilken du bruger så ved jeg de spiller godt

Så er cuboen bygget færdig, og siden det blev bygget i Roskilde tog vi da lige ud på pladsen for at lytte til det. Kæft det spiller højt :) Efter en time i den omkreds vi står i på billedet havde vi alle fået rigeligt med lyd :D Det er helt vildt hvor meget bedre Pioneeren trækker boominatoren. Lyden er selvfølgelig væsentlig højere, og det lyder stadig godt ved høje lydtryk. Cuboen giver virkelig en god dybde til lydbilledet. Setuppet i kan se på billedet er: Cubo15 med Eminence Kappa 15LFA Standard boominator med AMP6 og 14,4 Ah batteri + HP-10W Den lille kasse til højre for de to indeholder: Pioneer GM-D8604 115 Ah forbrugsbatteri Forstærkeren er forbundet til højtalerne via. speakON stik, og jeg har brugt det hun stik (NL4 MD-V-S), som gør at så snart vi sætter speakON stikket i boominatoren, slår den automatisk AMP6 fra.

Så er cuboen bygget færdig, og siden det blev bygget i Roskilde tog vi da lige ud på pladsen for at lytte til det. Kæft det spiller højt :) Efter en time i den omkreds vi står i på billedet havde vi alle fået rigeligt med lyd :D Det er helt vildt hvor meget bedre Pioneeren trækker boominatoren. Lyden er selvfølgelig væsentlig højere, og det lyder stadig godt ved høje lydtryk. Cuboen giver virkelig en god dybde til lydbilledet. Setuppet i kan se på billedet er: Cubo15 med Eminence Kappa 15LFA Standard boominator med AMP6 og 14,4 Ah batteri + HP-10W Den lille kasse til højre for de to indeholder: Pioneer GM-D8604 115 Ah forbrugsbatteri Forstærkeren er forbundet til højtalerne via. speakON stik, og jeg har brugt det hun stik (NL4 MD-V-S), som gør at så snart vi sætter speakON stikket i boominatoren, slår den automatisk AMP6 fra.
Hallo! i kunne da godt have sagt i var derude, så havde jeg da lige sparket gang i den gamle mc og kommet forbi.:-)

Ser fedt ud, smid endelig nogle flere billeder op :D

• 1 month later...
Jeg har købt samme stik, men der er godt nok ikke meget plads til 8 kabler. Hvordan har du løst dette? Skal jeg bare lodde løs og holde tungen lige i munden :)?

8 kabler? Der er 2 SpeakON stik i boominatoren. Hver side af boominatoren, og hver side af forstærkeren (L og R) skal lodes til hver speakON stik. Så ja det bliver 4 kabler med venstre og højre, så i alt 8 lodninger. Jeg har bare sørget for ikke at have så lange ender at lode med, og så bare tage én ad gangen :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.