Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til første build

OkanG
 Share

Recommended Posts

Hej derude. Dette er mit første post, så bær over med mig hvis jeg bryder nogle regler :rolleyes: Mine kammerater og jeg har besluttet os for at lave vores første festivalanlæg i anledning af Roskilde Festival 2014. Vi har kigget lidt rundt omkring, og besluttet os for at bestille nogle dele som jeg gerne lige vil have be/afkræftet af jer herinde: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B...?ie=UTF8&psc=1 http://www.thansen.dk/vare/n-453166736/pn-453158495/ Vores minimumkrav er blot, at det kan spille op til en camp á cirka 10 mennesker. Vores plan er at tilpasse en trækvogn den kan stå på, med plads i anlægget til ting som batteri og en lille on/off switch. Derudover var vores plan at lime højtalerfilt på indersiden (og evt ydersiden hvis vi ikke finder på et sjovt design). Jeg vil være meget taknemmelig hvis i lige kiggede på delene og fortalte hvad vi ellers kunne gøre for at gøre dette ret budget-begrænsede anlæg bedre, eller nogle råd til hvad vi skal passe på med da det er første gang vi prøver sådan et projekt. På forhånd tak for hjælpen!

Hej og velkommen til forummet. Jeg tillader mig lige at flytte din post ud af almen snak - denne kategori er til ting som ikke omhandler deciderede setups o.lign. For lige at svare på jeres spørgsmål også, så ville jeg mene det er et ok setup. I kommer ikke til at spille super højt, men fint til hygge-niveau. Og så er det jo et meget nemt og lige til setup :)

Hæhæ, jeg gjorde præcis det samme som dig sidste år.. Var bare dum nok til ikke at spørge til råds på et forum ;) Men der er nogle grundlæggende byggeråd, som også står i FAQ'en: Hold dig langt væk fra bilhøjtalere! Altså de kan jo sagtens give lyd fra sig, men det bliver ikke særligt højt, og for relativt få penge kan du få noget som spiller betydeligt bedre (også bare til en lille 10-mands-camp). Men hvor lille et budget ligger et budgetbegrænset anlæg på? Men glæd dig dig til at komme i gang! Det er fedt at lave sin egen lyd til en camp! :D

Hej Viktor. Tak for det hurtige svar og hjælpen med at få flyttet tråden! Vi har i princippet meget plads at gøre med på den trækvogn, så hvor meget tror du cirka det ville koste at tage den et skridt videre så lydkvaliteten stiger markant og/eller den vil spille højere? Kunne man i princippet kunne købe et sæt højtalere mere af samme model og smække på, eller vil højtalerne blive begrænset af forstærkeren? Og hvis forstærkeren kan trække mere kraft, hvilke slags højtalere vil du så anbefale vi opgraderer med? Edit: Tak for tips Joehans! Hvad vil du anbefale at jeg monterer i stedet for bilhøjtalere? Har du eventuelt nogle specifikke modeller i tankerne i cirka det samme prisleje?

Okay, jeg må sige, at med et højtaleresæt til 199 kr, så er det svært at finde noget, der kan konkurrere med det.. Tænkte bare at man måske skulle købe nogle "almindelige" højtalere , men det koster jo lidt mere, og så er jeg heller ikke sikker på, hvor meget det helt præcis ville give ekstra. Men hvis I køre lavbudget og bare er en lille camp, så fungere et par bilhøjtalere fint. Det gjorde jeg også i min camp sidste år, og det levede bestemt op til vores krav :)

Men hvis jeg teoretisk set skulle sætte en subwoofer til også, ville det så kunne lade sig gøre med den forstærker? Jeg tænker både input-mæssigt og om den kan trække det ekstra. Og hvor meget ville det påvirke batterilevetiden?

Umiddelbart nej, det vil jeg ikke gøre. Det skyldes grundlæggende, at en subwoofer spiller de laveste frekvenser, som kræver langt mere energi en mellemtone og diskant - af den årsag må du nødvendigvis også have en forstærker, der kan trække det ekstra. Så det bliver lidt halvdyrt. Derudover tror jeg heller ikke, at et par bilhøjtalere kan følge med en subwoofer ;) Hvis I alligevel skulle vælge at bruge lidt flere penge, så gå på dba-jagt og find nogle passive højtalere med ordentlig følsomhed til 5-600 tilsammen. Ellers kan I også finde nogle billige nye bas- og mellemtoneenheder og diskanthorn og så smide det ind i en lukket kasse. Det vil nok også kunne gøres i omegnen af 5-600 kroner.

Hej og velkommen til :-) Du skal huske på nogle ting inden du begynder at tænke på subwoofer 1) Det giver ikke mening at bruge dem i små setup's, de kræver alt for meget strøm i forhold til hvor meget glæde man får af dem. I store rum (som roskilde festival er, udendørs) går meget af lyden fra subwooferen tabt, så du ender med at få en enhed der bruger langt mere end hvad i får ud af den. 2) Det er forstærkeren der giver strøm til enhederne, og ikke omvendt. Den ta2020 forstærker du har fundet kan ikke sende nok strøm til en subwoofer. Så i dit lille setup vil jeg bestemt ikke bruge subwoofer :-) Har du nogen idé om hvor mange penge i har at gøre godt med? Det er lidt lettere at hjælpe når man har et budget

Altså vi har ikke et fast budget som sådan, men vi går mere efter at få en god lydkvalitet indenfor en radius af vores camp og måske lidt mere for så få penge som muligt. Tror godt vi kan presse den et par hundrede mere, men hvis det betyder at jeg skal sende forstærker og højtaler tilbage, så kan det være ligemeget, da de allerede er på vej med posten. Ville mere høre om ting som en sub eller de mindre højtalere (treble?) ville være værd at investere i, men det lyder det generelt som om at det ikke er. Vores primære mål er, at vi kan høre det vi har lyst til og med forholdsvis høj lyd (vi vil gerne tale sammen mens der bliver spillet musik, så det skal ikke være MEGA højt..) uden at der på nogen måde kan høres skrat eller distortion. Må vente med subwoofer og større forstærker til et eventuelt nyt og sejere build til næste år, når fingrene ikke er så "grønne" som de er nu :) Hvordan tilslutter man forresten forstærkeren til bilbatteriet? Skal enden at strømforsyningen bare skæres op og tilsluttes batteriet med en polsko? Og hvad er der ellers af småsager der er værd at overveje mht. ledninger? Er det en god idé at tilslutte en 5A sikring eller noget lignende?

Okay, der er ikke nogen grund til at købe diskanter da det er en fullrange enhed og subwooferen er også udelukket. Mht at tilslutte det til batteriet er det som du siger, men husk at det ikke er som når du sætter en ledning i væggen derhjemme hvor du kan vende den som du vil. Der er + og - i vores tilfælde, og der skal du virkelig være opmærksom når du tilslutter, ellers kan det blive rigtig farligt. Af sikringer bliver det anbefalet at du bruger en 10 ampere sikring - husk at den skal sidde som det allerførste på + ledningen og så tæt på batteriet som muligt! Håber du kan følge hvad jeg mener :-)

vær opmærksom på at hvis du bruger bilbatterier, må de aldrig vendes på siden og afladningsprocenten er lav (60%), derfor er det smart at bruge forbrugsbatterier. De kan både tippes, væltes, stå på hovedet og har en afladningsprocent på 80%, så du får 20 % mere på et forbrugsbatteri selvom der er det samme antal ampere.

Jep, du går rent igennem! :D Ja okay, er virkelig taknemmelig for hjælpen! Ved ikke om det var et smart træk at jeg bestilte tingene så hastigt, men vi planlagde at starte byggeriet på lørdag, så vi ville i det mindste have højtalerne hjem inden weekenden så vi i det mindste kunne begynde at skære dette ud og bygge det lige så stille. Regner lige med at skimme igennem denne tråd engang når jeg skal igang med ledning arbejdet, I har virkelig hjulpet mig med at få afklaret nogle ting jeg ikke umiddelbart kunne google mig frem til! Men du/I vil mene at lydkvaliteten skulle være i orden med de listede højtalere + amp i #1?

Det var godt, af erfaring kan jeg sige at man skal passe på med impulskøb, men nogle gange vil man bare i gang, og man opgraderer jo alligevel hvert år. Til 200 kr er det nok svært at finde noget tilsvarende så det er sikkert et fint køb du har gjort dig. Forstærkeren er af kinesisk kvalitet og jeg havde den samme sidste år, den stoppede lige pludselig med at spille på 4 dagen, og virkede først dagen efter jeg kom hjem, så vær forberedt på at det ikke er den bedste forstærker i har købt. Køb evt. en maxamp 20, det er også en ta2020'er og den er vidst ganske udmærket

Ja okay, tak for hjælpen! Regner med at jeg bare bruger denne tråd hvis jeg har spørgsmål til samme anlæg, så skal jeg nok smide nogle billeder op i show-off hvis det ikke er noget jeg er helt flov over :rolleyes:

Opret hellere en ny tråd hvis det er et nyt spørgsmål - så kan de andre folk se hvad spørgsmålet omhandler, nu kan de nemlig kun se på forsiden at det er noget med "et første build" :) Og ja gør det, det er altid sjovt at se hvad folk har lavet. Held og lykke med det. Nu vil jeg hoppe i seng, så tag dig ikke af hvis jeg ikke svarer :)

Det er bare fordi det ofte er små spørgsmål der ofte kan besvares med et kort svar' date=' så jeg har ikke rigtig lyst til at oprette 100 tråde for hvert lille spørgsmål jeg har :redface:[/quote'] Ja, det er med at finde balancen :) Hvis du tænker at dit spørgsmål kunne være relevant for andre søgende, så opret endelig en ny tråd :) Og jo bedre titlen på indlægget beskriver spørgsmålet, des nemmere bliver det også for andre begyndere at søge herinde :)

Et alternativ kan være at finde nogle passive enheder, som de andre også nævner. Jeg har ligeledes bygget to højtalere, den første var på et halv stramt budget, men den er sådan set blevet meget go, i forhold til prisen! Jeg brugte godt nok en muse ta2020, som er en forstærker bygget på samme chip som den du har købt, men har som andre også oplevet at de meget nemt går i stykker, derfor var det en ting jeg opdragerede. Ellers brugte jeg to af dem her enheder: http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_304_612&products_id=75816 . Og de er sådan set fine til den pris, brugte ligeledes til piezo enheder for de helt lyse toner. Ved godt at stadig er noget over hvad du vil bruge, men du kan jo nøjes med en enkelt 10" enhed og en enkelt piezo. sådan kom den til at se ud, dog med et par ændringere:

Ser rigtig fedt ud maersk, men som sagt så er delene allerede valgt. Jeg vil nok helt klart lave noget i retning af det du beskriver hvis der bliver brug for et anlæg næste år, tak for dit input!

Hvad med at aflevere de T-hansen højtalere tilbage, mener T-hansen har 1 års tilbage leverings garanti. Så købe et sæt højtalere på DBA, til omkring samme pris, bedre lyd, nemmere at gøre med og lige til at koble til. Blandt andet linket højtaler, kan bare ikke finde hvor følsomme de er. Ellers tag et kig selv, google navne på de højtalere i finder og se hvad følsomheden er, gerne oppe omkring 96 db.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.