Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator skratter??

folkevogn20
 Share

Recommended Posts

Hey Derude! Jeg er så småt færdig med min Boominator, som jeg valgt at forlænge til 110cm. Jeg er godt tilfreds med den, men undrer mig over at (primært bas) enhederne ikke kan følge med når jeg skruer helt op? Jeg kører pt med en sta508, da det var hvad jeg havde liggende. Det lyder som om at den ville spille højere, hvis jeg blot kunne nedjustere bassen en smule, men så vidt mig bekendt, er det ikke muligt. Efter hvad jeg har læst herinde burde en sta508 og en maxamp20 levere det samme ved 12v, og derfor kan jeg ikke rigtig til at passe nogen stedet. Ydermere, er der så vidt jeg kan forstå, nogen der smider en 12v->24v converter i for at få endnu mere lyd??? Lyden i min boominator er flot, men i bastunge numre kan den ikke æde de sidste 3 niveauer på min iphone? Hvad kan de skyldes? Det er selvfølgelig planen at skifte til en maxamp20, men det afhjælper vel ikke problemet? Edit: kabinettet er lufttæt og fuget med acrylfugemasse.

Det er ikke din basenhed der skaber skratten, men derimod forstærkeren. Din telefon giver et udgangssignal til forstærkeren, som forstærkeren så forstærker. Ved for højt indgangssignal ind i forstærkeren vil den begynde at forvrænge, skratte, og det er et tegn på man har skruet for højt op. Du skal dog være glad for at den skratter, da det i mange tilfælde er sådan at telefoner ikke kan give et stærkt nok udgangssignal til at man kan få max ud af forstærkeren, og i de tilfælde vil man så bruge en forforstærker. Simpelt svar: skru kun op til inden det begynder at skratte. Det er dit maksimale lydniveau

Først og fremmest skal det lige sige at en ordentligt kalibreret forstærker gerne skal distorte ved de sidste 90-100% på volumen-niveauet. Det sikrer nemlig at du udnytter forstærkeren mest muligt i forthold til input gain osv. osv. At den skratter på de sidste 90-100% er altså normalt og man skal således holde sig fra at skrue den helt op, men kun skrue op til det niveau hvor den lyder godt på. At det så kun sker i basstunge sange kunne godt indikere at dine strømkabler måske er for tynde eller at du måske har nogle dårlige samlinger (f.eks. samlemuffer hvor tingene ikke sidder helt lige i). Prøv at tjek det igennem eller læg nogle billeder op af tingene. En 12->24v converter vil give dig en del mere output fra din forstærker, så ja der vil du igen kunne spille højere, sålænge problemet ikke hænger sammen med ovenstående. Maxamp20 vil ikke give dig mere output, men du vil spare en masse strøm på at spille ligeså højt som før - og det kan vi godt lide på Roskilde :cool:

Se det er interessant! Så det vil faktisk sige, at da jeg sidste år havde 2 PA højtalere på en vogn og det begyndte at skratte med samme forstærker ved samme niveau, så var det faktisk forstærkeren og ikke højtaleren der ramte maks... - når ja, man lærer vel af sine fejl ;) Så det i siger at faktisk at en "normal" Boominator, bygget efter alle kunstens regler, heller ikke kan skrues helt op? hmmm.... Hvad er så bedste træk for at få en lille smule mere lyd? en 12->24 converter til festerne og en maxamp20 til dagtimerne? Det giver selvfølgelig også endnu flere samlinger og kabler der kan komme problemer med under en uges druk... Hvad tænker i? Er der en 3 forstærker som kan løse problemet og som stadig kan "nøjes" med ét 75ah forbrugsbatteri? Tak for hjælpen!

Så det i siger at faktisk at en "normal" Boominator, bygget efter alle kunstens regler, heller ikke kan skrues helt op? hmmm....
Definér "skruet helt op" :wink:
Hvad er så bedste træk for at få en lille smule mere lyd? en 12->24 converter til festerne og en maxamp20 til dagtimerne? Det giver selvfølgelig også endnu flere samlinger og kabler der kan komme problemer med under en uges druk...
Der svarer du lidt dit eget spørgsmål og fremlægger også problematikken der skal overvejes :tongue:
Hvad tænker i? Er der en 3 forstærker som kan løse problemet og som stadig kan "nøjes" med ét 75ah forbrugsbatteri?
Ja, der er faktisk en forstærker der kan alt det du går og ønsker - den er bare ikke færdig endnu :smile: http://festivalanlaeg.dk/blogs/canop...dt-som-shiznit Vi regner med at tillade forudbestillinger på nogle af dem, til dem der vil have en inden Roskilde Festival, men der skal vi lige overveje det praktiske lidt nærmere. Der står lidt mere om cAMP her: http://festivalanlaeg.dk/blogs/canop...it-prototype-1 (den hed Shiznit under udvikling)

Ja. cAmp. Men jeg tror du har misforstået ovenstående. Højtaleren kan holde til mere end forstærkeren kan give (en hel del mere), Det der sker er at du skruer så meget op at forstærkeren forvrænger. Det er ikke et problem med højtaleren eller forstærkeren. Der er ikke noget galt andet end personen der styrer volumenknappen. :) Dog skal det siges at hvis det specielt er ved bastung musik så er det måske kablerne der er for klejne eller batteriet der ikke er tip-top. Check det og se om det løser problemmet. Skal huske at sige at de sidste 3-4 streger/niveauer på iphone/ipod lyder af lort uanset hvad fordi så begynder iphonen/ipoden at forvrænge pænt meget. Det er derfor man indstiller forstærkeren til at yde max ca. 3-4 streger under max. Eller ved ca. 80-90% på andre mobil modeller. Telefonen hverken kan eller må skrues højere op end det. Husk at tallene i displayet er helt arbitrære og har ingen relevans med hvad der teknisk foregår. I langt de fleste mobiler/mp-spillere er 80% faktisk 100% af hvad telefonen/spilleren kan give med normalt indspillet musik. De sidste 20%'s overstyring er kun til nytte når musikken er lavt indspillet og/eller forkert komprimeret. Marketing udnytter det så ved at den jo spiller helt vildt højt ved "kun" 80%... uden lige at foretælle at det faktisk er 100% af hvad den klare.

Okay tusind tak! Jeg tror løsningen så bliver en 12->24v foran sta508´eren og en maxamp20 til dagtimerne. Hvordan gør jeg det smartest, for at bytte mindst muligt rundt på ledningerne? Jeg har et bluetooth-mondul fra Sure sidden i nu, som evt. bare kunne sidde sammen med maxamp20, og så et jackstik til sta508´eren. Men hvordan får jeg sat begge forstærkere til enhederne samtidig?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.