Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til anlæg

Asservj
 Share

Recommended Posts

Hej folkens :) Jeg har i år tænkt mig at lave et lidt mere kompliceret anlæg end sidste år. Sidste år havde jeg et anlæg med 4 6x9 højtalere og en 2 kanals 550 watts. Det spillede rigtig godt og utroligt højt! Planen er i år at det skal kunne spille endnu højere. Her støder jeg ind i problemer og ahr brug for hjælp. Jeg har tænkt mig at smide 4 højtalere i (Er ikke sikre på hvilke - overvejer HP-10W'eren, men er ikke sikker. Råd modtages gerne!) og en Pioneer GM D8604 forstærker i. Anlægget skal laves som et skib, da vi har sømandstema. Ville det være bedst at købe de 4 højtalere og smide dem i cubo 15 design? og hvis ja, findes der en plan? Synes der ligger nogle hvor folk har sagt at de er lidt forkerte eller noget. Derudover tænker jeg bare at hvis der skal være 4x cubo 15, kommer det til at fylde ret meget på vores skib. Andre designs evt? På forhånd tak. Asbjørn.

Du kan ikke bruge HP10W i en Cubo. Og ja, 4 Cubo15 vil være meget stort, tungt og totalt overkill til langt langt de fleste setups. Prøv at forklare lidt mere præcist hvad I har brug for? Hvor mange mennesker vil du f.eks. kunne spille op?

Okay :)Jamen vi er omkring de 10 mennesker i campen, men vi sigter efter at holde fester om aftenen. Som sagt skal anlægget være et skib, ved dog ikke helt hvor stort endnu (Kommer lidt an på højtaler setup osv). Hvad så? Ville det være dumt at benytte et 'bas-design' til dette formål?

Du skal vel have andet end bass? Og 4 cubo15 er totalt overkill hvis ikke du har et rimelig stærkt sæt toppe (hvad din 6x9" IKKE er). Du kan desuden ikke bruge HP10W til cubo'er. Boominatoren kan du jo overveje. Bare byge et skib omkring den måske?

Du skal vel have andet end bass? Og 4 cubo15 er totalt overkill hvis ikke du har et rimelig stærkt sæt toppe (hvad din 6x9" IKKE er). Du kan desuden ikke bruge HP10W til cubo'er. Boominatoren kan du jo overveje. Bare byge et skib omkring den måske?
Regner ikke med at bruge mine 6x9 højtalere igen i år :) Hm, vil hellere have højtalere direkte i skibet, i siderne :) Om ikke andet, ville 4 hp10w og en pioneer gm d8604 kunne spille højere (og bedre) end mine 4 6x9 + en 550 renegade forstærker? Behøver nødvendigvis ikke være hp10w, bare lige den model jeg kender af navn. Det skal siges at strømforbrug ikke er en faktor der spiller meget ind. Der kommer solcelle, og har masser af batterier, som jeg lader gratis op.

Lyder som en super fed idé med at lave et anlæg som en skib, jeg er fan! Det er altid fedt med diversitet blandt alle de mange anlæg :D Men situationen er lidt den, at de bilhøjtalere kan du droppe.. Bilhøjtalere har en lav følsomhed - de er jo lavet til at spille i en bil og ikke i udendørs setups. Så nu du alligevel opgradere så find nogle PA-enheder med +93-94 SPL. Men alt efter dit budget så kunne du lave to halfinatorer og så en form for bund. Det vil helt klart give et anlæg med ordentligt smæk på! Skibet kunne så bestå af de to halfinatorer, der sad i hver sin ende af skibet, og så med et elektronikrum i midten. Så vil du lidt nemmere kunne designe jeres skib, som du har lyst til, og samtidig rigtig god lyd! Bunden som kunne være en Cubo15 kunne så stå under skibet og ligesom gøre, at skibet kommer lidt op i højden - både så I kan lave lidt show-off til forbipasserende + lyden spredes bedre sådan. Er budgettet lidt lavere kan i cutte bunden væk, de to halfinatorer vil spille fint op til fest for 30 mennesker :)

Regner ikke med at bruge mine 6x9 højtalere igen i år :) Hm' date=' vil hellere have højtalere direkte i skibet, i siderne :) Om ikke andet, ville 4 hp10w og en pioneer gm d8604 kunne spille højere (og bedre) end mine 4 6x9 + en 550 renegade forstærker? Behøver nødvendigvis ikke være hp10w, bare lige den model jeg kender af navn. Det skal siges at strømforbrug ikke er en faktor der spiller meget ind. Der kommer solcelle, og har masser af batterier, som jeg lader gratis op.[/quote'] Sælg biludstyret. Boominatoren lyder altså umiddelbart som et rimeligt valg. Der vil jeg mene man fint kan spille en ca. 20-25 mennesker op - specielt hvis I er lidt kreative med konstruktionen. Her er der f.eks. en som har bygget en boominator ind i en hest, helt uden at pille ved kabinet-designet på boominatoren. Noget lign. må være muligt til et skib også, tænker jeg.

Viktor: Det ser rigtig godt ud! Nu er jeg ikke meget inde i boominatoren,men det ser rigtig godt ud! Hvor højt spiller en boominator? Joehans: Fandeme engod idé. Har lige skitset i paint, men mine paint skills er stærkt begrænsede :( Er det noget i den her stil du tænker på? :)F13987190041565190_2.jpg Og tak for hjælpen drengene!

Hæv dit budget, eller drop ideen om at have bundkasser. Hvis du vil bygge noget med et sæt topkasser der kan spille op med 2 cubo15, så kommer du ikke særligt langt med 6500,- alene forstærkeren er 1799,- (Syntes dog det er dumt at du ikke købe en Pioneer GM-D9601 eller Pioneer GM-D8601 til cubo15 alene) så kommer enheder til cubo15, og forudsagt at du bruger kappa pro 15lf,så er det 2800,- det giver 4599,- så har du 1899,- til topkasser, træ, vogn, og alle de andre små ting. Skal du bygge noget der bare er tilnærmelsesvist fint at hører på, samtidig med at du vil bygge et skib, så er du oppe i 10-12000,-

Skal lige høre hvilket slags skib der skal ligne? Der er stor forskel på en fiskekutter og et containerskib i hvor let det er at lave. Synes også der er for mange nay-say'er her i tråden. Selvfølgelig kan man bygge et fedt anlæg for 6500. Tricket er hvordan man for det til at ligne noget fedt og ikke bare et par højtalere smidt ovenpå en skib eller nogle huller skåret i siderne mere eller mindre tilfældigt. Har I eventuelt en skitse?

Saturnus, tror heller ikke, at der er nogen der har opfordret til, at skibet bare skal være en kasse med tilfældig størrelse og tilfældige enheder i den her tråd. Men sandt nok med budgettet - er det ikke mere end 6500, så vent med at bygge subwoofere. Men igen, en boominator/to halfinatorer kan spille pænt højt, også med en almindelig TA2020. Men ligemeget om I bygger en fiskekutter, et almindelig sejlskib eller et containerskib, så sørg bare for, at I ikke piller ved selve designet af halfinatorne! Ellers så skal I selv desgine kabinetter og det er ikke bare lige noget man gør ;) Men her er et eksempel med en fiskekutter med hvad I evt. kunne bygge :)

Tror jeg dropper bundkasserne. Lyder som næste års projekt. men Saturnus, jeg tænkte også man evt kunne lave en fiskekutter og så med højtalere som koøjne (eller hvad det hedder). Skitsen er i gang :) Joehans: Eneste problem jeg ser hvad halfinators/boominators er at skibet vel vil blive relativt smalt? Det skal jo være lidt bredere end en halfninator :) Men synes det er en rigtig god idé!

Det er sandt, at det bliver ret smalt med boominator/halfinator.. Som sagt kan man ikke bare smide nogle højtalere ind i en kasse (eller det kan man selvfølgelig godt, man udnytter bare ikke højtalerne så godt som man kunne gøre.. Det er jo et spørgsmål om, hvor meget man går op i kvalitetslyd). En ting I også kunne gøre, var at bygge en form for PA-enheder ind i et skib, men så spiller skibet naturligvis kun en vej :) Men hvor bredt tænker I, at det skal være? I skal huske, at I også skulle kunne transportere skibet rundt

Hmm.. Ca 0,75 til 1 meter vil jeg skyde på. At det kun spiller en vej er til at overleve. Sidst havde vi det foran, og i hver ende. Men i realiteten, ville det så være muligt at smide fx 4 hp10w ind i siden, som bilhøjtalere sidder?

Det bliver da en vild konstruktion, glæder mig til at se nogle billeder af byggeriet! Altså ja, i realiteten vil det være muligt at smide næsten hvilke som helst enheder ind i en kasse og så få lyd ud af det - gælder også HP10w'erne. Men som sagt så kan man få meget mere kvalitetslyd ud af gode højtalere ved at sætte dem i de rigtigt designede kabinetter til lige netop den højtaler. Og hvordan man designer sådan et kabinet? Ja, det er pænt teknisk og ikke noget jeg selv tør rode mig ud i... Men du skal bare overveje, om det er det værd at købe så gode højtalere og så ikke udnytte dem til fulde. Jeg ville nok hoppe på PA-løsningen, men det er jo noget I skal gøre op med jer selv i jeres camp :)

Tror det bliver ret vildt ja! Hmm.. Har du et forslag til niogle gode pa højtalere? Og kan sagtens se det med kabinettet, men tror bare det er det der kommer til at se bedst ud. Og det er selvfølgelig synd ikke at udnytte et sæt højtalere til fulde. Når du siger kvalitetslyd, mener du så 'renere' lyd eller højere? Lyd kvalitet gør ikke det store for mig når ejg er på Roskilde, men skal selvfølgelig ikke lyde som skrat. Priortiere at det kan spille højt, højere :)

Jeg tror du vil ærgre dig over manglende bass-performance i sidste ende. Det er sgu surt at lægge mange timer i et fedt anlæg som så ikke spiller godt :frown: Du kan godt få målene på en lidt større model jeg lavede sidste sommer, hvis det er? Kan ikke helt overskue om den vil fungere i jeres setup, men her er lidt billeder: http://festivalanlaeg.dk/member/1-viktor/media

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.