Jump to content
Festivalanlæg dk

Flad lyd og stort set ingen bas??

simonhoej
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlaeg. Jeg står og er færdig med at bygge min boominator. Min opsætning er følgende: 4x hp-10 4x MPT-001 1x Muse ta2020. Jeg har bygget min boominator i 18 mm krydsfiner, men har derfor også ændret de ydre mål, så de indre mål stadigvæk føler Saturnus vedledning. Dertil skal dog høre, at centerpladen også er 18 mm, hvilket vil ændre volumen en lille lille smule. Jeg synes dog desværre ikke at bassen er særlig imponerende, og lyden fremsår fald og hul. Der kommer luft ud af håndtaget, og man kan også høre bassen(forholdsvis svagt) når man sætter øret ned til håndtaget. Er det centerpladens tykkelse der er skyld i dette, eller hvad kan være problemet?? Mvh. Simon

Hej Simon Vi er nok nødt til at få lidt flere detaljer om hele dit setup inden det er til at besvare. Jeg vil ikke vurdere at centerpladens skulle have en så stor indflydelse på bass-performance. Medmindre du har lavet nogle grundlæggende fejl som at glemme at bore huller i den eller sådan noget? Kan du ikke sende en masse billeder og mere beskrivelse af hvordan tingene er tilsluttet. Evt. et ledningsdiagram også.

Prøv at skifte afspiller, signalkabel og i sidste ende forstærker. Edit: Eftersom du bruger 18mm krydsfiner, er dine porte også 54mm lange. Det er 1,5 gange længere end den rigtige længde på 36mm. Jeg vil tro at dette har en indflydelse på bass performance.

Lågene har været på, de gange jeg har testet boominatoren, men bassen er desværre stort set ikke tilstede under afspilning. Kan det have noget at gøre med, at jeg ikke har afrundet min bassreflex udgang?
Jeg gentager lige: Eftersom du bruger 18mm krydsfiner, er dine porte også 54mm lange. Det er 1,5 gange længere end den rigtige længde på 36mm. Jeg vil tro at dette har en indflydelse på bass performance.

Hej Eiser. Hej Eiser. Jeg har prøvet både med iphone og computer, men her ændres volumen kun. Med hensyn til forstærkeren er det en ny inkøbt Muse ta2020, så håber ikke det er den. ​I forhold til mine porte, har jeg valgt kun at benytte en af de to små plader indenvendig, så jeg opnår samme tykkelse (36 mm).

Aarh, det kan jeg godt se nu - hakket til piezoen så jeg som overgangen mellem 2 plader. Sorry :) Fint du har prøvet med forskellige kilder, så mangler du bare at teste signalkablet ;) Og mht. at det er en ny forstærker.... det er jo på ingen måde en sikkerhed for at den virker... test med en eller flere andre forstærkere.

Nej det har du selvfølgelig ret i. Jeg prøver at se om jeg kan finde en anden forstærker og teste med, samt at teste med et andet signalkabel. Tak for de forskellige indput. Tror i at formen på portene kan have indflydelse?

Jeg har før oplevet det, hvis der har været en kortslutning mellem kanalerne på inputtet. Fx havde vi engang et anlæg, hvor det var væltet og noget havde ramt indersiden af jack-bøsningen, så venstre og højre kanal havde kontakt. Eller noget i den stil.

Det vil jo på ingen måder være lufttæt - jeg tror det er her problemet ligger. Jeg har tidligere testet anlæg med låget lagt på (også med vægt på) og der er en betydelig forskel fra før låget var limet til efter man har limet og skruet. Hvis kabinettet ikke er lufttæt har du reelt set ingen anelse om hvad din reelle port-konfiguration egentlig er. Men selvfølgelig skal alle forbindelser dobbelt-tjekkes inden man "lukker sig selv ude" fra kabinettet - jeg ville eventuelt lave de samlemuffer med lodning i stedet, eller i det mindste have samlemuffen i elektronikrummet, så den kan tilgås, hvis noget skal fejlsøges.

Hej. Tog mig lidt tid at tyde billederne men jeg er næsten sikkert på at du har sat plus til minus på den ene HP10W og plus til plus på den anden. Når enheder sidder overfor hinanden er plus og minus vendt om på de to i forhold til hinanden.

Hej. Tog mig lidt tid at tyde billederne men jeg er næsten sikkert på at du har sat plus til minus på den ene HP10W og plus til plus på den anden.
Det ville forklare en del! Kom jeg til at gøre på mine Jack12. Det lød helt fint med én enkelt, men når de sattes til sammen forsvandt bassen (effekt af 2 højtalere der spiller modfase) helt :biggrin:

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.