Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo 15 målinger - Støbekrydsfiner vs. krydsfiner

Alfred
 Share

Recommended Posts

Så fik jeg målt mine Cubos med Room-EQ Wizard (REW). Mikrofonen var en semi-professionel vokal-mic, som nok ikke var ideel til formålet, men det var det bedste jeg havde. Målingerne virkede dog ikke så regelmæssig som jeg havde håbet på. http://imgur.com/a/WLqaN K er normal krydsfiner (mener det er fyrekrydsfiner) S er støbekrydsfiner (dog ikke birk tror jeg) Jeg regner stærkt med at måle igen da dette ikke var helt fyldestgørende. Når jeg kigger det igennem her dagen efter, virker det nærmest som om at der er byttet om på "med EQ" og "uden EQ", men jeg er dog ret sikker på dette ikke var tilfældet Jeg undrede mig over de biquad EQ settings REW lavede. Det ser ikke helt rigtigt ud ;) Jeg fulgte miniDSPs egen guide til auto-EQ http://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew

Fedt :)! Kan du ikke lægge graferne for S og K oveni hinanden, så man bedre kan se forskellen de forskellige trætyper imellem?
Det var hurtigt :) Dog kan jeg ikke se toppen af billederne... :/ ? Edit: Toppen af kurven...

Jeg fandt ud af at jeg havde glemt at sætte filteret til at matche target response. Jeg lavede nye filtre, som er opdateret i albummet @Eiser Det var lidt sløset af mig, men da de var stortset ens i toppen cuttede jeg den.

Ville de være muligt at lave graferne med en højere opløsning. Sæt 40 (eller 60) dB til at være bunden og 120dB til at være toppen. Kan nu ikke se hvad der er du mener er galt. Det er da en vanvittig flad frekvensgang. Meget imponerende. Men vil gerne se med noget højere opløsning så man kan se forskellene mellem S og K bedre. Synes dog at K er langt mere jævn. Husk lige at alt der ligger under 60dB på grafen er over 40dB under det brugbare niveau. Det er ikke noget du nogensinde kan høre og er derfor uinteressant, så skift lige graferne så man kan se hvad der sker i det der faktisk kan høres.

Jeg ved det heller ikke lige på stående fod men jeg kan da kigge på det ved lejlighed. Bliver nok ikke lige i denne uge... eller ugen efter. Men det jeg mener er at du har skåret det væk som er vigtig. Det er fuldkommen ligegyldigt hvordan frekvensgangen ser ud under 40hz.

De målinger ser lidt mistænkelige ud - tvivler på de er korrekte :/ For det første har du brugt en almindelig mikrofon, det er problematisk - men er ikke sikker på du har fået sat REW ordentligt op.. Kan du ikke uddybe lidt hvordan du har målt? Indendørs? Afstand? Hvilket rum? Hvilken smoothing har du brugt? osv osv..

De målinger ser lidt mistænkelige ud - tvivler på de er korrekte :/ For det første har du brugt en almindelig mikrofon, det er problematisk - men er ikke sikker på du har fået sat REW ordentligt op.. Kan du ikke uddybe lidt hvordan du har målt? Indendørs? Afstand? Hvilket rum? Hvilken smoothing har du brugt? osv osv..
Ja. Der må have været brugt seriøs smoothing ellers er det godt nok en pæn frekvensgang.

Som jeg skrev i beskrivelsen: Alt hvad der er beskrevet i denne guide http://www.minidsp.com/applications/auto-eq-with-rew Jeg har ikke en professionel målemikrofon til rådighed og får det heller ikke umiddelbart, medmindre altså jeg kunne låne Viktors. Jeg må bruge hvad jeg har, det lyder også fremragende helt uden EQ De er målt udenfor i en åben have. Forhold der minder en del om hvad der er på Roskilde. 1 meters afstand. Jeg ved ikke hvad smoothing er. "osv osv.." må du gerne uddybe, tak :)

Meget bedre. Stadig lidt for meget smoothing men det viser med al mulig tydelighed hvad jeg hele tiden har sagt, nemlig at hvis man bygger noget der skal spille bas, så skal man bruge støbefiner. Det er bare langt bedre en krydsfiner. Også birkekrydsfiner. I hele det brugbare område fra 50hz til 120hz har den 1-2dB højere følsomhed. Og en del mere jævn frekvensgang i tilmed. Bare ved at bruge det rigtige træ.

Det er noget sludder, Viktor. Jeg ved med sikkerhed at der stadig er målbar forskel. Der er ca. det samme spring i stivhed mellem fyrrefiner og birkefiner som der er mellem birkefiner og støbefiner. Så birkefiner vil lægge sig ca midt mellem de to kurver men specielt i den dybeste del vil støbefineren stadig stikke af. Der er altså en grund til at jeg anbefaler støbefiner. Det er ikke for sjov at jeg mener at det gør en væsenlig forskel der er værd det ekstra besvær og højere pris for birkestøbefiner. Hvis jeg ikke mente at det gør en forskel ville det jo være tosset at anbefale det.

Ja, til woofere kunne jeg sagtens tro det har noget at sige - har aldrig hørt forskellen, men har heller ikke haft noget at klage over i setups med birk. Men en boominator er jo f.eks. tunet til 75hz, så her er valget vel lidt hip som hap?

Mener stadig der er forskel nok i lyden til at det kan betale sig hvis man vil have de sidste ekstra par procent ud af designet. Men det kræver selvfølgelig at alt andet også er helt korrekt, ellers kan det være ligemeget om det er det ene eller andet træ man bruger.

Ikke for at ødelægge hele din pointe, men på tegningen er S støbefiner og har den 1-2 dB lavere og mere uregelmæssige kurve. K er krydsfineren som jeg tror er fyr, men jeg kan ikke helt huske det

Nå spøjst at det grafiske og selve dataerne slet ikke hænger sammen. Men synes dog stadig at K er en meget pænere kurve end S. Desuden, når jeg laver auto-EQ så ændrer den kun i det meget lave spektrum og slet ikke på det som åbenbart er det essentielle 50-120 Hz

Share