Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til bygning af anlæg - Camp Butters Theme

Aniqua
 Share

Recommended Posts

Hej med Jer! Vi er to totale anlæg noobs, men skal nu bygge et mobilt anlæg til vores Roskilde Camp. Vi har prøvet at kigge på diverse tutorials og instruktionshåndbøger på nettet, dog er det lidt svært at finde rundt i det, når man ikke kender til det. Derfor vil vi gerne spørge Jer - som eksperter - hvilke dele vi skal have til følgende, samt en eventuel vejledning, hvis I har dette liggende? Vi er en camp på 15 personer, men vil gerne have at anlægget kan spille op til fest (50+). anlægget skal være mobilt og skulle helst kunne køre på en batteri hele Roskilde (evt. med solceller, hvis dette ikke er for kompliceret at bygge). Vi har tænkt os at bruge cirka 2.000,- til 3.500,- kr på det. Vi ved at vi skal have en forstærker, højtaler og batteri (evt. bas?). Og så en boks af træ til elektronikken. Dog er det super svært at finde ud af, hvilke forstærkere, højtalere osv man skal bruge til det slags anlæg vi skal bygge. Derfor: Vil I måske være så søde og hjælpe os lidt med at komme i gang? Som tak bliver I selvfølgelig inviteret til vores fest på Roskilde Festival :) <3 Anika & Lærke fra Camp Butters Theme

Uden at ødelægge alle håb og drømme vil jeg sige det er svært at holde fest for over 50 mennesker for 3.500. Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvad jeres definition af fest er, men det kræver meget energi og lyde at spille bastung fest. Men prøv at se om i kan finde nogle brugte højttalere (helst det der hedder PA-højttalere, ikke stuehøjttalere) og få bygget dem på en vogn. Man kommer også rigtig langt festmæssigt med meget lys og lyskæder

Hej Anika & Lærke og velkommen til forummet For 2000-3500 vil jeg vurdere at det er urealistisk at I kan få et anlæg der spiller 50 mennesker op. I kan måske lave en halfinator indenfor budgettet, men den vil kun være nok til jeres ca. 15 personer i campen. Ikke til store fester. Det værende sagt så er en halfinator et rigtig lækkert og mobilt setup, som varmt kan anbefales - der er god lyd og høj effektivitet :) Canopy Sound har en lille guide til hvordan man bygger den her: https://www.copy.com/s/N39vPC0uDklG

Velkommen til, Anika. Nu er jeg heller ikke ude på at dræbe stemningen, men det bliver noget nær umuligt at holde fest for 50 mennesker med jeres budget. Som Alfred også siger, bør i finde nogle passive PA-højtalere med høj følsomhed (sigt efter mere end 95 dB) og så må vi tage den derfra. Spørg endelig til råds herinde, vi vil gerne hjælpe :-)

Hvis det skal være rigtig billigt, kan i også købe sådanne to: http://www.conradelektronik.dk/MC-CRYPT-PRO12-PA-H%26Oslash;JTALER.htm?websale8=conrad-dkπ=304644&ci=SHOP_AREA_221444_1407010&otp1=tablink2 Det gjorde jeg sidste år, de har en følsomhed på 96 db så da gav endda en smule lyd samtidig med, at de var billige. De blev trukket af en ta2020 forstærker. Men husk altid på at man får hvad man betaler for!!

Tak for alle de hurtige svar. Hvor er I nice! Det var nok ret urealistisk at kunne bygge et anlæg, som kan spille så højt, for så få penge. Jeg må lige snakke med min camp, men jeg tror umiddelbart at vores budget maks er 3500,-. Hvad for et anlæg kan man så bygge for de penge? Jeg har prøvet at kigge på Halfinator instruktionshåndbogen - hvilke højtalere, forstærker og batteri vil I så anbefale at købe, når man skal bygge en Halfinator? Og er der en butik/web-shop, som er god og som I vil anbefale? Ville det evt. være en mulighed at købe en forstærker og så to gode bilhøjtalere, køre det over en bilbatteri (evt. sætte den op med nogle solceller?) og sætte det hele i en ghettoblaster-agtig kasse? Og tak igen for Jeres hjælp!

Hvis det skal være rigtig billigt, kan i også købe sådanne to: http://www.conradelektronik.dk/MC-CRYPT-PRO12-PA-H%26Oslash;JTALER.htm?websale8=conrad-dkπ=304644&ci=SHOP_AREA_221444_1407010&otp1=tablink2 Det gjorde jeg sidste år, de har en følsomhed på 96 db så da gav endda en smule lyd samtidig med, at de var billige. De blev trukket af en ta2020 forstærker. Men husk altid på at man får hvad man betaler for!!
Kan man fx også købe 3-4 af de der højtaler - så at det kan spille højere? Hvilken batteri har du så sat det op med?

Hvis det skal være rigtig billigt, kan i også købe sådanne to: http://www.conradelektronik.dk/MC-CRYPT-PRO12-PA-H%26Oslash;JTALER.htm?websale8=conrad-dk&pi=304644&ci=SHOP_AREA_221444_1407010&otp1=tablink2 Det gjorde jeg sidste år, de har en følsomhed på 96 db så da gav endda en smule lyd samtidig med, at de var billige. De blev trukket af en ta2020 forstærker. Men husk altid på at man får hvad man betaler for!!
Det ville jeg ikke anbefale at gøre

Tak for alle de hurtige svar. Hvor er I nice! Det var nok ret urealistisk at kunne bygge et anlæg, som kan spille så højt, for så få penge. Jeg må lige snakke med min camp, men jeg tror umiddelbart at vores budget maks er 3500,-. Hvad for et anlæg kan man så bygge for de penge? Jeg har prøvet at kigge på Halfinator instruktionshåndbogen - hvilke højtalere, forstærker og batteri vil I så anbefale at købe, når man skal bygge en Halfinator? Og er der en butik/web-shop, som er god og som I vil anbefale? Ville det evt. være en mulighed at købe en forstærker og så to gode bilhøjtalere, køre det over en bilbatteri (evt. sætte den op med nogle solceller?) og sætte det hele i en ghettoblaster-agtig kasse? Og tak igen for Jeres hjælp!
En halfinator kan sagtens bygges indenfor budgettet.og er et oplagt valg (når jeg nu selv skal sige det fordi det er mig der har designet det). Canopy Sound har en komplet pakke som indeholder alt der skal bruges undtagen batteri, træ og værktøj til 1699. De har dem så bare ikke på lager lige nu da de er meget populære men de kommer igen i starten af juni så I kan godt nå at bygge en inden Roskilde. http://canopysound.dk/da/halfinator-pakke Den spiller ganske højt (meget højere end nogensomhelst købeboombox) og med ganske fornuftig lydkvalitet (en del bedre end de fleste billige stereoanlæg) og den holder ca. 34-36 timer på max volumen på et lille blybatteri. På et forbrugsbatteri i bilbatteri størrelsen holder den meget let hele ugen, selv hvis I bruger den så meget I kan og lader alle jeres telefoner op på den, men jeg ville holde mig til et eller to batterier jeg har designet den til og så bare lade den op i garderoberne. Med de små batterier behøver I nemlig ikke gå til de specielle opladningsstationer til bilbatterier. Og så tager det kun 3-4 timer at lade de små batterier op, og så har I til de næste 34-36 timers non-stop fest.

Jeg kan ikke se ulempen ved det, det er ultra let at "bygge" og billigt. Hvis man ikke har værktøjet, viden eller kundskaberne til at bygge en boominator, synes jeg dette (eller lignende) er et oplagt valg. Det er dog et stort setup at tage med i forhold til en boominator. Vi skal også passe på med at blive for firkantede - vi har alle forskellige præferencer :-)

Det lyder rigtig fedt med komplet pakken, dog blev jeg lidt skramt, da jeg så videoen. Jeg har ikke prøvet at lodde og arbejde med kabler før. Umiddelbart tænker jeg at det måske er nemmere, at købe en forstærker, to PA-højtalere og et bilbatteri. Og så vil jeg sætte det i en kasse og så smide den på en trækvogn? Er det realistisk?

Du behøver ikke lodde - du kan bare bruge samlemuffer og kabelsko. Det har jeg gjort i min boominator og det virker som det skal

Er det ikke muligt at få delene på bluearan? En ting i kunne gøre for at nå ud til flere mennesker, ville være at få højtaleren op i højden, lidt over hovede højde så lyden ikke forsvinder ind i maven af folk. fx. Lave en tema vogn med sjov og ballade på og en stang eller noget, med højtaleleren på. Og i bunden af højtalleren smide en rgb strip med controllere til så den blinker i takt med musikken.

Du behøver ikke lade dig skræmme af det med at lodde - det er faktisk ret nemt. Og når vi bare snakker at lodde ledninger på wooferne og tweeterne, vil jeg mene at man godt kan klare det, med lidt instrukser, uden at have prøvet at lodde før

Hvis det skal være rigtig billigt, kan i også købe sådanne to: http://www.conradelektronik.dk/MC-CRYPT-PRO12-PA-H%26Oslash;JTALER.htm?websale8=conrad-dk&pi=304644&ci=SHOP_AREA_221444_1407010&otp1=tablink2 Det gjorde jeg sidste år, de har en følsomhed på 96 db så da gav endda en smule lyd samtidig med, at de var billige. De blev trukket af en ta2020 forstærker. Men husk altid på at man får hvad man betaler for!!
Synes ikke det er firkantet at fraråde 4 stk. Tvivler på der er nogen som vil foretrække 4 lavkvalitetshøjtalere. Det bliver jo rigtig besværligt at have med rundt til noget som helst. Så hellere købe nogle bedre og holde sig til 2 stk.

Er det ikke muligt at få delene på bluearan? En ting i kunne gøre for at nå ud til flere mennesker, ville være at få højtaleren op i højden, lidt over hovede højde så lyden ikke forsvinder ind i maven af folk. fx. Lave en tema vogn med sjov og ballade på og en stang eller noget, med højtaleleren på. Og i bunden af højtalleren smide en rgb strip med controllere til så den blinker i takt med musikken.
Bluearan har udsolgt i øjeblikket.

Nå på den måde, med 4 stk er det også en dårlig idé, mener jeg :-) Misforstod hvad du skrev :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.