Jump to content
Festivalanlæg dk
Sign in to follow this  
Alfred

Cubo 15 målinger - Støbekrydsfiner vs. krydsfiner

Recommended Posts

Men i hvilken grad er der så brug for EQ? Det virker som om auto-EQ i REW ikke ændrer på den hørbare del af spektret som du nævnte tidligere

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

I begge tilfælde er EQ ikke nødvendig. Hvis du rykker dem indendørs ser tingene helt anderledes ud.
Så jeg skal bare køre helt uden EQ på Cubos? Vil du anbefale at jeg laver EQ på Behringerne så?

Kommer lidt an på hvordan de måler. Men jeg ville gøre det at jeg fandt de delefrekvenser der skal bruges (nok 38hz high pass og 121hz low pass på cuboerne og 121hz high pass på behringerne) og så laver room EQ på det samlede system. Hvis den så giver nogle biquads under 40hz eller over 20khz, så fjern dem. Husk at kompensere for niveauforskel efter første måling. Så hvis EQen viser at Cuboerne dæmpes i forhold til Behriingerne så skrue lidt ned for gain på cuboens filterindstilling istedet. Og lav en ny EQ. Det vigtige her er at sørge for at EQ laver så lidt så muligt. Men helt generelt burde der ikke være det store behov for EQ udendørs. Det er langt vigtigere indendørs.

Meget bedre. Stadig lidt for meget smoothing men det viser med al mulig tydelighed hvad jeg hele tiden har sagt, nemlig at hvis man bygger noget der skal spille bas, så skal man bruge støbefiner. Det er bare langt bedre en krydsfiner. Også birkekrydsfiner. I hele det brugbare område fra 50hz til 120hz har den 1-2dB højere følsomhed. Og en del mere jævn frekvensgang i tilmed. Bare ved at bruge det rigtige træ.
Det er nok liiiiiige at strække den at konkludere det - haha.. For det første er Cubo15 jo ikke det bedst afstivede kabinet som udgangspunkt, så selvfølgelig er støbefineren bedst når man sammenligner med fyr kryds, som er et tydeligt inferiørt stykke krydsfiner. For det andet er 1-2db så lidt at ingen vil ane forskellen.. Og det endda i sammenligning af 2 materialer i hver sin ende af skalaen.. For mig at se er der intet argument for at bruge støbekrydsfiner fremfor 7-9 lags birk kryds - bortset fra at alm birk kryds er uendeligt meget lækrere at arbejde med..

Kommer lidt an på hvordan de måler. Men jeg ville gøre det at jeg fandt de delefrekvenser der skal bruges (nok 38hz high pass og 121hz low pass på cuboerne og 121hz high pass på behringerne) og så laver room EQ på det samlede system. Hvis den så giver nogle biquads under 40hz eller over 20khz, så fjern dem. Husk at kompensere for niveauforskel efter første måling. Så hvis EQen viser at Cuboerne dæmpes i forhold til Behriingerne så skrue lidt ned for gain på cuboens filterindstilling istedet. Og lav en ny EQ. Det vigtige her er at sørge for at EQ laver så lidt så muligt. Men helt generelt burde der ikke være det store behov for EQ udendørs. Det er langt vigtigere indendørs.
Mange tak for svaret. Det vil jeg prøve af! :)

Sign in to follow this  

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..